Ismét Budán: az 1-es délen is átment a Dunán!
Negyedik rész
Komoly változatosságot jelentett a tanulókhoz képest az, amikor a BKV még működő kilenc hóseprő villamosából...
... nyolccal (a kilencedik a Széll Kálmán tér átépítése miatt Szépilona kocsiszínben ragadt) lepróbálták, hogy elférnek-e a peronok mellett. Bár első pillantásra a jobb oldali kép olyan lehet, mintha ugyanazt a "hómukit" fotóztam volna egyetlen képre háromszor...
... ezek a jószágok csak nagyjából egyformák: különböző korú régi villamosok különböző időben végzett átépítéseiről, illetve néha új építésről van szó, nem nagyon foglalkoztak azzal, hogy mindenben megegyezzenek. A legfeltünőbben persze az elöl látható fémkasztnis kocsi különbözőik a többitől, de aki jobban megnézi őket, láthatja, hogy a tető- és alvázvonalak nem esnek teljesen egybe a többinél sem.
Sajnos azt elfelejtettem fotózni, amikor a megállókban végigmérték, hogy mekkora távolság van a peron széle és a forgó söprű közt, helyette viszont szénnéfotóztam őket minden más alkalommal :)
Nem mindennapi látvány volt ez a felvonulás!
Meglehetős bizonytalanság volt, hogy mikor kerül pecsét minden papírra, és mikortól indulhat az utasforgalom, végül március huszadika lett a nagy nap.
Amíg a 12:01 körül várható első végigmenő szerelvényt vártam, elővettem pár tizennégy és fél éves - az indokoltnál kicsit talán karcosabb és fakóbb :) - fotót is. Némileg megváltozott ez a környék az 1-es Közvágóhídig hosszabbítása óta: ...
... akkor még csak épp elkezdték építeni a Nemzetit, a MüPának pedig végképp nyoma se volt! Igaz, huszonöt évvel ezelőtt még üresebb volt itt minden, hisz az egykori dunaparti teherpályaudvar már akkor is a múlté volt.
Balra: a Futár rendszer nem tudott a hosszabbításról, a Közvágóhídnál csak visszaforduló meneteket jelzett ki. Jobbra: a 103-as busz másnaptól csak a Budafoki útig járt, szóló buszokkal, úgyhogy a "hosszú" (Etele tér - Népliget) útvonalú, csuklós változatot is meg kellett örökíteni. Egyébként további "régi-új" összehasonlításként érdemes megnézni, milyen volt ez a hely végállomásként. Ég és föld.
Ez a videó elég jól összefoglalja a nap fő történéseit.
Jó sokat vártam erre a napra!
Ha jól tippelek, akkor az Infopark és a Budafoki út az első olyan budapesti villamosmegálló, amelyik megnyitásától kezdve rendelkezik lifttel - lassan elérjük a Stadtbahn színvonalat. Na jó, talán azért még nem :)
A déli megnyitás hátránya volt, hogy ezen a szakaszon a nap pont oldalról sütötte a villamosokat, melyeknek így az eleje és a vége is árnyékos volt. Persze később lehetett jól sütött villamosokat is fotózni ugyanitt, na de azok nem az első menetek voltak :)
Budafoki út dél körül, és késő délután. A megállói kijelzők ugyanúgy nem tudtak mit kezdeni a forgalom megindulásával, mint a járművek - persze igazából ugyanaz a rendszer (nem igazán) állt mögöttük.
Az első nap estéjén Bach-maratonra mentem... de előtte még NZA-val oda-vissza beutaztuk az egész vonalat.
Ekkorra a kocsik egy része már "tudta" a helyes végállomásokat (másikak hol "csak" rossz végállomást írtak, hol üresek voltak; de olyat is láttunk, amin a másik irányú végállomás volt kiírva, mint amerre ment - sőt, olyat is, amin a szerelvény három kocsijából csak kettő írta ki ugyanazt), de a megállói kijelzők még annyit se mondtak, mint kicsit korábban.
45 perc oda, 45 perc vissza. Csúcsidőben tömegközlekedéssel lehet, hogy egyenes úton, végig Budán maradva se jönne össze ugyanez :)
Ha ennek az oldalnak a puszta létezése alapján nem lenne világos, mennyire örülök a hosszabbításnak, akkor itt van még egy videó a témáról :)
És ha már idáig eljutottunk, talán érdemes pár kép erejéig bejárni a hosszabbítást, a létesítmény Budapesten eddig nem-tipikus elemeit kiemelendő.
A végállomás nem különbözik sokban a korábban létesített hasonlóaktól - és remélem, hogy nem is sokáig marad végállomás, mert annak az Etele téren a helye.
A füvesített pálya ugyan nem itt debütált Pesten, de a XI.-ben eddig csak elgazosodottat láthattunk, úgyhogy talán megér két képet.
Az a bizonyos csikorgós kanyar a Hengermalom és a Szerémi közt. Érdekes módon az első néhány hét után néha már normális hanggal kanyarodó villamossal is találkozni - máskor meg ugyanúgy visít, mint addig. Vajon a kenő berendezés nem mindig működik? A nemrég átépített Kossuth Lajos téren tapasztaltam ilyet, hogy egyszer alig van hangja a villamosoknak, máskor meg messzire hallatszódik a kerekek "éneklése" (és nem az időjárástól, csapadéktól függ, hogy mikor milyen).
A Szerémi úton folytatódik a zöld pálya - gondolom a még üres területeket is be fogják ültetni valamivel.
A Budafoki úti felüljáróról a Szerémi út szintjére leereszkedésnél jól látszik a különböző pályaszerkezetek találkozása: balra az előtérben a felüljáró utáni váltást láthatjuk, jobbra a háttérben az ív rugalmasan ágyazott megoldását.
Az első "magasvasúti" megálló a Budafoki út. A lejáró lépcsőjét jól hozzápasszították a felüljáró támfalához, de ezt a bicikliút-átvezetést nagyon rossznak tartom: az azt határoló korláttól balra buszmegálló van, három csuklósbuszos járattal, ami csúcsokban jelentősen csökkenti a gyalogosok számára rendelkezésre álló keresztmetszetet. Értem, hogy az elvileg a megállóban állóknak is jó, hogy a biciklisek nem köztük hajtanak át ezerrel (mint a megálló régi helyén, a Dombóvári úttól délre), de nem értem, hogy miért az az alapbeállítás, hogy a gyalogosok és buszra várakozók tolongjanak. Ráadásul amikor buszra várakozás közben figyeltem, körülbelül 8-10 gyalogosra jutott egy biciklista, azaz a többség van korlátozva a kisebbség miatt. Ráadásul majd' minden nap látok gyalogosokat, akik áttévednek a korlát másik oldalára, tehát igazából senkinek se jó ez így, mert a biciklisek se haladhatnak zavartalanul. Összességében valószínűleg a buszmegálló új helye rosszabb, mint a régi - ami meg az átszállást illeti, a pár méteres rágyaloglás itt jól néz ki, a másik irány megállója viszont maradt, ahol volt, tehát a javulás inkább statisztikai, mint valós.
Még egy kép a peronról, illetve az attól keletre található visszafogási lehetőségtől...
... és máris az Infoparknál vagyunk. Elég fotógén hely, ráadásul a megállóban ülve az ember a Déli összekötő vasúti híd forgalmát is megfigyelheti :) Jobbra: a követés elég hektikus bír lenni, és sajnos nem az a jellemző, hogy percenként jön valami :) Időnként még hétvégén is borul az ütem, amit nem is értek: azt gondoltam, a Futárral lehet nézni - és korrigálni - a menetrend és a valóság esetleges különbözőségét, noch dazu a járművezető is látja, hogy siet vagy késik...
... ehhez képest viszont néha mintha teljesen találomra követnék egymást a szerelvények.
De félre a borongós gondolatokkal, morgással - fejezzük be az oldalt két napsütésben készült képpel! :)