életképek
vasút itthon
közelről
|
||||||||||
Amszterdam 2006 nyarán
Legutóbb 2003-ban jártam Amszterdamban, azóta változott egy s más itt, bár nem volt időnk rendesen megvizsgálni a helyzetet. A város hangulata... nos, az nem változott. Az se, hogy a legnagyobb jókedvű forgolódáson is úgy haladnak át a villamosok, mintha feltételeznék az emebrekről, hogy tudnak magukra vigyázni. És a jelek szerint tudnak is. Ez a megállóba beállás azért olyan közelnek tűnt a peronon állva, hogy ijedtemben automatikusan hátrébbléptem :) De a hollandok nem csak mulatni tudnak, hanem várost építeni is. Ez a Combino például a nemrég megindított 26-os vonal végén fordul... ... egy még meg sem épített új városrészben (IJburg)... ... melyet a tengeröböl feltöltésével hoznak éppen létre. Bár ez a lakótelep most még lakószámra talán nem akkora, mint a gazdagréti vagy a káposztásmegyeri, a kötöttpályás közlekedést még az előtt kihozták ide, hogy elkezdtek volna beköltözni a lakók. Mert hát az emberek életének komfortosabbá tételének egyik igen hatékony módja, ha nem úgy csábítják őket a város szélére, hogy onnan aztán nem tudnak bejárni, hanem úgy, hogy azonnal rendelkezésre áll egy hatékony közlekedési eszköz. Ráadásul micsoda közlekedési eszköz! Elválasztott pálya, látványos hidak a csatornák felett.. ... és még egy hosszabb alagút is belefért! Itt éppen az öböl vize alatt robogunk át. Félreértés ne essék, nem vagyok alagút-fetisiszta - sőt! De ehhez képest elég szánalmasnak tűnnek azok a projektek, amelyeket majd az EU keretében akarnak megvalósítani Budapesten, például az 1-es részleges áthozatala Budára (nem az Etele térig, még csak nem is a Fehérvári útig, csak a Budafokiig - sok-sok pénzért, sok év után, miközben a vágányok helye végig ott volt!), illetve a 3-as villamos "óriási" meghosszabbítása a Határ úttól az onnan pár száz méterre levő erzsébeti HÉV megállóig... A négyes metró építői egyszer kinyilatkoztatták, hogy metró az, ami harmadik sínről szedi az áramot, és föld alatt megy (a világ néhány országában egy ilyen megjegyzésért simán kiröhögnék az embert közlekedési körökben). Nos, akkor ez a villamos egy metró, mert a föld alatt is megy, és a felsővezetéket bizonyos szakaszokon egy sín pótolja. Ez a felsővezeték persze így nem is szakad le két hét alatt tízszer, mint a nagykörúti :-/ Sajnos nem volt időnk leszállni, pedig az az egymásra rakott asztalokat formázó valami ott a jobb szélen érdekesnek tűnt. Persze az egész vonalon az látszott, hogy nagyon ki van találva: meg van tervezve, nem csak az ingatlanspekulánsok gyors meggazdagodását szolgálja. Nálunk bezzeg képesek anélkül lakóparkokat és városközpontnak nevezett dolgokat engedélyezni, hogy akár csak kicsit is törödnének az infrastruktúra megfelelő szintre hozásával. A városmaghoz közeledve egykori raktárakból kialakított negyeden haladunk át, és hogy ne csak alvó- vagy irodaváros legyen a hely, egy hangversenytermet is idetettek. Mégegyszer leírom: amit a képen látunk, az leértékelődött kikötői raktárterület volt. Ehhez képest érdemes megnézni a Csepel-sziget északi csücskét: a lehetősége annak a területnek is megvolt, hogy valami ilyen módon új életet leheljenek bele, mégse bírták 16 év alatt megtenni ezt. Sebaj, majd lesz egy jó kis szennyvíztisztító ott. A hollandok tiszta hülyék, miért nem építettek ide inkább szennyvíztisztítót? És ezt a gondolatot hadd folytassam még egy kicsit: elvileg újkori magunkra találásunk (a "rendszerváltás" néven elhíresült izé) egyik eredményének annak kellett volna lennie, hogy utolérjük "a Nyugatot", amire azelőtt a nyálunkat csurgattuk. Nos, nem tettük meg, a Nyugat viszont nem is várta meg, hogy esetleg mégis megtörténhessen: ők kétszer akkora tempóban fejlődnek, mint nekünk, a jóval fejlettlenebb területeknek kellene. Egész Amszterdam alakul, fejlődik, és nem holmi plázák és lakóparkok felhúzásával! Az "élhető város" ugyanis a Budapesten hangoztatott reklámszövegekkel ellentétben nem azt jelenti, hogy a város közepén nyaranta lezárjuk a legrégebbi hidat, és kirakodóvásárt rendezünk rajta! Közben a városvezetés minden harmadik lerakott csatorna-fedlapot ünnepélyesen ad át, a kötöttpályás közlekedés fejlesztésének fontosságának folytonos hangsúlyozása mellett kihúz kötöttpályás közlekedés-fejlesztési projekteket (jelesül a budai É-D tengelyt - sebaj, járhatunk tovább a jó kis 86-os busszal, vagy autózhatunk a bedugult rakpartokon?) a középtávú tervekből, és saját sikerként próbálja eladni azt, amikor egy-egy vállalkozó a saját haszontermelésének érdekében (ezzel egyébként semmi bajom sincs) rendbehoz egy-egy szállodát. Én imádom Budapestet, szeretek itt élni, de most a hágai és amszterdami fejlesztéseket látva nagyon rámjött az az érzés, hogy egy mucsai hely vagyunk, ahol az embereket annyira lefoglalja az, hogy a saját politikai kedvenceinek szurkoljanak, hogy nem veszik észre, hogy azok tisztára hülyének nézik őket (mindegyik, csak mást mondanak magyarázatul, hogy miért teszik). És amíg azon vitatkoznak, hogy melyik politikai erő a csúnyább, a gonoszabb, stb, addig nem történik semmi. Illetve dehogynem: választások közepén a kaki, amiben fülig benne ülünk, kicsit hullámzik is. Na mindegy, térjünk vissza a tujákhoz! Ez itt egy Combino - az üléseken túl, középen látszik az ülőkalauz kis bódéja. Ő jegyet ad el, ellenőriz (ott kell felszállni előtte), ha kell, jelzi a vezetőnek, hogy még ne induljon, és persze jelenlétével növeli a közbiztonságot. És ez is egy Combino, de egy már felújított, vagy eleve megerősített csuklóalagúttal épített! Mint az ismeretes, a típus korai darabjain fáradásos repedések jelentek meg ezen a tájékon, ezért át kell/kellett építeni őket. Ez a csuklóalagút mindenesetre az eredeti, alig látható sarokelemek helyett brutálisan erős kinézetű szögletes sarokelemekkel van ellátva. Mivel az első nap nagy részét vonatozással, illetve Hágában töltöttük, itt már csak naplemente környékén tudtunk fotózni, ami a képek minőségét behatárolta. Ez a kanyarodó Combino érdekesen nézett ki, ahogy rákanyarodott erre a vágányfonódásra. Ez a Combino ugyanarról a fonódásról kanyarodik le. A fonódásnál használt kis íveket egyébként nagyon rosszul viselte ez a konstrukció, amit valahol meg is értek. Éljenek a forgóvázas villamosok! :) A főpályaudvar (Centraal Station) előtti villamosvégállomásokat most is szűknek találtam. Persze ebben a városban nem ritkák az egy-másfél méter körüli szélességű peronok, de akkor is, ez mégiscsak a város egyik legforgalmasabb helye! Egy régebbi, alacsonypadlós középrésszel épített csuklós, és Ícé, aki épp nem vette észre, hogy _nagyon_ a képben áll :) Combinok egy csatorna fölötti hidacskán. Van egy népszerű tévhit, miszerint Budapesten sok nehéz geometriájú szakasz van. Nos, néhány tényleg van (pl. Lánchíd budai hídfője alatti aluljáró), de azért az itteni pályák szerintem inkább mondhatók mechanika-próbálónak :) Örök mániám, a hálózatosság: ez itt megint egy olyan kereszteződés, amelynek minden irányából el lehet jutni az összes többibe ("grand union"). Egy olyan hálózaton, amelyben ilyenek vannak, egy terelés nem okoz különösebb gondot... Az 5-ös vonalon a többitől eltérően kétirányú, kétoldali ajtós villamosok járnak, mert a vonal külső végállomásán a helyi önkormányzat nem engedte hurok kialakítását. Mindenesetre ez az 5-ös nem ott van, ahol lennie kellene: terelve volt. Az elvileg itt járó 16-osra viszont több mint negyed órát vártunk. Eközben elment egy tanulójárat, két kocsiszíni menet, és egy 5-ös, és senki sem szólt, hogy mi van, várjunk-e tovább a 16-osunkra, vagy sem. Szóval itt sem fenékig tejfel minden, az utastájékoztatás nem sokkal különb, mint nálunk. No, most pedig nézzünk egy kis metrót! Mint azt már írtam ezen az oldalon is, a négyes metró szakemberei szerint a metró _nem_ felsővezetékes. Hopp, de akkor mi az a madzag ott az oldalsó sínről áramot szedő metrókocsi felett? Nos, az 51-es vonal a metróhálózat nagy részén ehhez hasonlóan halad (föld alatt, harmadik sínről szedve az áramot), de itt, a Zuid/WTC-nél felengedi a tető-áramszedőt... ... és villamos jelleggel halad tovább... ... közös pályán az 5-ös villamossal. És még az eltérő járműjelleg miatt különböző padlómagasság sem gond! A villamosok a megállókban levő alacsony peron mellett állnak meg... ... míg a metró elhalad ezek mellett... ... és a pár méterrel arrébb levő magas peron mellett áll meg. A ki- és beszállás így szintben történik. Egy ilyen "metróvillamos" kocsi belseje. No, de a sok "nálunk ez se lehetne" siránkozást félretéve itt van még pár kép a Leidsestraat-ról, a belváros egyik legforgalmasabb bevásárlóutcájáról... ... mely olyan szűk, hogy a két megálló közt a villamosok átlapolt (fonódó) vágányon haladnak, hogy minél több hely maradjon a gyalogosoknak és az üzletekhez szállító teherautóknak. Aztán a megállókban ismét két vágány van, hogy a szembejövő járművek kikerülhessék egymást. És ha jobban megnézzük, akkor azt is látjuk, hogy a vágányelrendezésben nincsenek váltók, tehát elmarad az ezekkel járó csattogás és persze a karbantartás is. Ez a megoldás Miskolcon, a hasonlóan értékes történelmi környezetnek aligha nevezhető diósgyőri lakótelepen valamiért nem megvalósítható az ottani 1-es villamos Felső-Majláth-ig való meghosszabbításánál: oda inkább két vágányt akarnak építeni, még ha ezzel plusz költségek és lakossági panaszok is járnak. No, remélem más nem keseredett el annyira az itthoni és kinti műszaki és hivatali emberek gondolkodásában tapasztalható különbségeken, mint én. Azt nem mondom, hogy nem lenne már most is késő észbe kapnunk, és átgondolni a város- és közlekedéstervezési doktrinákat, de végülis tök mindegy, mit mondok, mert az ún. szakma és a nekik munkát adó politikai elit szerint minden rendben van. És rendben is van. A Föld pedig lapos, és négy elefánt tartja a hátán, amit egy teknős hordoz körbe-körbe a világűrben... :-/
© Varga
Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon
található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!
Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra |
||||||||||