Budapesti életképek
Valószínűleg nem vagyok az az igazi, velejéig megrögzött
villamosmániás mintaképe. Kiskoromban persze imádtam a "tujákat", de tudható, hogy a gyerekek kilencven százaléka imád mindent, ami nagy és mozog. Így utólag
talán az a legfurcsább, hogy bár nyolcévesen érdekesebbnek tűnt
egy-egy megszűnt villamosvonal emléke, mint az akkor még itt-ott forgalomban
látható nyolcvanéves villamoskocsik, valahogy mégis "kinőttem" az egészet.
Sok évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy ismét felfedezzem magamban a nagy,
sárga, guruló dobozok iránti szeretetet!
Régen megvoltak a szokásos tünetek: évente többször el kellett vándorolnunk apuval a Közlekedési Múzeumba - már nem tudom, melyikünk miatt :) Imádtam a gőzösöket, a csillogó maketteket, a régi képeket! Mindezeken túl nagymamámnál néha kezembe akadt egy-egy BKV-s füzetecske (hogy ezeket ki hozhatta, és hova tűntek?), melyekből megtudtam, hogy melyik az az M.X jelzésű HÉV-kocsi, vagy hogy az idősebb családtagok által "Stukának" nevezett villamosokat igazából "UV"-nak hívják, és a Ganz-MÁVAG-ban készültek 1956 és 1965 között. Mindeközben - utólag különösen érthetetlen módon - szinte teljesen hidegen hagytak az ugyanezen nagymamám Gyöngyösi utcai lakása közelében robogó Váci úti villamosok - a nyitott peronú pótkocsik kivételével -, és a másik, Bartók Béla úton lakó nagymamámnál is csak olyan szinten figyeltem rájuk, hogy tudtam: amikor megremegnek a szekrényben a poharak, az a "vilinger" miatt van.
Vidéki és külföldi "portyázások"
Többször változott, hogy a közlekedésből éppen mi foglalkoztatott
leginkább: eleinte az autók, mert ahol laktunk - a Sashegy aljában
- nem volt tömegközlekedés, személygépkocsik viszont igen. Akkoriban minden kocsit felismertem, ha pedig nem, oda kellett menni hozzájuk, kisilabizálni, mit is látunk. Szintén kedvencek voltak az építőgépek, különösen a markolók.
Később a buszok lettek a kedvenceim, miután anyu néha azzal vitt ide-oda (különösen az Ikarus 180-asok és 556-osok tetszettek, valamint azok a farmotorosok, melyeket Volán színekben néha még lehetett látni).
Ezután a vonatok jöttek, miután egyszer kivételesen nem autóval, hanem Nohab vontatta vonattal mentünk le Balatonszemesre. Még fapados kocsi is volt a szerelvényben, azt csúcsnak találtam! Utánuk a villamosok következtek, miután használaton kívül álló síneket láttam a Dráva utcában, és erre rákérdezve apu mesélni kezdett a régi villamoshálózatról, például hogy régen egyetlen járattal (a 42-essel) el lehetett jutni a Móricz Zsigmond körtérről Kispestre, vagy hogy még régebben HÉV járt a Fehérvári úton. Aztán megint a buszok jöttek: amikor sokat utaztunk például a piros 4-essel, felfedeztem, hogy vannak kis műszerfalúak és nagy műszerfalúak, kivilágítható oldaltáblájúak és nem kivilágítható oldaltáblájúak.
Vasút itthon és külföldönAztán újfent a villamosok következtek, amikor valami érdekeset
(azaz nekem szokatlant) láttam valahol, például Bengálikat
Újpesten, "Újtátrákat" a 61-esen;
vagy amikor 1000-essel utaztunk az 56-os vonalán.
Utóbbival a Fogaskerekűhöz mentünk, amit elég stabilan imádtam, talán mert
egyszerinek tűnt, amiből nincs még egy. Milyen furcsa volt hallani, hogy
a világban másutt is van fogaskerekű vasút, csalódott voltam! Később egy
ideig a HÉV volt a kedvenc, amikor már olyan helyeken jártunk, ahol az közlekedett
(közülük az M.VIII-at találtam
a legklasszabbnak, de a "sima szentendrei" (a már említett M.X) is elment).
Az átkelő hajókat szintén szerettem, a Petőfi gőzössel való utazást pedig
többször is kiprovokáltam szegény nagyiból! Közben azért továbbra is "villamoskodtam"
egy picit, például amikor a 41-es vonal mellett találkoztam további 1000-esekkel.
Sőt, amikor mondták, hogy az Árpád hídon gyorsvillamos fog járni, akkor
egy ideig villamosvezető akartam lenni, és lerajzoltam, hogy szerintem
milyen egy gyorsvillamos műszerfala. Jó sok gomb volt rajta!
Újra felfedeztem magamnak a hajókat!
Ezután hosszú szünet következett: eltelt sok év, és valahogy kikopott az életemből a tömegközlekedés szeretete. Nem foglalkoztam vele, csak használtam, egészen addig, amíg az Index.hu fórumában rá nem akadtam néhány olyan témakörre, ahol kimondottan ilyen érdeklődésű emberek "beszélgettek" egymással. Egy részük hivatásból foglalkozott a témával, ezért olyannyira szakértői voltak a témának, hogy megszólalni sem mertem, inkább a fényképekre figyeltem a párbeszéd helyett, különösen a villamosokéra.
Beszippantott a téma, és nemsokára már írni is mertem - pontosabban főleg kérdezni. Újra villamosmániás lettem újra! Hihetetlen vonalvezetésű járatok, aranyos, szeretni valóan bumfordi, vagy kifejezetten szép kocsik jártak az eszemben elalvás előtt, és irigyeltem azokat, akik hamarabb születettek, és emiatt régebben is ismerték már a várost, és utaztak azokkal a villamosokkal, amelyekkel én már nem utazhattam. Fontos leírnom, hogy azt az adatmennyiséget, mely ezen oldalaimon található, nem egyedül gyűjtöttem össze. Mi több, elég szegényes és pontatlan lenne a webhely a következő emberek segítsége nélkül: Angyal Tibor, Kónya Matyi, Horváth János, Németh Zoltán Ádám (NZA), Sujbert László, Szabó Zoltán, Szántó Ferenc, Szigeti Dániel, Mr. Cyber, a Városi és elővárosi közlekedés című Index-fórum olvasói-írói, és különböző "ismerős ismeretlenek", akik emailben mesélték el egy-egy témáról az emlékeiket. Köszönet nekik!
Fontos, hogy ez egy magánoldal, amit egy nem közlekedésben dolgozó emberke készít. Nincs garancia arra, hogy szakmailag mindig pontosak a leírt dolgok. A magam részéről igyekszem mindent megtenni, de néha nem lehet elkerülni a tévedéseket, vagy a téves értesülések átvételét. Emiatt kérem, hogy senki ne használja szakmai, pláne tudományos anyag (TDK, szakdolgozat, könyv) készítéséhez az oldalt :)
Néhány további cím, ahol érdemes körülnézni
Az itt található linkek mögött található tartalom a kompetenciámon kívül esik, így nem tudok érte felelősséget vállalni, mégis, amikor legutóbb néztem őket, érdekesnek tűntek.
A magyarországi villamosmániások bibliája ez, AZ ultimatív kezdőoldal!
Ícé - Tuja, vonat, satöbbiA vasutas-villamosos túraszervezés koronázatlan királyának tanulságos élménybeszámolói, sok fényképpel
Ali's WorldTömegközlekedés-tervezés. Is :)
Hajtó Bálint közlekedési oldalaiRengeteg aktuális kép, részletes állományi listák, beszámolók.
Tramway.ComNemzetközi villamosos oldalak "találkozója
PublicTransport.NetÍzelítő európai városok tömegközlekedéséről.
Railfaneurope.netThe European Railway Picture Gallery.
Www.Hajocsavar.HuA Magyar Hajózásért Egyesület oldala - ők hajókat mentenek meg az eltűnéstől, nem is akármilyeneket!