Búcsú a birodalmi sínrombolóktól
Miskolc, 2004. november 25.

2004. november 25. nagy nap a miskolci tömegközlekedésben, ugyanis aznap (igazából persze még az előző nap) járt utoljára menetrend szerint FVV csuklós ("házi csuklós", "Benga", "Bengáli") a városban. Ennek alkalmából az MVK Rt. munkatársai és a helyi közlekedéstörténeti szakkör tagjai ünnepséget rendeztek, összehangolva a villamosok jobb áramellátását lehetővé tevő új áramátalakító átadásával.

Az ünnepély délután fél kettőkor kezdődött; addig fotóztam Tatra KT8D5-öt lakótelepi környezetben, ...

... majd a volt remizbe vezető vágány nyomát az Újgyőri főtér közelében, ...

... illetve némi bécsi tuját.

Búcsú a bengáliktól

Aztán egyszercsak ...

... kigördült a remiz felől a 100-as nosztalgiavillamos. A környéket ellepték a fotósok és érdeklődők!

A 100-ason stílszerűen az (itt éppen álló) ülőkalauznál lehetett megvenni a 115 forintos különjegyet.

Az egyirányú 100-ast a kétirányú 151-es követte, ...

... mely szintén fel volt díszítve. Mindkét kocsi szép, tiszta állapotban volt, a hirdetések helyén pedig régi képeket láthattunk.

Az öreg csuklósok kicsit pózoltak a fotósoknak a Tiszai pályaudvar előtt, bár a nap rossz irányból sütött ehhez.

Nosztalgiatuja a Városház téren, ...

... és már a József utcai megállóban. A háttérben valószínűleg egy fotós rohan át, aki későn vette észre a fotólehetőséget :)

Az árnyékokból ítélve ez a kép sokaknak meglesz! A hivatalos vendégek itt leszálltak, és elmentek megtekinteni az új áramátalakítót, a mezei villamosmániások pedig választhattak, hogy a 100-assal mennek tovább a Vasgyár felé a 2-es vonalon, vagy a 151-essel az 1-esen Diósgyőrig.

Én utóbbit választottam.

Bengáli és Tátra a panelházak tövében.

Bár a fényviszonyok nem voltak éppenséggel ideálisak, rengetegen fotóztunk!

Volt, aki engem is :)

A két régi tuja az Újgyőri főtéren futott újra össze. Az ideális irányba nézve persze nem voltak jók a fények (pedig milyen jópofa, hogy még egy bécsi tuja is melléjük állt!)...

... hátulról viszont érdekes múltidézésnek tűnt, ahogy az 1-es és a 2-es vágányán is egy-egy Bengáli áll.

Az utat továbbra is a 151-essel folytattam. Közben csináltam egy búcsúfotót a vezetőfülkéjéről, ...

... aztán leszálltam (pár ismerőssel együtt) a Szinvaparknál.

És íme, eldöcögött az utolsó menetrend szerinti FVV csuklós! Ég veletek... bár egy ideig pótlásként még lehet, hogy lehet látni őket. A pálya - melyet ezek a korszerűtlen járművek az elfogadhatónál jóval nagyobb mértékben rongáltak eddig - biztosan nem fogja hiányolni őket...

További tuják, csak úgy...

Bár irtózatosan éhesek voltunk eddigre, ...

... azért készítettünk pár fotót az ünnepi menet miatt feltorlódott forgalomról. Itt éppen egy bécsi E1+c3 szerelvény látható, mögötte egy Tátrával.

A Tátra mögött meg jön még egy bécsi :)

Mire végeztünk a kései ebéddel, besötétedett. Ugyan állvány nem volt nálam, de megpróbáltam pár esti fotót lőni.

Közben némi forgalmi fennakadás is volt, így került a 2-esre ez a Tátra.

Szerintem nagyon klassz volt ez a típusbúcsúztató, ezúton is köszönetet szeretnék mondani a szervezőknek!


Bónusz: meg sem épített sínek...

Persze mást is csináltunk aznap. Perlaki Attilával és Ícével megnéztük, miféle akadályai is vannak az 1-es villamos meghosszabbításának Felső-Majláth felé.

A Felső-Majláth-i hosszabbítás lehetősége

Az 1-es jelenleg így végződik. Nem volt túl bölcs ötlet az új végállomási épületet úgy elhelyezni, hogy mindkét vágánytengely esetleges folytatását elállja, ...

... de persze ez csak egy a sok gond közül: nagyobb baj az, hogy az elkövetkező százvalahány méteren (azután, ahol a villamos már megszüntetett hurokvágánya anno elment balra) az út összeszűkül.

Ez persze nem igazán gond, ha progresszívan gondolkodunk: a házak elbontása nélkül a két forgalmi sáv közé be lehetne egy átlapolt, avagy fonódó vágányrészt rakni, a járdából csak egy kicsit lecsippentve. Mivel rövid és egyenes szakaszról van szó, valamint nem túl sűrű járatról, forgalmi akadályt nem jelentene, hogy egyszerre csak egy irányba lenne járható ez a (zártpályás) rész! Persze akár az is megoldás lehet, ha egyszerűen az úttestben futó vágányokat építünk!

A pár száz méter után kitágul a régi és új házak közti rész. Itt legszívesebben a parkba tenném a vágányokat, melyek nagy ívben kerülnék meg az ott található emlékművet, látványos térkialakításhoz vezetve.

A vágányokat ezután átvinném az úton keresztben (nem derékszögben!), a Szinva partjára, melyet persze kicsit rendezni kellene. A járat ezután így jutna el a kicsit feljebb levő lakótelepig, ...

... ahol kétirányú villamosok esetén akár a Szinva partján továbbhaladva jutna el a lakótelep belsejében levő számos üres terület egyikéig. Lehetőség lenne még "óriáshurokban" körbejárni a telepet (hasonlóan a 2-eshez), sőt, a villamost be lehetne vinni a lillafüredi kisvasút járműtelepére is, ahol akár peron-peron átszállást lehetne létesíteni a kettő közt. Körülbelül három helyet is láttunk, ahol elférne egy fordulóvágány a lakótelepen; ha meg fejvégállomásban gondolkodunk, még ez sem téma.

Összeköttetés a Vasgyár felé a régi bányavasút nyomvonalán

Számomra érdekes felvetés volt Attila részéről a volt perecesi bányavasút nyomvonalán eljuttatni egy új járatot a Vasgyárhoz, illetve akár onnan az iparvasút vonalán át az Egyetemvároshoz eljutó lehetséges további villamosvonalhoz.

Az egykori vágány helye ma is sejthető, a távlati tervekben kétszer sok sávos útnak van kiszabályozva. Miért ne lehetne síneket is odatenni közéjük?

Továbbhaladva a Vasgyári telep irányába. Bőven van hely.

Visszafele nézve a vasút egykori hídjától. Ezután kis bontásra lenne szükség, majd el lehet gondolkodni azon, hogy milyen formában kapcsolhatjuk ezt az ágat a 2-es vasgyári hurokvágányához, és merre vezethetjük tovább. A jelek szerint erre is több lehetőség kínálkozna. Mindezt persze csak gondolatindítónak írtam le: érzékeltetni akartam, hogy mennyi fejlesztési lehetőség van még a miskolci kötöttpályás közlekedésben!


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez