Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Hága villamosai kutyafuttában

Eredetileg nem is akartunk Hágába menni. Illetve én akartam volna, de Ícé még nem tudta magáról, hogy akar ;) Aztán ha már egyszer elkezdtünk a környéken vonatozgatni (erről majd később, egy másik oldalon írok, mert tanulságos volt), logikusnak tűnt, hogy ne csak átszálljunk itt, Európa egyik legfontosabb városában, hanem körül is nézzünk.

Hága főpályaudvara némileg meglepő módon fejpályaudvar, azaz a vágányok ugyanúgy véget értek, mint nálunk a Keletiben. A szép, régi csarnok helyett azonban sok betont, és nem kevesebb építkezést talál az utazó, illetve azt, hogy a villamosok egy része...

... a pályaudvari csarnok légterén (!) megy át. Jobbra a pénztárak, resti, miegymás, balra a villamosmegálló, melyre...

... egy hídszerű szerkezeten át érkeznek a tuják. Ha jól tévedek, itt régen egy hurokforduló volt...

... de most éppen átépítik az egészet. Többek közt a két villamosvágány között...

... lesz a megállója a Randstad Rail nevű tram-train hálózatnak is, mely a Hága és Rotterdam körüli regionális vasútvonalakat köti össze egymással és a városi hálózatokkal. Ja igen, az ott az egész túloldalán a buszpályaudvar. Mert az is itt van a vasúti vágányok fölött, hogy ne kelljen az utasnak olyan szép nagyokat gyalogolnia, mint nálunk a Baross téren.

No, de szálljunk is fel az egyik villamosra! Hágában manapság más típust nem fogunk látni vonali forgalomban, csak ezt, a belga BN cég GTL-8 jelzésű csuklósát...

... melyről gyorsan egy belső képet is felteszek. Elég jellegtelen, bár ez a belga villamosok jó részéről elmondható (pölö). Na de nem ezt jöttünk nézni...

... hanem azt, ahogy a főpályaudvar tetejéről induló tuják átlibbennek a pályaudvar előtti utcában járó további tujákon...

... aztán egy modern tömb kellős közepén "átfúródva"...

... hirtelen lebújnak a föld alá. Mert hát most már itt is van földalatti villamos. Mivel nem sokkal a felszín alatt fut, jó nagy teret engedtek a Spui nevű megállónak. Bevallom, nem gondoltam volna, hogy nyers (fröcskölt?) betonfelületek tetszhetnek, de ebben a közegben jól néztek ki! És igen: a padló parketta!

A parketta (ami persze csak az állomásokon van) és a világítás még az alagút tátongó száját is kellemesen meghitté teszik :O

Egy kis DivX videó az állomásra befutó tujáról. Ha tudnám, hogy a négyes metró állomásai is ilyen modernen hangulatosak lesznek, talán kevésbé lennék szkeptikus a nagy megszorítások közepette megépítendő új budapest földalattival szemben. Igaz, ez a megálló szerintem hosszabb, mint az M4 nyolcvan méteres "bunkerei" lesznek (a jelenlegi metró állomásai is hosszabbak ennél), tehát könnyebb játszani a tereivel. Na mindegy. Szóval eddig ez a legkellemesebb földalatti villamosvonal, amit láttam, még ha csak két megálló hosszú is. Negatív példa, amihez képest ez jobban tetszett: a bécsi Gürtel-Ustraba, vagy éppen a linzi törpe-U-Bahn.

Próbából a 2-essel folytattuk utunkat, ami piszok ritkán járt, ezért miután egy csomót vártunk egy fotólehetőségre...

... inkább átmentünk a Conradkade mellé, ahol ezen az előtérben alig észrevehető kereszteződésen...

... közlekedik a 11-es viszonylat. Annak idején ezen a vonalon közlekedtek a Hannoverből vásárolt TW6000-esek (a mi "Banánjaink" testvérei), melyek azonban már nincsenek forgalomban.

A vonal érdekessége, hogy a végállomása a tengerparton van, Scheveningenben.

Általában nem szoktam csuklós villamost kanyarodás közben az ív külső oldaláról fotózni, de itt a háttér miatt megérte. Végülis hányszor fotózik villamost az ember, tengerparti stranddal a háttérben? Na jó, Blackpool-ban, meg a belga Kusttram-on megtehetjük, de most épp nem ott voltunk :)

A hurokvégállomáson elég nagy forgalom volt. Az elől álló tuja vezetője éppen pihizett, közben két másik jármű is feltorlódott. Az egyik finoman csilingelve meg is tolta a nem mozduló tuját :)

No, biztosan nem ezek a világ legcsúnyább villamosai, de nem is a legszebbek...

... úgyhogy nézzük meg inkább a tengert!

Kicsit feljebb gyalogolva, a fürdővároska központjában további villamosvonalakkal, az 1-essel és 9-essel is találkozhat az ember.

No meg egy ilyen kiágazással, mely vélhetően egy remizhez vezet, legalábbis ez a tuja üresen jött onnan.

Egy kép ama közkeletű téveszme eloszlatására, hogy "nyugaton" minden tökéletes. A hihetetlen jó idő miatt a parton csúcsforgalom volt, olyannyira, hogy utaslemaradás közeli állapotok uralkodtak...

... és bár a végállomás elég nagy kapacitású, ...

... még véletlenül sem sűrítették volna be a viszonylatokat. A tuják ott álltak, az emberek meg egy megállóval arrébb, és vártak  előbbiekre. Közben meg harminc fok volt (a tuján több is).

A Scheveningen Noorderstrand névre hallgató végállomás egyébként zölddel benőtt homoktűnék között...

... kanyarog.

Na, így nézett ki az, amikor néha-néha elindult...

...  egy-egy tuja. Az egyikre mi is felszálltunk, és visszazötyögtünk...

... a főpályaudvarhoz. Én menetközben elaludtam, ezért nem sok emlékem van az útról :)

Még vetettünk pár pillantást a villamosok felett elsuhanó villamosokra, de a magas épületek okozta árnyékok miatt a fotózás nehézkessé vált, ezért inkább visszaindultunk szépen Amszterdamba.

Folytatás: Amszterdam


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra