életképek
vasút itthon
közelről
|
||||||||||
Budapest hozzáállása a hóhoz már évtizedekkel ezelőtt is viccek témája volt (vö. "leesett az első hó...munkás a Gellérthegyről", "a télre felkészültünk, de hóra, fagyra nem számítottunk", "abban a nyamvadt Svédországban bezzeg olvadva esik a hó, míg nálunk ebben a rohadt sarki télben nem bírják eltakarítani"), miért pont 2003 januárjában sikerült volna rendesen lekezelni húsz-harminc centi hó leesését? A hóhelyzet egyik megnyilvánulása volt, hogy megnőtt a műszaki hibás szerelvények száma. Azt nem tudom, hogy a képen látható 1-es a hóval összefüggésben állt-e ki a forgalomból ("Műszaki okok miatt utast nem szállít"), mindenesetre az otthon hagyott autók miatt megnövekedett forgalom elszállításában nem vett részt. A 19-es villamossal ottjártamkor semmi baj nem volt, csak egyszerűen szépen nézett ki a hóesésben :) De nem? Menet közben a Vár tövében... Bartók Béla út. A Gellért téren jött a menetrendszerinti meglepetés: a 41-es villamos, mely az újonnan kiépített végállomás váltójának eltömődése miatt a Deák térig járt. Kicsit tragikomikusnak találtuk ismerőseimmel azt, hogy az új végállomás messzebb került a tértől, mint a régi, tehát kényelmetlenebb lett az utasok helyzete, de a járat ugyanúgy hibaérzékeny maradt... A 41-es elvileg a Móriczra jár, de most a Deákig ment, ezt tudjuk. Ehhez képest ezen a képen a hátsó táblán a Budafoki forgalmi telep ("Albertfalva, Forgalmi utca") van kiírva belső végállomásként (ez a kocsiszíni menet), hogy teljesen összezavarják az utasokat :) Havazás a Móriczon: baloldalt látható a fűtött váltó környékén megolvadt hó. Az ilyen váltók nem is fagytak be! A gond persze az volt, hogy nincs belőlük elég, illetve, hogy helyenként nem működtek. Ezért aztán lebénult a 24-es vonal, a 17-es nem bírt beállni a végállomására, a 2-esen is kimaradások volt, az 1-es óbudai végállomásán csak egy vágányt bírtak használni, a másikon, a Lágymányosi hídon nem tudtak mozogni, emiatt a járat a Népligetig járt, a 18-as és 19-es lebénult a Döbrentei téri elosztóváltó fagyása miatt, és azt hiszem még volt pár hasonló kellemetlenség. 47-es a hóban I. 47-es a hóban II. A Deákig járó 41-es persze kicsit szétzilálta a normálisan a 47/49 végállomásaként működő Deák teret. Ahogy látható, volt egyfajta sorbanállás! Na ilyet viszont eddig még nem sikerült fényképeznem: rögtön két 41-es az ideiglenes végállomáson, egy-egy mindegyik vágányon! Az éppen pihenő 41-es ekkor hátraállt az egyik vágány végére, így a 47/49 be tudott állni mögé. Igazából el tudott így működni az üzem, de sokkal könnyebb lett volna, ha az évekkel ezelőtt használaton kívül helyezett harmadik vágány is elérhető lett volna! Ez a kép az egyik kedvencem. És elérkezett végre a pillanat, amire már "évtizedek óta" vártam: működés közben láttam a hóseprőket! Erre valahogy 28 év alatt nem volt lehetőségem. Ez persze egy dolog, de több villamosmániás ismerősöm is ugyanerről számolt be! A képen egyébként az acélvázas 7117-es hóseprő látható. Másnap is fényképezős sétával indítottam, ezúttal a 17-es vonal mentén. Behavazott ICS a Kolosy térnél. Egy nappal később az Astoriánál esti képekkel is megpróbálkoztam, állvány nélkül, kézből. Ahhoz képest szerintem egész jól sikerültek... A 41-esek most már tábla szerint is a Deák térig jártak. A nagy hó-hó-helyzet. 41-es a Deákon. A legelső UV, a 3200+3201 is ide lett terelve... Tábla az utókornak. Számomra nagyon kedves volt ez a látvány, kár, hogy hétvégén már visszaállították az eredeti állapotot, és a 41-es ismét a Fehérvári úti SZTK előtt fordult vissza Kamaraerdő felé. Szerintem maradhatott volna itt - igény lenne rá! Még egy 41-es, ezúttal a Kálvin téren, és aztán sötétbe borulunk... ... mivel ilyen hóhelyzetben az este is meglepetéseket tartogat a villamosmániás számára: további hóseprőket! "Télimuki" a 24-es Festetich utcai végállomásán. A hóseprőkön kívül normális villamosok is járták a hálózatot éjszaka, hogy megtörjék a jeget a felsővezetéken, váltókon, és ne engedjék a nyomvályút eltömődni. Ez itt például egy jó kései 30-as a Török Flóris utcában. Hóseprő pihenés közben... ... illetve az Árpád hídon. És az oldal végére még egy télimukis kép: a kis kéttengelyes ezúttal az 1-es Vörösvári úti végállomásán áll bent.
© Varga
Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon
található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!
Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra |
||||||||||