életképek
vasút itthon
közelről
|
||||||||||
Látogatás a kisföldalatti telepen 2002 áprilisában (2)
A látogatás létrejöttében nyújtott segítségért köszönetet szeretnék mondani a BKV Rt. Kommunikációs Osztályának! De nézzünk csak kicsit be az elektromos részbe! A csuklóalagútban vannak a vezérlés elemei és a segédberendezések, az indító- és fékezőellenállások pedig az alvázra vannak rögzítve. Ami tetszett: a középső szerelőajtó kinyitásakor a vezérlés automatikusan lehúzza az áramszedőt, hogy ne legyen nagyfeszültség jelen! Ez itt a légsűrítő, ... ... ezek pedig a kontaktorok, melyek a menet- és fékáramköröket kapcsolgatják. Alul az is látszik, hogy az egyik kocsirész hogyan csatlakozik a másikhoz a csuklóban.
További belsőségek...
... és a statikus átalakító. A különböző elektromos rendszerek csatlakozásai a csuklóalagút tetején.
Vessünk egy utolsó pillantást a Ganz "kiscsuklósokra", ... ... aztán folytassuk egy veteránnal, a "Ferenc József Földalatti Villamos Vasút" 11-es számú, faborítású kocsijával, mely ma a nosztalgiaüzemhez tartozik. A képen látható, hogy az alváz meg van hajlítva, hogy a két végén aláférjenek a forgóvázak. A vezető ennek a tetején kuporog, míg középen az utastérben alacsony a padló. A kétszárnyú bejárati ajtó a cégjelzéssel és iránytáblával. A kocsi belseje fával van borítva - igazi műremek!
A félkör alakú ülések is érdekes látványt nyújtanak (a középbejáratú villamosokon volt hasonló). Jobboldalt a kalauzcsengő bőrszíja látszik.
Az ajtó egyike a sok változtatásnak, melyek ezen a kocsin 1896 óta végre lettek hajtva: eredetileg egyszárnyú volt. A vezetőfülkébe előről (!) lehet felmászni, ezen a nyíláson át, ami másutt ablaknak is kicsi lenne. Valahogy beszuszakoltam magam a 190 centimmel, de nem volt egyszerű menet :)
© Varga
Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon
található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!
Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra |
||||||||||