életképek
vasút itthon
közelről
|
||||||||||
Látogatás a kisföldalatti telepen 2002 áprilisában (1)
A látogatás létrejöttében nyújtott segítségért köszönetet szeretnék mondani a BKV Rt. Kommunikációs Osztályának! A kisföldalatti (a továbbiakban így fogom hívni, mert a "Millenniumi Földalatti Vasút" túl hosszú) Mexikói úti telepe már kicsi koromban is foglalkoztatott: annak idején szüleim beirattak úszni a közelben levő BVSC-be, ahová nagymamáim cipeltek reggelente edzésre. Egy olimpiai bajnoknő próbált megtanítani úszni kéttucatnyi kisgyereket - nem igazán sikerült neki, de ez nem tartozik ide. Az viszont annál inkább, hogy milyen titokzatos helynek tűnt a Kacsóh Pongrác út környéke számomra: az M3 bevezető szakasza akkor még nem létezett, és közúti felüljáróból is csak egy ívelt át a vasút fölött. Ráadásul itt volt a kisföldalatti forgalmi telepe, ahol az udvaron régi járművek rozsdásodtak! Mivel a Deák téri Földalatti Múzeumot már ismertem, a régi kocsik ismerősek voltak, de az, hogy a _földalatti_ kijön a föld alól, nagyon tetszett! Szerettem volna bejutni oda, és ez huszonvalahány évvel később végre teljesült :) A telep igazából egy nagy park, néhány csarnokkal a közepén. Kimondottan kellemes a napsütötte kerti utakon sétálni, a madárcsicsergést hallgatni, de nem ezért jöttem, úgyhogy rögtön egy szerelőcsarnok felé vettük az irányt kísérőmmel. Itt éppen egy csuklóst marcangoltak, ami azt jelenti, hogy a szekrényvázig lekopaszították, aztán pedig újra összerakták. Ahogy a képen látható, az elektromos berendezések és a forgóvázak hiányoztak. Ezeket a járműveket a Ganz az ICS-k alapjain tervezte a hetvenes évek elején, relatív könnyű szerkezettel, közepes távra, tehát nem ötven évre. Ez azt jelenti, hogy mostanában kezdenek el öregedni, pótlásuk viszont még nincs betervezve. Egy hajtott forgóváz: az alacsony padlómagasság miatt nem lehetett a csuklós villamosok forgóvázát használni, sem azt a hajtásláncot (az "ipari csuklósokon" a motorok az alváz aljára vannak szerelve, és kardántengelyekkel hajtják a forgóváz tengelyeit). A hozzánk legközelebb eső csapágyfedélhez egy fura szerkezet van rögzítve, ez a forgóváz terheltségét nézi (a rugalmasan felfüggesztett csapágytok elmozdulását a forgóváz keretéhez képest), és ennek megfelelően változtatja a fékhenger nyomását (azaz más terheléshez más-más fékerő tartozik).
A hajtáslánc hasonló az UV-éhoz: a motorok a forgóvázon belül vannak, és kardántengellyel közvetítik a mozgási energiát a hajtásház áttételéhez, ami aztán forgatja a kerékpártengelyt. A képen nagyjából középen levő rács a motor hűtésének a levegőbeömlője, tőle jobbra a másik motor által kiszolgált hajtásház van. Köztük a tengely tárcsafékje látható. Áramszedők szedőpaletta nélkül. A kisföldalatti áramszedői igen kompakt kivitelűek a kis alagút-belmagasság miatt. Ez már egy másik csarnok, ami most elég üres volt, hiszen hétköznap reggel a kocsik nagy része dolgozik.
Igazából a kisföldalatti villamos, ami azt jelenti, hogy a Ganz már a hetvenes években gyártott alacsonypadlós villamost :) Low floor.
A külső sínen csúszó, pneumatikusan mozgatott ajtók nem nagyon jellemzőek a Ganzra... A vezetőfülke elég szűk, bár mint később látni fogjuk, kényelmesebb, mint a régi kocsiké volt. A baloldali kontroller karja ismerős a csuklós villamosokból, a műszerasztal jellege is hasonló, ... ... ami viszont szokatlan, az a légfék (a krómozot kar felül) a hozzá tartozó tekerentyűs kézifékkel (a kerék alul)!
© Varga
Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon
található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!
Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra |
||||||||||