Életképek - a jubileumi, 50. fejezet (5)
A második adag (közepe)

Előző oldal

A Fővám téri lyuk - és következményei

Amire pedig senki se számított, az az volt, hogy a Fővám téren az úttest és a sínek alól az égi áldás kimosta a földet. Ahogy látható, a villamos pályája ugyan megtartotta magát, de erre rámenni több mint egészségtelen lett volna.

A kiskörúti villamosok budai oldali szerepét az észak felé - a Széll Kálmán térre - meghosszabbított 41-es, illetve a dél felé - a Városház térre - hosszabbított 61-es próbálta pótolni, de augusztus 20. miatt a Várkert rakpartot is lezárták, így a 19-es is a Kalefra lett terelve.

Ebben a pár napban tehát az 1-es kivételével az összes budai oldali villamos a Széll Kálmán térre járt...

Mozgó jármű esetén elég nehéz olyan hosszan exponálni, hogy a fényképen a kijelző teljesen olvasható legyen, úgyhogy megállóban próbáltam dokumentumértéket teremteni.

A Tatrák kijelzői elég érdekesen viselkedtek:
-az észak felé menő Tatrák többsége "61 Móricz Zsigmond körtér" felirattal ment egészen a Kalefig,
-de volt egy, amin "Alkotás utca Széll Kálmán tér" volt kiírva,
-és láttam egy "18+61"-et is az SZTK-nál.
-Dél felé "61 Városház tér" volt a divat
-de volt egy "Móricz Zsigmond körtér M Városház tér" is

A Futár kijelzős oszlopokon is volt némi kavar néha: ez a tábla Újbuda-központnál azt mondja, hogy a Budafok felé menő irány kocsija a Széll Kálmán térre megy, a Széll Kálmán térre menőt viszont csak a Körtérig tippelte meg.

Míg hétvégén az immár szokásosnak mondható Tatrák voltak a 41-esen, hét közben visszajöttek a Ganz csuklósok, melyeken a céltáblákkal nem volt gond :) Hogy a belső kijelzők mit írtak, és mi volt a bemondás, azt persze nem tudom.

Ha már itt jártam, akkor a Márvány utcánál levő emelkedőnél is fotóztam - mégiscsak ez a legmeredekebb villamossín Budapesten!

A terelt napok mozgóképen.

Csavargás a (szintén felújított) 3-as mentén

Ha már megnéztük magunknak az 1-es felújítás utáni állapotát, nézzünk körül a nem annyira látványosan, de azért szintén felújított 3-ason is!

Nos, a Gubacsi útnál levő végállomáshoz nem nagyon nyúltak: a hurokban (balra) a sín annyira bekopott már, hogy csak lépésben lehetett menni rajta, és ott szomorkodik még az egykor a HÉV-hez vezető sínpár is (jobbra).

Balra: a végállomási fel- és leszállóhelyek magasított peront kaptak, amik úgy állnak a helynek, mint tehénnek a gatya. Jobbra: a Nagykőrösi úti deltában a sínhez ránézésre nem nyúltak, az oszlopokhoz talán. De lehet, hogy csak újrafestették őket.

Na jó, a dzsungelt kiritkították a sínek mellett, összességében kicsit kulturáltabb az összkép. Jobbra: a Bihari úti egyvágányos rész végleg eltűnt, immár két vágány keresztezi az úttestet.

Mondjuk sokkal gyorsabb nem lett az átkelés, mert a már évek óta nem használt nagyvasúti vágányok keresztezését bent hagyták, azon meg csak lassan lehet átmenni. Jobbra: a Szállás utcai megálló, csak úgy.

Kőbányai-Hízlaló a fakó téli napfényben.

Megtalált sínek: Kápolna utca

Egészen hihetetlennek tűnik, de egy darab "elvesz(t)ett sín" vissza lett hozva:

Úgy hallottam, hogy 2003 februárjában a BKV pályafenntartása saját hatáskörben távolította el a Liget térről a Kápolna utcába vezető kitérőket, tehát ez a vonal nem lett hivatalosan megszüntetve. Az eredetileg itt közlekedő 36-os villamos persze ekkor már évek óta nem járt, de szükség esetén visszafordításhoz jól jött ez a rövid csonk. A váltók kiszedésekor nagyjából mindenki keresztet is vetett rá, hiszen az ilyen kiépítések Budapesten véglegesek szoktak lenni. Aztán most mégis visszaépítették! Mivel a 36-os villamos járatása még mindig nem lenne gazdaságosságilag alátámaszthatól, nem az egész Kápolna utcai szakaszt rehabilitálták, csak az első kétszáz métert. A rövid szakasz kapott egy váltót is, hogy az említett visszaforgatásra alkalmas legyen.

Teljesen véletlenül csíptem el itt ezt a 3-ast 2015 októberében - a szakasz érdekessége miatt még akkor is le kellett fotóznom, ha igazából teljesen alkalmatlanok voltak a fényviszonyok az ilyesmire (már túl sötét volt nappali képhez, de még túl világos hosszabb expóhoz).

Az imént látott 3-as csak része volt annak a kavarodásnak, amibe belefutottam: először két "utasokat nem szállít" TW6000-est láttam, aztán szünet volt egyik irányból, majd jött egy vészvillogós szerelvény: vélhetően az egyik kocsi eltolta a másikat. Utána pedig olyan sorbanállás volt az Élessarok felől, amihez hasonlót itt még nem láttam. Mondhatni kár, hogy nem egy órával hamarabb vagy később történt, akkor szép képek lehettek volna belőle. Igaz, akkor meg én nem lettem volna itt :)

Vegyesfelvágott 2.

Ezt a két Mukit az 1-es villamos dél-budai hosszabbításának próbamenete közben láttam. A korábban egyéni tuning jellegű "napellenző" a jelek szerint sorozatgyártásba került :)

Balra: fogalmam sincs, miért szerelt át 41-esbe ez a 49-es, de ha már ott volt, lekaptam. Jobbra: 47-es a Csonka János téren, csak úgy. Borzasztóan örülnék, ha eltűnne ez a típus a mindennapokból, mert nem jó utazni vele; de mivel a CAF-okat nem engedik a Szabadság hídon járni, egyelőre más nem nagyon kerülhet a kiskörúti járatokra :-/

A sok sárga után jöjjön némi kék! Nem mondom, hogy szeretem ezt az új buszszínt, de már kezdem megszokni.

A bal oldalinak csak a neve Ikarus, a jobb oldali viszont még tényleg az. A sötétített üveg igazán megjelenhetne a régebbi villamostípusokon is, hiszen azok tovább üzemben maradnak, mint a 200-as Ikarusok!

És ha már az előbb a CAF-okat említettem, itt van két kép az egyikről egy korai próbamenetről; balra Albertfalva kitérőnél járunk, jobbra a ferencvárosi remiznél.

Vörös szőnyeg a sztároknak, zöld a villamosoknak!

És a rövid kitérő után folytassuk a sétát a 3-as mentén!

A vonal eddig látott részei nem változtak komolyan, de a Szent László tér és Liget téri közti szakasz jelentősen más, mint régen volt!

Külön érdekes, hogy itt nem csak betoncsíkok közti rések vannak zöldséggel kitöltve, hanem a sínszálak körül minden. Lehet, hogy a másik valamiért könnyebben karbantartható, de igazság szerint ez sokkal jobban néz ki!

Az Élessarok felé vezető rész is füvesítve lett. Itt a végén már borzasztó állapotban volt a pálya, szóval gyep nélkül is nettó nyereség lett volna a felújítás.

Az Ónodi utcától aztán eltűnik a fű, mert ezen a részen busz is használhatja a vágányzatot.

Ez a busz ugyan nem teszi ezt, de érdekes, mert "új kék", pedig mintha arról lett volna szó, hogy csak az új buszokat festik át. Persze ez vélhetően egy vázcserés kocsi, de akkor is valahol vicces, hogy hanyadik festése már a nem túl régi típusnak...

Folytatás: az "SZTK Rendező" átépítése hosszú 1-esekkel, még egy kis 3-as, még egy kis vegyesgyümölcs, és UV-k a 6-oson és 2-esen


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez