Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 

"Elszemélytelenedő" vicinálisok: a 13-as és 14-es vonal 2007 januárjában
Környe-Pápa-Csorna + ami még belefért a napba

A korábbi, Mátra-környéki portya után nem sokkal Ícével megint nekivágtunk némi megszüntetendő személyforgalmú vonalak bejárásának. Ezúttal nyugatnak indultunk, hogy a Bakony feletti, Pápáig vivő 13-as, és az onnan a GYESEV-birodalmig, Csornáig vezető 14-es mellékvonalat megnézzük.

Jó korán kellett indulni, így sikerült is egy meghitten sötét és utasmentes kocsit kifognunk Oroszlány felé :)

Tatabánya már Bécs elővárosa: idáig járnak be az osztrák vasút EUREGIO személyvonatai. Mivel én imádom a svájci tervezésű, "Schlieren" személykocsikat, amikkel ezek a vonatok járnak, le kellett fotóznom egyet, míg itt megálltunk.

Na, itt meg egy MÁV-os Taurus jön, gondolom szintén Bécs felől. Tőle balra az a Bzmot látható, amivel aztán Pápáig fogunk menni.

Mivel akartam pár kéregjegyet venni a gyűjteménybe, még mentünk egy kicsit ezzel a szimpatikus vonattal...

... Környéig, ahol még ilyen jegyeket adnak, ...

... és csak ott szálltunk fel az imént még Tatabányán látott szóló motorkocsira. Nos, azt nem lehet mondani, hogy túlzsúfoltság miatt ne lett volna helyünk :(

"Száguldás" valahol Környe és Kisbér közt.

Útközben ehhez hasonló megállókat láttunk - de a komolyabb állomások (például a jól hangzó "Császár" településé) sem voltak sokkal jobb állapotban.

Ete. Illetve annak vasúti megállóhelye - a település kicsit arrébb van. Az ilyen nüanszok miatt van, hogy alig van utas, hiszen ki akar gyalogolni a vonathoz, ha mondjuk a busz (pláne a személygépkocsi) helybe visz?

Kisbér, Bz "tömeg". Itt halad át az 5-ös (Komárom-Székesfehérvár) vonal, ezért ez az állomás megmarad, "csak" csomóponti szerepét veszíti el.

Menesztés ugyanitt. Körülbelül itt fedeztem fel, hogy az utasok közt két további olyan ember is volt, aki elsősorban fényképezni jött erre. Néhány megállóhellyel később pedig már csak mi, három vasútbarát maradtunk a kocsin a személyzet mellett. Két fő személyzet, három utas - hát ez sem egy meggyőző kihasználtság :(

Veszprémvarsány, ahol a 11-es (Veszprém-Győr) vonallal "fonódunk".

További leépülő- és félben levő állomásokon...

... és megállóhelyeken át érkeztünk el...

... Pápára.

Itt érdekes kontrasztot alkotott a kellemesen felújított állomás a modern perontetővel...

... és az alakjelzés.

Elvileg innen indult tovább a vonatunk Csorna felé, de az itt látható kettő helyett csak egy kocsival.

Ez viszont már komoly "mezei metró": ötkocsis Bz-szerelvény!

A modernizált állomáson nagyon tetszett a "műanyagsínes-rápattintósbetűs" menetrend-tábla, és az a régebbi fajta nyilvános telefon, aminek a testvérei szerintem Pestről már teljesen eltűntek.

No, de nem telefonálni, hanem vonatozni jöttünk: a 14-es vonal mentén is eléggé lehangoló állapotok uralkodtak.

Ez itt például a lenyűgözően nagyszerű nevű Rábahíd megállóhely, illően nem túlbonyolított felszereléssel. Utasból itt sem volt "túlkínálat".

A vonal mentén nincs már szolgálat, a kalauz maga telefonálgatott előre, egyfajta bionikus biztosítórendezés részeként funkcionálva :)

Viszonylag hamar elértünk Csornára. Itt (kellemes) meglepetésünkre az egyetlen csuklósítva felújított Bzmot-ikerkocsi várt ránk.

Így néz ki a csukló-átjáró kívülről...

... és belülről.

Az ülések szerintem ugyanolyanok voltak, mint a Desiro motorvonatokon, de azért a járgány futása azért megmaradt "bézésnek".

Immár már megmaradó vonalon (konkréten a 16-oson) vonatozva jutottunk el Hegyeshalomba.

Na, ez a hely aztán még véletlenül sem mellékvonal :) Ez itt egy osztrák Taurus által vontatott vonat, véletlenül épp napfényben. Utána beborult az ég.

A Taurus-ok mókás "szolmizálással" indulnak - ez nem hangszóróból jön, hanem a villamosberendezés üzemi hangja ilyenkor. Ez persze nem véletlen, hanem egyfajta műszaki poén a tervezők részéről. Néhányan emiatt "Dórémi"-nek is becézik a típust. Az is aranyos, ahogy indulás előtt kinyitja a füleit - már hogy a visszapillantókat.

"Remot" - azaz modernizált - Szergej. A szélvédő feletti légkondi szerintem ormótlanul néz ki.

További mozdony-orgia: baloldalt egy szintén "remot" Dácsia (román tolatómozdony), középen a magyar Floyd tehervasúti szolgáltató cég román gyártmányú, svájci licensz alapján épített mozdonya ("Sulzer") rángatja az osztrák LTE cég üzemeltetésében levő, de a pályaszáma alapján (185 528-7) vélhetően német regisztrációjú, vagy az angol Angel Trains-től, vagy a holland (?) érdekeltségű MRCE-től lízingelt,  kétáramnemű villanymozdonyt.

Újabb osztrák EUREGIO, egy 1014-es - azaz "Sissi" (esetleg Sisi vagy Sissy - maguk az osztrákok sem valami következetesek a tekintetben, hogyan írják Erzsébet királyné becenevét!) - sorozatú mozdony által vontatva.

Ezzel a vonattal rögtön tovább is mentünk, immár visszafelé tartva, keletnek. Amúgy így néz ki egy Schlieren kocsi...

... belülről. Látszik, hogy nem mai csirkék ezek a vagonok, de pont ez a jó bennük!

Következő megálló: Komárom. Elég meglepő módon ezt a pályaudvar mögött egy csehszlovák buszmegállótábla is jelzi :) A másik oldalán már csak szlovák a tábla (CSÁD helyett SÁD).

Ha ezt a videócskát nézzük, akkor máris tiszta XXI. század vagyunk: jobbról bejön egy MÁV-os Taurus, GyESEV-es és MÁV kocsikat vontatva, jobbra meg elindul az osztrák vonat.

Azért az "összmagyar vasúti valóság" inkább így néz ki: kétkocsis Bz szerelvény, indulásra várva.

A korábban látott Sulzer egy tehervonatot vontatva átrobog Komárom állomáson. A hangja inkább traktorra emlékeztet, mint dízelmozdonyra, de lehet, hogy ezt csak azért éreztem így, mert Szergejek, Nohabok és M63-asok hangján nőttem fel.

Az ott a délutáni szürkületben pedig a mi vonatunk, Ícé ugyanis úgy tervezte meg útvonalunkat, hogy nem egyenesen mentünk haza, hanem a 2-es (korábban 4-es) vonalon Esztergom felé kerülve.

A hátsó, motor nélküli (mellék)kocsiba szálltunk fel...

... ami azért jó dolog, mert ennek hátsó peronjáról klasszul lehet nézelődni.

Naplemente a kelet felé robogás közepette. A 2-es vonalon rendesen csörömpöltünk, de amíg az 1-esen (a fővonalon, ti. a hegyeshalmin) mentünk, egész tisztességesen futott a kis Bz-mellék.

Esztergom-Kertvárosban szálltunk le, innen egy Desiróval tértünk vissza Budapestre. Jó kis kör volt!


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra