Prága villamosai 2002-ben II.
Avagy hogyan működik az, amire Budapesten azt mondják, hogy nem működhet
A Vencel tér alsó részénél keresztben haladó utcában még egy régi villamost találtunk, ez mini művészeti galériaként üzemel.
Furcsa, hogy mennyivel másabb a kocsi kinézete, formatervezése, mint a magyarországiaké. Be kell valljam, nekem a magyarok jobban tetszenek :)
A kocsi oldalról. Érdekes a homlokfal síkja elé kiugró szélvédő.
Ez itt a Vencel tér közepe, itt még járnak villamosok - a tér alatt hosszában már csak metró megy.
Ezt a típust nálunk Miskolcon lehet látni: KT8D5. Prágában 45 darab üzemel ebből a mi szóló T5C5 Tátráinkhoz részleteiben nagyon hasonló csuklósból.
Ezek a járművek egyébként meglepő módon (azaz a prágai szokásokkal ellentétben) kétirányúak: mindkét végükön van vezetőfülke, mindkét oldalán vannak ajtók.
A négytengelyes típusok szólóban is közlekednek, Prágában ugyanis rájöttek, hogy így lehet alkalmazkodni az utasok mennyiségéhez. Nálunk bezzeg úgy félnek ettől, mintha nem ezért találták volna ki a bontható csatlásokat! Ha nincs elég utas folyamatos csatolt üzemre, ritkábban járnak a szerelvények. Ezen is látható, hogy a budapesti modellnél mennyire nem számít az utas komfortérzete: a hosszabb várakozás önmagában is kellemetlen, de átszállásokkal megspékelve kitűnően alkalmas arra, hogy az embereket átszoktassa az autóra!
Egy olyan megoldás, amit nyugatabbra is használnak: a sínek az utca közepén haladnak, de a szűk hely miatt külön megállóperon építése nehézségekbe ütközik. Mit lehet tenni? A sínek és a járda közti útpályát megemlik kicsit, hogy a villamosra könnyebb legyen fellépni. Ha nincs villamos a megállóban, az autók áthaladnak ezen a szakaszon. Ha van, az autók szépen megállnak (ez a mi KRESZ-ünkben is szerepel, bár nem nagyon emlékeznek rá a t. autósok), a gyalogosok pedig megállóperonként használják az emelt útszakaszt.
Egy újabb KT8D5 hernyó kanyarodik be az utcába.
Ugyanaz a csuklós kicsit közelebbről.
És mit látok ott a távolban? Egy nosztalgiavillamost!
Miközben járkáltunk, három ilyen kéttengelyű motor+pót szerelvényt számoltam össze, ezek a turisztikailag frekventáltabb környékeken járkáltak.
És fel is lehetett rájuk szállni! Nálunk bezzeg a közpénzekből helyreállított nosztalgiajárműveket csak azok bérelhetik ki, akiknek van erre több tízezer forintjuk - ezek jellemzően német és amerikai közlekedésbarát turistacsoportok. Átlagos magyar ember meg csak ne akarjon utazni velük. Sőt, ne is fényképezze őket - el vannak dugva kocsiszínek mélyére. Azt hiszem, egyetért az olvasó azzal, hogy ez az állapot felháborító!
Egy újabb érdekes megoldás: ebben az utcarészben csak villamosok közlekedhetnek. Hogy ez tényleg így legyen, mechanikus sorompókat szereltek fel, melyeken a villamosok át tudnak menni, de az autók csak akkor, ha lezúzzák az elejüket.
Egy teljesen átlagos megálló, ahol rögtön öt viszonylat is megáll. Az elágazások előtti helyeken a tábla felső részén azt is jelölik, hogy melyik járat megy egyenesen, melyik kanyarodik, stb...
Villamos a megállóban.
És már megint a várban vagyunk, mert itt szép képeket lehet készíteni :)
Egy régebbi T3-as. Ezek a jószágok belülről úgy néznek ki, mint a mi Ziu trolibuszaink, azaz nem vadonatújak, viszont tiszták, és van rajtuk hely. Ott úgy látszik, hogy nem csak az számít jó kihasználtságnak, ha tele van egy jármű; nálunk persze csak akkor "kifizetődő" egy-egy vonal, ha folyamatosan szardínia-állapot van.
Néhány kép "csak úgy".
Következő oldal: további életképek