Prága villamosai 2002-ben I.
Avagy hogyan működik az, amire Budapesten azt mondják, hogy nem működhet

Nem is tudom, hogyan kezdjem. Prágában ezelőtt egyszer, 1987-ben jártam; akkor a villamosokból csak annyi maradt meg, hogy nem tetszettek a "régi Tátrák", azaz az akkor (és valószínűleg ma is) legnagyobb számban közlekedő T3-asok. Ez egy szubjektív dolog, függetlenül attól, hogy a világ legnagyobb számban eladott villamosáról van szó. Most viszont már úgy jártam a cseh fővárosban, hogy nem csak a járműveket figyeltem, hanem a hálózatot is, és arra a meggyőződésre jutottam, hogy a magyarországi közlekedés tervezői és üzemeltetői szégyelhetik magukat! A város földrajzi és építészeti adottságai messze nehezebbé teszik a helyzetüket, mint Budapestét: Prága ugyanis nem csak a folyó egyik oldalán, de a másikon is dimbes-dombos, a belváros utcái pedig keskenyek és kanyargósak. Ehhez képest mi panaszkodunk állandóan, hogy "jajj, szegény mi, mit lehet kezdeni közlekedésileg egy olyan hegyes-völgyes hellyel, mint Buda" :-/ A prágai tömegközlekedés bizonyos szempontból köröket ver rá a budapestire, és ennek csak egy része, hogy zónás tarifarendszerük van, ahol a viteldíj jobban köthető a megtett úthoz - egyszerűen jobban odafigyelnek arra, hogy mi a jó hosszabb távon, és hogy mi a jobb egy városnak és a környezetnek.

Előre kell bocsátanom, hogy a képek nem egy hagyományosan vett közlekedésmániás kiránduláson készültek, hanem városnézés, autóval való közlekedés, vagy éppen a leparkolt kocsihoz visszamenetel közben. Ahogy látni fogjuk, sokszor szó szerint az első üléseken ülők fülei közt előre nézve kattintgattam :)

A Moldva "budai" oldala (a vár elhelyezkedését tekintve): balra a folyó, jobbra rögtön hegyek (technikailag csak dombok, de ha fel kell mászni rájuk, máris hegynek tűnnek:). A képen látható villamos egy hídon jött át, melyről balra és jobbra is le tud kanyarodni. A városra jellemző, hogy minden villamoskeresztezés, betorkollás egyben kétirányú vágánykapcsolat is: minden tele van deltákkal és kanyarodóvágányokkal! Ennek köszönhetően a viszonylatok  változatosan vezethetők, a viszonylatok fonódnak, az átszállások pedig közös megállókban történhetnek - nincs rágyaloglás, mint mondjuk a Móricz Zsigmond körtéren vagy a Moszkva téren.

A háttérben jobboldalt egyébként a Szent Vitus székesegyház tornyai láthatók, érdemes tudni, hogy azt a helyet villamossal (meg egy kis gyaloglással) is meg lehet közelíteni, ahogy ezt később látni fogjuk!

Ez egy újabb villamos, egy T6A5, tulajdonképpen a szegedi Tátrák szélesebb testvére. A szóló kocsik mind egyirányúak, és csak az egyik oldalukon van ajtó, ezáltal tágasabb a belső terük, több az ülőhely is (1+1 és 2+1 üléselrendezésű változatok is üzemelnek az egyes típusokból). Nálunk az egyirányú kocsik sose terjedtek el, az ilyen kiépítésű 1100-as Bengálik is megbuktak.

Ez a Vencel tér, melynek közepén egy kellemes meglepetéssel szembesültem: egy villamoskocsikból átépített kávézóval! Aki még nem járt Prágában: gyakorlatilag ez a város főtere, hatalmas élettel.

Az egyik villamos egy motorkocsi, rúdáramszedővel, a másik egy kéttengelyű pótkocsi, ...

... mely ráadásul a mi Bukfencünkhöz hasonlóan középbejáratú.

Ez már megint egy T3, mely korszerűsítésen esett át. Ahogy az a lenti képen látható, ez a típus legtöbbször táblás viszonylatszám-jelzéssel rendelkezik, a célállomás nevét pedig a műszarfal elé rakják ki egy másik táblán. Ezzel a rendszerrel ellentétben a fenti villamoson elektronikus kijelző látja el ezt a feladatot. Sajnos technikai részleteket nem tudok, hogy másban is különböznek-e ezek a járművek az eredetitől, de gyanítom, hogy igen.

Egy táblás T3. Ezeket a járgányokat a hatvanastól a nyolcvanas évekig gyártották; én ránézésre nem mondom meg, hogy ez például mikori lehet. A szélvédő mögé bedobott céltáblát azért elég igénytelennek érzem.

Szűk utca, de sebaj, a villamos elmegy benne, mindenki más pedig vigyázzon! Itt a villamosnak tényleg előnye van: ha valaki vagy valami elémegy, nem satufékeznek automatikusan, hanem csöngetnek, és emiatt aztán bár sokat lehet villamoscsöngést hallani, csattanást már nem. Nálunk bezzeg mindenki tojik a villamosra, mert tudják, hogy bár nem szabad így tenniük, de lehet....

Ez a kép a vár mellett készült egy olyan parkolóutcában, aminek az alján és a tetején is villamosok haladtak keresztben! A már említett Szent Vitus székesegyház jól látható a T3-as szerelvény mögött. Három vagy négy viszonylat is jár itt, és bár a kocsik nem voltak tömöttek, látszott, hogy nem is ez a cél. A Vencel tér a folyó másik partján van, de onnan idáig 10 perc alatt jutottunk fel. Ez valami olyasmi, mintha a Blaha Lujza térről 10 perc alatt eljutottam volna a Bécsi kapuig. Ráadásul átszállás nélkül!

A villamosok alapvetően piros-fehérek (a fehéret lehet krémszínnek is titulálni), de vannak reklámfestésűek is, ...

... mint az hátul látható. Azt is érdemes megfigyelni, hogy mindkét kocsin fent van az áramszedő, nincs köztük nagyfeszültségű átmenő kábel. Szintén érdekes a vezetőfülke melletti kilógó viszonylatszám-tábla, melyről a megállóban az is láthatja, hogy hanyas a villamos, aki nem figyelt oda a begördülésekor.

A villamos az ilyen parkosabb helyeken füvesített pályán megy. Ez nem csak a menetzajt tompítja, hanem jól is néz ki: mintha a fűben csúszna a villamos!

A vár alatt is villamos jár, a képen a 23-as viszonylat vágányai láthatók, melyeket ottjártunkkor éppen felújítottak.

Csak hogy busz is legyen: a régi "kocka" Karosa buszokat nem szerettem kiskoromban (Csehszlovákiában sokat jártunk annak idején), az újabb változat viszont kimondottan pofás, bár oldalról alig van különbség...

A sokszáz éves Károly hídon átmenve ismét villamosba botlik az ember. És annak ellenére, hogy a hely szűk, a villamost nem bontották el, csak hogy az autósoknak kényelmesebb legyen! Külön érdekesség, hogy a tuják itt egy ház alatt is átbújnak. A képen megint egy T6A5 látható.

Egy ilyen helyen nem szabad csak egy fotót készíteni, tehát vártunk továbbiakra. Itt egy T3 szerelvény közeledik, szép fehérre festve.

Illedelmesen megvárja, míg elmennek a gyalogosok, ...

... aztán huss! Nem lehet sok képet csinálni haladás közben róluk, mert mire újra kattinthatsz, már túl messze vannak :) Itt ha valami baj van a pályával, megcsinálják, nem pedig lassítják a forgalmat és az eljutást, mint nálunk...

Egy újabb "fokgyemes" villamos. Ahogy látható, a pálya közvetlenül a járda mellett halad, mégse kell a villamosoknak lépésben menni, hiszen bár ez a szabályzatot készítőnek nem okozna gondot, az utasoknak igen. Nálunk tojnak arra, hogy használható sebességgel közlekednek-e a járművek, a lényeg az, hogy ne kelljen eltérni a szabályzattól, mert az macera...

Pedig a pálya sok helyen tt is nagypanelos szerkezetű, csak nem hagyták elhasználódni.

Következő oldal: nosztalgiavillamos leállítva és forgalomban, illetve további Tátrák


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez