Moszkva tér II.

Előző oldal

Bejárás

Most pedig lássuk, hogy merre is kunkorodtak a vágányok anno! Figyelmeztetés: a "régen-most" képpároknál a régebbi fotók nem egy korból származnak, hanem általában az ötvenes-hatvanas-hetvenes, ritkábban pedig a nyolcvanas évekből. Ha valahol ennek jelentősége van, azt jelezni fogom. A megemlített viszonylatoknál a hetvenes években itt jártakat fogom említeni, hogy egyszerűbb legyen, tehát a 6-ost, a Szent János kórházig járó 18-ast, az 59-est, a metróállomás oldalánál visszafogó 61-est, az 56-ost és az 58-ast (azaz kimaradnak a régebbiek: az Óbuda felé továbbhaladó 18-as, a 44-es, 63-as, stb). További segítségként a vágányrajzokon található kis nyilacska a fotó készítésének helyét és nézőirányát jelöli. Ha valahol nem világos, hogy merre is haladt egy viszonylat át a téren, érdemes a rajzocskán végigfuttatni az ujjunkat, bár ezek a vázlatok nem jelölik pontosan a váltók helyét, és kicsit torzítanak is. Ezen felül az égtájakat se érdemes keresni rajtuk, azaz a szövegben szereplő "észak" a földrajzi északot jelenti, nem a vágányrajz tetejét...

Az ötvenes évek végének Moszkva tere a gyalogoshíd lépcsőfordulójáról fényképezve. A mai kép alapján sejthető, hogy az 56/58-as villamosok hurokvágánya mennyivel nagyobb volt, mint a mostani, hiszen még a mai metróállomás területére is belógott.

Ugyaninnen készült ez a kép is, de kicsivel később. A régi kandelláber a kor formatervezési elveit tükröző lámpa-armatúrára cserélődött, de a kupolás forgalmi épület még megvan, és a hirdetőoszlop is azonos a korábban látottal.

Az alagút előtti térség a tér déli csücskéből, a "hegyoldalból" (Várfok-Vérmező utca kereszteződése) fényképezve. A jobbfelé haladó UV a 4-es vagy 6-os, a felénk közeledő Ganz csuklós pedig a 61-es vonalon közlekedik. Lehet látni, hogy nyugat felől csak egyetlen sínpár kanyarodik az alagútba, ezen a kép készítésének idején már csak a 18-as és az 59-es haladt menetrend szerint, a Déli pályaudvar felé.

Fotó: Heinz HeiderFotó: Heinz Heider

Az alagút bejárata a "katlanban", a tér keleti oldaláról nézve. Az itt beérkező 18-as és 59-es körbejárta a teret...

Fotó: Stephen Dee

... míg a 61-es egy váltón áthaladva nagyjából úgy fogott vissza, mint ma az 59-es (illetve a 61-es is - csak az ő felszállóhelyi vágánya oda került, ahol régen a 4/6-os indulóhelye volt). Ez nem mindig volt így, a változás a hetvenes években történt, akkor építettek be neki egy váltót, mely a baloldali fotó alján-közepén látható is. Az is sejthető, hogy az 1990-ben történt átépítéseknél a vágányok nagy része a helyén maradt, csak a kapcsolatokat és váltókat szedték ki, illetve alakították át.

Ezen a képen jól látszik, hogy a 61-es mai felszállóhelyén akkor még a nagykörúti villamosok álltak meg, ellentétes irányban haladva.

Folytassuk utunkat: a Dél-Buda felől érkező 18-asok és 59-esek a tér északkeleti csücskénél balra fordultak, ezen a vágányon át...

Fotó: Székács András

... bár az út járható volt egyenesen, azaz a Széna tér felé is - ez a Muki-szerelvény például ezen az útvonalon halad.

A nyíl által jelölt helyre nem csak a Vérmező utcával párhuzamos ("katlani") vágányok futottak be, hanem a nagykörúti vonalak is. Itt éppen egy 6-os érkezik a Széna tér felől...

Tramway.Com felvétel

... ez pedig egy 61-es, mely a kép készítésének idején még nem úgy fordult vissza, ahogy írtam, hanem körbement a téren. Azért tettem ide, mert jól megfigyelhető rajta, hogy ez nem ugyanaz a vágány, ahova a körút villamos jött az előbb! Itt eredetileg még összecsatlakoztak a Széna tér felől, illetve az alagút felől jövő sínek, később azonban átépítették olyanra, hogy külön vágányokra is el lehetett jutni róla. A végén már négy vágány futott itt párhuzamosan, ami soknak tűnik, de legalább mindegyik egy irányban haladt!

Fotó: Heinz HeiderTramway.Com felvétel

De ez még nem minden! Mind a nagykörúti, mind az 59-es villamosok körbementek a téren és ugyanott  távoztak, mint ahol jöttek - az alagúton át, de ez a 18-as villamosnak már nem volt jó, "ő" ugyanis a Szilágyi Erzsébet fasor felé távozott, tehát arra, amerre a tér közepén levő kisebbik hurokban forduló 56-os és 58-as is.

Fotó: Heinz Heider

Ez a kapcsolat a ma is létező összekötővágányon bonyolódott le. Ahogy a vágányrajzból kikövetkeztethető, a hurok ebbe csatlakozott be, a fenti jobboldali fotón látható módon. Hogy az indulásra váró hűvösvölgyi és zugligeti villamosok ne akadályozzák a Szent János kórház felé áthaladó 18-ast, az ő megállójuk nem ott volt, ahol ma, hanem még benn, a hurok metróállomás felőli oldalán. A baloldal fényképen látható 59-esre táblázott 1000-es ne tévesszen meg senkit: nem én meséltem rosszul, hogy mi melyik vágányra ment, ez csak egy kocsiszíni menet :-)


Folytatás: az 59-es pihenőhelyétől az alagútig

Archív felvételek és térképek: Németh Zoltán Ádám és Mr. Cyber gyűjteménye, az "A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada" című monográfia, tramway.com, illetve saját gyűjtés
Valamint: Tim Boric, Stephen Dee, Heinz Heider, Sevcsik István, dr. Sevcsik Jenő, Székács András
Jelenkori képek: Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez