Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

bevezető
A-Z lista
viszonylatok
forrásmunkák

régi képek

a készítőről
levél írása

blog

   
 
Villamosok.Hu
A Margit híd budai hídfőjének környéke III.

Előző oldal

Henger utca

A Henger utca, kampók a falban: vajon az egykori villamosvonalhoz tartoztak, vagy a troli próbapályához? Sajnos az észak felé tartó villamosok pályájának semmi biztos nyoma nem maradt...

Frankel Leó (Zsigmond) utca déli vége

A Frankel Leó utca az óbudai lóvasút vonalának része volt, egyetlen vágánnyal, de kétirányú forgalommal: kikerülésre szolgáló kitérő a Császárfürdőnél, illetve a Bem téren volt. Az 1869-ben kiépített szakaszt 1896 nyarára villamosították, de továbbra is csak egy vágány maradt. 1924-es átépítése után az utcán áthaladó villamosforgalmat csökkentették, majd 1937-ben teljesen megszüntették a Margit körúttól délre (az északi részről itt találhatók információk).

Az utcában ma is rengeteg kampót lehet találni a házak falában.

A Frankel Leó utca északi szakasza

Ezt a szakasz természetesen a déli szakasszal együtt épült ki, sorsuk később mégis szétvált.


Az egyvágányú pálya a Vidra utca után, az előtérben sejthető a hídra felkanyarodó irány kiágazása

1937-ben átrendezték a Margit híd budai hídfőjének környékét, ekkor szűnt meg a Frankel Leó úton (utcában) a Körúttól délre a villamosközlekedés. A Dél-Buda felől érkező rakparti villamosvonal végállomása ekkor a híd déli oldalára került, valamint egy hurokvágány épült a Vidra utcánál.

A  Margit körút-Frankel Leó út-Török utca hurok

A Török utca-Margit híd torkolata sokáig egybeágazás volt: 1879 és 1896 között a Pestre vezető északi és déli irányok itt fordultak rá a híd tengelyére, később már csak dél felől volt érkező forgalom, északra már a hídról Óbudára menő villamosok haladtak. 1924-ben a BSzKRt egy egyenes vágányt épített a Széna tér felé a torkolatba, így létrejött a Közép- és Észak-Buda közötti közvetlen tömegközlekedési összeköttetés. 1937-ben ezt a szakaszt is kétvágányosították, a Török utca és a Frankel Leó közti ívvel együtt.


A Margit híd budai hídfője egy 1958-as térképen, ahol 17-es helyett még 7-es villamos közlekedik

A második világháború után a környék ismét benépesült: 1950-től a Boráros tértől a Nagykörúton át jövő 66-os, '51-től pedig a Közvágóhídtól induló 4-es használta visszafordulásra a Margit híd felől, a Frankel Leó-Török utca irányban. Ehhez persze előbb ki kellett alakítani egy hurokvágányt, a Frankel Leó utca Vidra utca és Margit körút közötti szakaszán húzódó átkötővágánnyal.

Vágányrajz 1972-ből

Ezen az ORFI-t ábrázoló képen jobboldalt középmagasságban látszik a két kanyarodóvágány, melyből 1972-re (jobboldali vázlat) már csak egy maradt. Nemsokára az egész visszakanyarodó irány megszűnt.

Baloldalt: a Frankel Leó utca és a Vidra utca sarkánál még 2003-ban is megvan a kockakőben ez a vágány, mely egykor a hurokhoz tartozott. Jobboldalt: a Frankel Leó utca (balfelé) és a Török utca (jobbfelé) elválása, utóbbiban a kilencvenes évekig megmaradt a Margit körút felé vezető két vágány. A hurok a két utca között látható jellegzetes OTP-ház előtt fordult a körút felé.

Kiegészítés, 2004. ősze: A Frankel Leó utca eme részén valamilyen közműépítés keretében felbontották az útburkolatot, és vele együtt a sínmaradványokat is (fentebb Sevcsik Mariann felvételei láthatók erről). A gödör betemetése után a maradványok egy része már nem került vissza a kövezetbe.

Baloldalt: villamos kanyarodik a Török utcából a Margit híd felé. Ma már csak a sarokház lekerekített "éléből" lehet arra következtetni, hogy itt egykor valami ebbe az irányba fordult.

Közben persze volt egyenes áthaladás is a Török utcán a Moszkva tér felé, ezt jellemzően a 18-as használta, de rövid ideig a 17-es, illetve az 57-es villamos is. Az akkor itt élők visszaemlékezése szerint az innen kikanyarodó, és az egyenesen áthaladó forgalom feltartotta a nagykörúti villamosokat, voltaképpen ez vezetett oda, hogy megszüntették a használatát. A Frankel Leó utca és a Margit körút közötti kétvágányos szakaszt ezután sokáig üzemi célokra használták, majd 2000-ben, a körút átépítésekor a keleti vágányt véglegesen elvágták mindentől. A másik - üzemi menetekre - még használható.

Bem József (Királyhágó) utca

A Bem József utca és a Margit körút sarka kezdetben egyszerű elágazás volt: a hídra menő vágány a körúton ment, a hídról jövő pedig a Frankel Leó utca déli szakaszán, a Bem József téren és a Bem József utcán keresztül jutott ide.

1937-ben a BSzKRt kétvágányúsította a Margit körút Török utcáig tartó, addig egyvágányú szakaszát, hogy ide terelje a Frankel Leó és Henger utcai forgalmat. Ekkor egy, a Bem József utcából északra forduló kettős ívet is kiépítettek, ennek átépítése látható a fenti képen. A létrejött deltának az üzemi és jobbparti körvasúti kapcsolaton túl a II. világháború után ismét fontos szerepe lett, amikor az átkelőhelyek lerombolása miatt hosszú ideig a Kossuth híd jelentette az egyetlen állandó átkelési lehetőséget a Dunán. Mivel a forgalom az ideiglenes híd két oldalán összpontosult, a villamosokat mindkét parton a hídfők közelébe vezették: Pesten a Kossuth térre, Budán a Batthyányra. A plusz forgalom (többek közt) itt is áthaladt ekkor.

Ezen a képen már nem igazán látható, hogy megvan-e a kettős delta, de a Bem József utcába még vezetnek sínek.

A Bem József utcai vágányok a hetvenes években, a metróépítés kapcsán tűntek el, amikor a Bem rakparti 9-es villamosvonalat ideiglenesen visszavágták a Lánchídig (1970. május 3.). Egy ideig maradt az üzemi kapcsolat a Pálffy teleppel, később azt is felhagyták. Mára csak néhány kampó maradt emlékeztetőül.


Archív felvételek és térképek: Németh Zoltán Ádám és Mr. Cyber gyűjteménye, illetve saját gyűjtés
Valamint: Varga Ákos Endre
Jelenkori képek: Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve

Folytatás: Pest elvesztett vágányai, 1. rész


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra