Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
vasút
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Az "óriáshernyó" bevonulása
bővítve: 2006.03.16.

Click here to see the english version of this page!

Klick hier um die deutsche Version dieser Seite zu sehen!

Március tizennegyedike hajnalán megérkezett a Ferencvárosi pályaudvarra az első Combino Supra Budapest 12B villamos, mely a nagykörúti vonalakon fogja az eddig használt Ganz csuklósokat kiváltani. A reggel folyamán lepakolták a vasúti kocsikról, majd délelőtt fél tizenegykor elkezdték átvontatni új otthonába, Hungária kocsiszínbe.

A remiz előtt meglepően nagy tömeg várta az új csodavillamos első utcára "lépését". Sokan már hajnali fél négy körül kijöttek a pályaudvarra, hogy lássák, ahogy a tehervonat meghozza őt, mások - köztük én is - csak az átvontatásra érkeztek (melynek pontos időpontját nem lehetett tudni). Nekem viszonylagos szerencsém volt, még húsz perce se voltunk ott, amikor egyszercsak mozgás támadt, és népes műszaki személyzet kíséretében elindult a menet:

Videó: A Combino kigördül az utcára. A kis filmecskétől senki ne várjon különösebb minőséget, hiszen a fényképezőgépemmel készült, ráadásul sem a fényviszonyok nem tették lehetővé a szép fotózást, sem pedig az eseményen jelenlevő tömeg. Hogy mégis idetettem ezt a fájlt, annak oka az, hogy mégiscsak ez volt az első pillanat, amikor a "Kombiné" saját kerekein kigördült a pesti utcákra!

A 1419+1418-as pályaszámú Ganz csuklósok vontatták a még üzembehelyezés előtt álló "újoncot" a 1341-es pedig követte őket biztosításul. Az új villamosnak nincs állandóan előrenyúló ütközője, mint a többi budapesti villamosnak, ehelyett a lökhárító alatti köténylemez mögül lehet előhajtani egy szükségcsatlást. Ezt egy erre a célre készített közdarabbal lehetett a Ganz "ipari csuklóshoz" illeszteni. Sokakban felmerült, hogy miért nem saját erőből ment át a villamos új helyére, de ez szóba se jöhetett, hiszen a járműnek mindenféle hatósági eljárásokon kell átesnie, mielőtt először felengedheti áramszedőjét!

A Combinót a pályafenntartás telepéről (ahol levették a vonatról) egy viszonylag ritkán használt vágányon vontatták át a Ferencváros kocsiszín hátsó csarnokához vezető "csibészvágányra" majd onnan rá az 1-es villamos vonalára (Könyves Kálmán körút).

Videó: "vájterfáhren bitte" - a vontatmány eléri a csibészvágányt. A csibészvágányra csatlakozó váltónál, ahogy az a videón látható-hallható, nagyon odafigyeltek, hogy minden kerék rendben áthalad-e az átszelési hézagon (azon a részen, amin a budapesti váltók túlnyomó részénél nagyot huppan a villamos). Később már jóval nagyobb önbizalommal hajtottak át a hasonlókon.

Szó szerint hatalmas látvány volt a száz méternél is hosszabb "vonat", ahogy a vasúti pályaudvar előtti íven visszafordult a Könyves Kálmán körút felé, majd a számtalan szakszolgálati és egyéb járművel biztosított vágánykapcsolaton...

... ráhaladt az 1-es villamos vágányaira. Itt most egy kis szünet következik a képekben, mert gyorsan kocsiba kellett vágnunk magunkat, hogy a bedugult Hungária-gyűrűn lépést tudjunk tartani a különleges szerelvénnyel.

Ki is sikerült előznünk, így hamarabb ott voltunk az MTK pályánál, mint érdeklődésünk tárgya. Itt még több fotóst láttunk, egy részük a vasúti hídról követte az eseményeket.

A szuperhernyót átvontatják a Salgótarjáni utca/Hungária körút vágánykereszteződésen. Az itt közlekedő 1-es és 37-es villamosok rendszerint akkora csattogással szoktak áthaladni ezen, mintha szét akarnának esni. Ez ellen a Combino se tudott mit tenni, bár neki legalább csak a kerekei dübörögtek, nem minden egyes alkatrésze.

A Salgótarjáni utcánál helytelen vágányon (azaz a normális menetiránnyal szemben) betolattak a 37-esre. Itt a jobb oldalon látható lelkes emberkék remek képeket tudtak készíteni róla, miközben a töltés oldalán való lebucskázást kockáztatták :)

És ismét irányváltás, majd rákanyarodás a kocsiszínbe vezető vágányra.

Tiszta karneváli hangulata volt annak, ahogy a villamosmániás tömeg felváltva futott a járgány után, majd fotózott, majd futott, majd fotózott!

A vonat a régimódi Sport utcán át érte el a kocsi új otthonát, a Hungária kocsiszínt. Mint látható, _rengeteg_ érdeklődő kísérte figyelemmel a műveletet...

... akik a kocsiszín udvarán is készítettek pár fotót az újoncról.

A szép sárga "óriáshernyó" (ahogy az újságokban nevezik őt) körülbelül 11 után tíz perccel érkezett meg. Itt még egy ideig tologatták, a délutáni sajtótájékoztatóra készítették elő. Szerintem nagyon sok közlekedésbarátnak okozott örömet, hogy itt lehetett - figyelemreméltó, hogy mekkora érdeklődés volt a dologra, még így, munkanap dél körül is.

Folytatás: először a Nagykörúton


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra