Berlini gyorsvizit 2014 augusztusában (1)

Az igencsak jól sikerült 2012-es látogatás után 2013-ban sajnos nem sikerült eljutnom Berlinbe, úgyhogy a rákövetkező évben már annak is örültem, hogy 48 órát el tudtam tölteni a kontinens egyik legszínesebb városában. Az idő szűkössége miatt nem kimondottan a tömegközlekedésre koncentráltam: megnéztem a városi parkban lakó címermedvét, egy repülőmúzeumot, hajókáztam, meglátogattam a Fal néhány olyan maradványát, amit eddig valahogy kihagytam (a Bernauer Strasséban, a Spree partján, illetve a Potsdamer Platz szomszédságában), sétáltam Keleten, Nyugaton és Középen, plusz két bolhapiacot is bejártam (nem vásárlás céljából, hanem a hangulat miatt). Sajnos kedvenc currywurstos sörözőm kimaradt, viszont így is összevonatoztam-villamosoztam-metróztam vagy száz kilométert, szóval meglehetősen aktív pihenésnek merném nevezni, amit csináltam :) A vasutas élmények ezúttal is külön oldalt kaptak, itt tehát mindenféle sárga síndöcögények következnek...

Új vonal régi kocsikkal, megszüntetésveszély és hálózatbővítés

Igazából Adlershofba se a villamosok miatt mentem, hanem az egykori johannisthali reptér maradványait megnézni, de a megközelítést nem csak praktikus okokból kifolyólag (=mert az megy oda) hajtottam végre villamossal...

... hanem mert az ide vezető vonal az egyik legutóbbi hálózatbővítés része volt: 2011-ben adták át. Külön érdekesség, hogy a képeken látható 61-es vonal az utolsó Berlinben, amin csak Tatrák közlekednek.

A 61-es egyébként a berlini szokásoknak megfelelően interkontinentális járat: 15 kilométer hosszú - összehasonlításképp: a leghosszabb budapesti vonal, a 62-es* is csak 14,2 kilométeres. Útközben áthalad Köpenicken...

*legalábbis jelen sorok írásakor, mert a meghosszabbított 1-es kicsit hosszabb lesz ennél.

... majd párjával, a 60-as vonallal helycserés támadást végrehajtva (az egyik a Friedrichshagen nevű városrész déli részén megy, a másik az északin, aztán egy észak-déli irányú utcán át helyet cserélnek) halad Rahnsdorf/Waldschänke végállomásig. Ez az a vonalrész, amit évek óta bezárás fenyeget: kevés az utas, a pályát lassan fel kellene újítani, de mivel vízvédelmi területen halad, ez drága lenne - nem is igazán tudom, éppen hol tart a dolog. Persze valószínűleg nem fogják bezárni, ahogy a teljesen hasonló helyzetbe került 68-ast is inkább felújították néhány évvel később.

És ha már Friedrichshagen: az ember leszáll a normál nyomtávú sárga villamosról, átsétál az S-Bahn alatt, és egy másik világban találja magát: onnan indul ugyanis a méteres nyomtávú schöneichei/rüdersdorfi villamos. Mázlimra ráadásul nem a szokásos Tatra állt benn, hanem egy heidelbergi eredetű GT6-os.

Az eddig látott helyszínek mozgásban: a rahnsdorfi hurok csatolt KT4-essel, 61-es itt és ott (nem tudom, honnan vettem a videó feliratán olvasható 13,6 kilométert), póthidas kanyargás Köpenickben, DÜWAG-indulás Friedrichshagenben, GT6-osok Mitte kerületben. Ja, utóbbiak még nem is voltak... na, majd mindjárt!

Eddig a város keleti részének közepesen messzi részeiben jártunk, most egy kicsit beljebb kerülünk. A bal oldali képen a főpályaudvar felé kanyarodó vágányok látszanak, melyeket néhány hónappal később, 2014 decemberében vettek használatba, ki tudja, hány év késéssel. Jobbra: az M10-es végállomása a Nordbahnhofnál: csonka, és (még) semmivel sincs összekötve. Elvileg a mögötte sejthető utcában is van villamos, amit előbb ideiglenesen elvágtak, majd a környék nagygenerálozása miatt szüneteltettek. Ha a munkálatoknak vége lesz, ezt a vonalat is bekötik a főpályaudvarhoz, és akkor nem kell szomorkodnia, hogy "csak" 7,8 kilométer hosszú :)

Az M10-es érdekessége, hogy jó darabon az egykori Fal mentén halad, a Bernauer Strasséban. Mivel itt van a Fal Emlékpark, pár száz méter hosszban ténylegesen a halálsáv mellett gurulunk!

Néhány éve még ki kellett várni, hogy az ember összefusson a prototípussal, manapság már minden tele van a legújabb generációs alacsonypadlósokkal, a Flexity-kkel...

Az NDK nem-hivatalos jelképétől a kvázi-hivatalosig, avagy a Faltól a Tévétoronyig, sárga síndöcögények kíséretében.

Elveszett, és hasznalatba se vett sinek

A bal oldali kép ittléte elsőre biztosan érthetetlen, de ha jól tévedek, az Unter den Linden alatti villamosalagút rámpájának helyét látjuk, és a középen levő valami egy lejáró a felszín alatt többé-kevésbé épségben meghagyott építménybe. A Lindentunnelt 1914 és 16 közt építették, hogy az egyre növekvő villamosforgalom ne zavarja II. Vilmos kedvenc felvonulási útvonalát. A kép helyszínén négy vágány ereszkedett a kéreg alá, melyek aztán Y alakban elágaztak. A második világháborúban megsérült alagutat 1950-ben felújították, majd egy évvel később forgalmon kívül helyezték; a rendszerváltás után kiállítások voltak benne, majd '98-ban teljesen eltüntették a nyomait a felszínről. Hogy az Unter den Linden alatti metróépítés során vajon nem bontottak-e bele, azt nem tudom, csak azt, hogy 2012-ben láttam egy darabját a felszínről, csak nem jöttem rá, hogy mi az... Jobbra az NDK időkben a Friedrichstrasse vasútállomást elkerülő síneket láthatjuk - ezek ma is ott fekszenek, de a villamos már bemegy a vasút alá.

A Leipziger Strasséban még 2000-ben lefektették a síneket, arra számítva, hogy hamar megépül az itt nyugat felé menő villamosvonal. A projekt viszont csak nem indult be, a Potsdamer Platz túloldalán kezdődő Potsdamer Strasse középső sávjából pedig "Sztárok bulvárját" csináltak: a vörös szőnyeget idéző burkolatban hírességek és tényleges zsenik csillagai fekszenek, fura kukucskálókon át nézve némelyiküket meg is láthatjuk... Néhány éve azt hittem, bezár ez a kicsit bazárinak tűnő attrakció, de most is ott volt, bár bekerítve. Hogy szebb legyen a história, a szóban forgó szakasz alatt a tervezett U3 vagy U10 alagútját is megépítették, mert Berlinben nincs olyan, hogy megépítenek egy teret, aztán pár év múlva felássák!

Balra: néha az itteni FUTÁR is lepihen :) Jobbra: néhány jármű a korábbitól eltérő - vélhetően LED-es - kijelzőket kapott, ezek a szürkületben olyan stabil és jól látható képet adnak, mintha fehér festékkel festették volna oda a betűket!

Következő oldal: minimetró és hálózatbővítés, BKV nagypanel és alacsonypadlósok


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez