Berlini gyorsvizit 2014 augusztusában (2)

Előző oldal

Földalatti mozgolódások: minimetró és hálózatbővítés

És most menjünk le a csempeborítás uralta mélységbe!

A U4 a város legfurcsább vonala (a szintén kurta, de legalább már hosszabbítás alatt álló U55-nél is furcsább). Létrejöttét annak köszönheti, hogy a XX. század elején a még önálló Schöneberg város vérszemet kapott az akkoriban megnyitott, ma U1-nek és U2-nek nevezett metróvonalak láttán. Szeretett volna valami hasonlót, de az azokat üzemeltető cég (németes rövidséggel: Gesellschaft für elektrische Hoch- und Untergrundbahnen in Berlin) nem látott üzletet benne - a schönebergiek ekkor úgy döntöttek, hogy saját erőből építenek egyet. És meg is tették: 1910-ben indult meg rajta a forgalom. Szerencsére a tervezést és kivitelezést a többi, ma már keskeny profilúnak mondott vonalhoz passzították (ugyanúgy a Siemens&Halske volt a kivitelező), így később nem okozott gondot bekapcsolni a hálózatba. Ennek persze már nem sok jele látható, mert bár egy időben a mai U1-gyel összekötve járt, ma ismét az eredeti, öt megállós útvonalon jár.

A különállás másik jele, a saját kocsiszín is rég a múlté, maradtak a hosszú állomások rövid vonattal. Persze meg kell hagyni, maguk az állomások elég változatos kinézetűek - nem olyan palotaszerűek, mint az U3-ason, de azért van egyfajta jómódú hangulatuk. A Rathaus Schöneberg például egy park közepén levő mélyedésben fekszik, így mindkét oldalról természetes napfényt kap...

... a Bayerischer Platz díszítése a bajor színeket idézi...

... a Viktoria-Luise-Platz pedig olyan üres volt, mintha a környékbelieknek se szóltak volna, hogy van itt egy metrómegálló :) Egyébként már önmagában furcsa látvány, ahogy a közel 100 méter hosszú peronoknál (a négyes metrónak csak 80 méteresek az állomásai) megáll az össz-vissz kétkocsis vonat!

Ha valaki arra jár: az egész vonal nincs három kilométer, fél óra alatt meg lehet járni nézelődéssel együtt, és utána elmondhatjuk, hogy láttunk egy a budapesti négyesnél is furább metrót :)

Az előbb említettem az U55-öst, ami néhány éven belül össze lesz kötve a jelenleg az Alexanderplatzon végződő U5-össel - ennek építése gőzerővel folyt 2014 nyarán is, többek közt a Múzeum-sziget (balra) és az Unter den Linden (jobbra) alatt. A Museumsinsel megálló érdekessége, hogy részben a Kupfergraben névre hallgató Spree-mellékág alatt lesz; a bal oldali képen a szigeti oldali munkagödröt védő fal látható.

... és vissza a felszínre!

Az "Alex" nem szép hely, nem is túlságosan kellemes, de csúcsidőben igen húzós sűrűséggel járnak a villamosok rajta!

Balra: pár éve itt még minden második szerelvény KT4-es volt, most csak egyet láttam, azt is távolról. Jobbra: a villamosok a Dorotheenstrasséban érintik az egyetemi negyedet (itt van a Magyar Kollégium is), de a látképet még mindig a Nemzetközi Kereskedelmi Központ NDK-s eredetű épülete uralja.

A 21-es villamosvonal 16 kilométeres hosszával szintén érdekes egy jószág, ráadásul ottjártamkor ketté volt vágva egy vasúti aluljárónál. Ez a két kép a "felső" (Marktstrasse)...

... ez a bal oldali pedig az "alsó" résznél (S Rummelsburg) készült. Mivel a vonal itt alig pár száz méterre halad el az Ostkreuz mellett, a város be akarja kanyarítani oda, a helyiek viszont ezt meg szeretnék akadályozni - kíváncsi vagyok, ki fog győzni! Jobboldalt: még mindig a 21-esen ülünk, és igen, ez tényleg BKV nagypaneles pálya! Jellemző módon csak amiatt figyeltem fel rá, mert a villamos addigi egyenleges mozgása hirtelen periodikus ugrálásba váltott :-/

És az oldal végén ugorjunk vissza egy kicsit Mitte kerületbe - az Oranienburger Strasse környéke tipikus Kelet-Berlin: régi házak, foghíjtelkek.. viszont a villamos is megmaradt! Egy alapvetően ugyanilyen jellegű utca innen másfél kilométerre nyugatra/északra, vagy két kilométerre délre általában másként néz ki!

És az oldal legvégén egy kicsit más jellegű videó: átmetrózunk a Fal (hűlt helye) alatt, majd az egykor rendszerek közti átszállóhelyként funkcionáló friedrichstrassei vasútállomásról NDK tervezésű mozdony vontatta, NDK hagyományt továbbörökítő emeletes kocsiba szállva robogunk át a Stadtbahn vágányain az Alexanderplatzig. Aki útközben figyel, észreveheti, hogy az S-Bahn vágányain éppen dolgoznak, egy pillanatra a munkavonat dízelmozdonya is feltűnik. Sajnos videón nehéz ezt visszaadni, de van valami felemelő abban, ahogy múzeumi paloták közt, folyók és csatornák fölött kanyargunk... imádom!

Folytatás: "nagyvasúton" Berlinben


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez