Berlin sárga síndöcögényei

Click here for the English version / Hier geht's zur deutschsprachigen Version

2011 szeptemberében nem kimondottan villamosfotózási céllal mentem Berlinbe; inkább csak ismerkedni szerettem volna a város életével, és megnézni a Technikmuseum tömegközlekedési gyűjteményét, ami igazából egy időszakosan megnyitott raktár, tele kincsekkel. De persze ha már egyszer ott keringtem turistaként a belvárosban, az esetlegesen szembejövő villamosokat is le-lefotóztam :)

A Kupfergrabennél (ami amúgy egy hajózható csatornává kiépített középkori várárok, mely a régen a környéken dolgozó rézművesekről kapta a nevét) levő végállomás az egyik olyan hely, ahol a régi Berlin központját megközelíti a villamos - de érdekes módon csak 1995 óta. A közelséget úgy kell érteni, hogy a csatorna túlpartján már a Pergamon Múzeum van, pontosabban a Múzeum-sziget. Amikor épp a végállomáson várakozó GT6N-ER-t fotóztam volna, megjelent mellette ez az ezüst KT4-es, egy mozgó-bérelhető söröző. Sajnos a fényviszonyok nem annyira kedveztek a megörökítéséhez, meg pedig nem állt.

A másik belvárosi villamosvégállomás a Hackescher Markt S-Bahn állomás előtt van. Ami érdekes, hogy a várakozó/félreállóhely pár száz méterre onnan, egy lezárt utcában van, itt négy párhuzamos vágányon kerülgetik egymást az éppen pihenő és induló járművek (baloldalt). Jobbra: a várakozóhely kijárata egy KT4-es szerelvénnyel.

Vegyes közlekedési pillanatok videón: hajó, vonat, villamos, metró, múzeumvasút, nosztalgiabusz, emeletes busz, ének az esőben... de tényleg!

A videón láthatunk egy egyirányú Flexity-t. A múltkor a kétirányú protót csíptük el, most végre ezt is (balra). Az első sorozatgyártott darabokat sajnos nem láttam. Jobboldalt a Karl-Liebknecht-Strasse - igazi DDR-idill, felhígítva a nyugat ármányos dolgaival, például McDonald's-szel :D A füvesített pálya pedig határozottan okos dolog.

Az Alexanderplatz-on (még pontosabban a Dircksenstrasse-ban) néhány éve létesített villamosvégállomás csonkavágányán állt a "Metrotopie" vagy "Dzsungelvillamos" nevű installáció, Anne Duk Hee Jordan és Shira Wachsmann műve. Az érdekes az, hogy az üvegházasított villamos egy Tatra T6-os, pontosabban egy T6A2mod - ezt a típust néhány éve teljesen kivonták a forgalomból. Egy részüket eladták, másikak még mindig ott pihennek valamelyik kocsiszínben.

A berlini villamosvonalak 99%-ban a volt Kelet-Berlin területén futnak, meglehetősen jó minőségű pályákon, de viszonylag egyhangú környezetben. Emiatt aztán állandóan az Alexanderplatz-on fotózgatok, ami a legvilágvárosibb hátteret biztosítja (balra). Jobbra: Landsberger Allee/Blumberger Damm - de ezt csak azért tudom, mert rá van írva a kijelző aljára - amikor fotóztam, nem jegyzeteltem, utólag meg már nem nagyon tudom megmondani, pontosan merre jártam, melyik vonallal utaztam (valami terelés is volt útközben ráadásul).

Jobbra: Helene-Weigelt-Platz. Ugye, hogy nem nagyon különbözik az előző fotón látottól? Jobbra: szolíd, kisméretű lakótelepi házak ugyanarra. Ha azt nézem, mennyi hasonló van a városban, mindig elcsodálkozom, hogy Berlinnek "csak" három és fél millió lakosa van.

Balra: 2011-ben végre elkezdődött a főpályaudvarhoz vezető villamosvonal építése. A közműkiváltások miatt a környéken futó villamosvonalakat elvágták, és a Nordbahnhof S-Bahn állomás mellett egy deltafordulót építettek számukra (M8, 12). Ez természetesen nem azonos az M10 fejvégállomásával, ami tavaly fotóztam. A háttérben a Deutsche Bahn egy irodaháza - ahogy elnéztem, Berlin fejlődése jó 10%-ban újabb és újabb DB irodaházak felhúzását jelenti... rengeteg van belőlük!

És most lássuk a másik fajta sárga síndöcögényeket: az U-Bahn-t! Az U12-es viszonylat (lásd jobbra) ideiglenes: az U2 a Gleisdreieck és Wittenbergplatz közti szakasz felújítása miatt nem közlekedett, ezért hozták létre ezt pót-viszonylatot (az U2 csak a Gleisdreieck-től északra közlekedett, az U1 pedig a Wittenbergplatz és az Uhlandstrasse közt ingázott).

És ha már errefelé járunk, itt egy videó az U1-es (pontosabban a felvétel időpontjában az U12) magasvasúti részéről, a Landwehrkanal melletti szakaszról.

A múltkor beutaztam az extrarövid U55-ös ingametrót, de kihagytam a középső állomást, a Bundestagot (baloldalt). Túl sokról nem maradtam le: az állomás forgalma egyelőre olyan kicsi, hogy még a mozgólépcsőket sem üzemelték be (jobbra). Lift persze van, mert hát fura lenne, ha pont a német szövetségi parlamentnél nem teljesülnének az esélyegyenlőségi elvárások. Érdekes módon a látszóbeton felületek ellenére mégse olyan a hely, mintha egy félkész parkolóházban lennénk, valószínűleg a térérzet miatt (belmagasság+galériák). Pedig az egyetlen díszítőelem az oszlopok feletti kerek mélyedés - ezeket az "Aeon Flux" és a "Resident Evil" című filmekben is lehet látni állítólag, a szerkezetkész állapot elérése és az átadás közt ugyanis filmezésre használták az állomást. Majd ha megépül az U5 Alexanderplatz és Brandenburger Tor közti szakasza, lehet, hogy ez az állomás is bekerül a világváros vérkeringésére, de perpillanat csak turistákat lehet itt látni. És egy megfigyelés: bár a fotózgatás és a metró bevárása közben nem nagyon láttam egy élő lelket sem (nem hogy rendőrt), este tizenegykor se éreztem azt, hogy félnem kellene.

Balra: szintén a múltkor mutattam Wuhletal S-Bahn/U-Bahn átszállóhelyet. Most viszont metró helyett ezt a gumikerekű járgányt láttam csak :) Jobbra: a klasszikus belváros egyik kvázi villamospótlója az 1930-as években épített, ma U6-osnak hívott metró. Ennek nem túl komoly megállótávolsága mérhető le a képen: a közelebb levő két lépcső a Französische Strasse állomás, a rákövetkező pedig a Stadtmitte. Érdekesség, hogy ezt a képet az Unter den Linden sarkáról készítettem, ahol a közeljövőben egy újabb állomás fog épülni, az Bundestag állomásnál említett U5 hosszabbításra átszálláshoz.

És ugorjunk egy nagyot: Spandau elvileg Berlin része, de a helyiek ezt állítólag nem nagyon veszik tudomásul: ha egy spandaui azt mondja: "bemegyek a városba", az azt jelenti, hogy bemegy Spandau belvárosába :) Eredetileg az S-Bahn járt a város(rész) központjába, de a Berlini Fal felépítése után a nyugatiak bojkottálni kezdték a keleti üzemeltetésben (Deutsche Reichsbahn) levő közlekedési eszközt. Hogy azért el lehessen ide jutni, a nyugat-berlini közlekedési vállalat szép lassan idehosszabbította a mai U7-es vonalat. A végállomást 1984-ben adták át, amikor már nem is járt ide S-Bahn, mert a vasutasok 1980-as sztrájkja után a keleti vasút megszüntette a viszonylatot. Igen ám, de '84-ben megegyezett egymással a nyugati közlekedési vállalat és a keleti vasút: a nyugati részen levő S-Bahn vonalak átkerültek nyugati üzemeltetésbe! Azaz járhatott volna megint S-Bahn, csak hát ugye akkor meg minek építették a metrót? A fura helyzet végeredménye az lett, hogy csak a Fal leomlása után (jóval) indult meg újra az S-Bahn közlekedés... A metróvégállomás egyébként kicsit közelebb van a belvároshoz, mint az S-Bahn - 1984-ben valószínűleg direkt nem is próbálták meg integrálni a kettőt :-/

A fura stílusú (minek nevezzük? poszt-art deco?:) metróvégállomásnak négy vágánya van... azaz lenne: a középső kettőt a széles profilú U7-es használja, a szélső kettőt pedig elvileg a keskenyprofilú U2-esnek kellene, ám az sose hosszabbodott idáig Ruhlebentől (pláne nem az eredeti hosszabbítási célhoz, Falkenhagener Feld-ig). És valószínűleg nem is fog, így marad a két üres betonteknő az állomás két szélén (az egyiket lásd a jobboldali képen).

Másfél percnyi metrózás - nagyjából az, amit képeken láttunk eddig.

És az oldal végére még egy kép, a Hermannplatz-i metróállomásról. Ezt 1926-ban építették, a felszínről, a ma "cut and cover"-nek (ők akkor nem így hívták:) nevezett módszerrel: alul az U7-es állomása van (lásd a képeken), fölül (a plafonról lelógó részben) az U8-asé. Ez az egyik legfotogénebb állomás, gyalogoshíddal a sín fölött, meg minden - de a díszítése se semmi. A kilencvenes években kicsit felemásan újították fel: az oszlopok csempeborítása maradt a régi, a falaké viszont új.

Ennyi volt az első berlini beszámolóm idén. A folytatás az S-Bahnról szól...

... aztán vagy a Technikai Múzeum bevezetőben említett raktára, vagy a város nagyvasúti forgalma fog következni :)


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez