A 2014-es bécsi Tramwaytag (1)
2014. október 11.

Ha nem is ezer éve, de már nagyon rég nem jártam a bécsiek villamosünnepén, a Tramwaytagon - pedig annak idején a 2003-ast, a 2005-öst és a 2006-ost is kifejezetten élveztem. 2014-ben aztán megint felültem a kora reggeli Railjetre Jazzcool társaságában.

Nosztalgiázás a ködben
A főműhely
Az új főpályaudvar
Sárga villamos és nosztalgia buszok
És még egy kis bádeni...

Nosztalgiázás a ködben

Nem mondhatni, hogy barátságos idő fogadott volna bennünket, nyirkos ködben készítettük első fotóinkat. Mondjuk októberben ez nem természettől elrugaszkodott dolog, de azért a "napsütésben világító sárga és vörös falevelek" című műsorszámnak jobban örültem volna :)

2014-ben a Wiener Linien simmeringi főműhelye adott helyet a rendezvénynek; a sínhez kötött nosztalgia járművek az Enkplatz metróállomástól mentek ki odáig, a nosztalgia buszok pedig a belvárosból. Bennünket előbbiek jobban érdekeltek, úgyhogy velük kezdem az oldalt: balra M típusú motor- és m típusú pótkocsikat láthatunk. Mivel a főműhely bejáratánál másként nem tudták a pótos szerelvényeket megfordítani, átcsatolgatós tili-toli volt: a bejövő szerelvény lerakta a pótját, egy másik elvitte azokat, aztán ő elvitte a következőnek érkezőét, s.í.t. Jobbra a bádeni HÉV (Wiener Lokalbahn) egy régi motorkocsiját láthatjuk.

A cég 1927/28-ban tizenkét ilyen motorkocsit szerzett be. A járművek közel 16 méteres hosszukkal igencsak méretesek - valamint erősek: négy 90 kW-os motor hajtja őket. Villamosos párhuzammal: akkorák, mint egy budapesti Tatra, csak pont kétszer erősebbek! Meglehetősen sokáig megmaradtak, egészen a nyolcvanas évekig futottak; a 224-es múzeumi kocsi 1970 körüli állapotban van. Nagyon megörültem, amikor megláttam ezt a batárt, aztán sajnos azonnal arccal hárítottuk a betont, ugyanis kiállt a forgalomból. Pedig ezzel mindenképpen menni kellett!

Kicsit csalódott voltam, hogy nem volt nagyobb típusválaszték - a 2015-ös Tramwaytagon bezzeg érdekesebb felhozatal volt, de azon meg nem tudtam ott lenni. Persze egy M kocsi is szép és jó, pláne favázas pótkocsival!

Ránézésre ugyan közlekedési eszköznek néz ki, de igazából hangszer: tessék csak meghallgatni, milyen szépen búg! :)

A másik öreg jelenlevő egy háborús villamos, azaz KSW volt - azonnal látszik, hogy nem bécsi eredetű jármű (Heidelbergben gyártották). Viszont nagyon kellemes jószág.

Vele is menni kellett egy fél kört! Túl sok videóznivaló persze nem volt rajta, pláne belülről, ahol nem kis tömeg tömörödött össze.

A főműhely

Itt már jártam egyszer, 2002-ben - összehasonlításként érdemes megnézni az akkori képeket!

A bécsi közlekedési vállalat nem csak a villamosait javítja/vizsgáztatja itt, de a buszait, metrót és... izé, minek is hívjam ezeket a járgányokat? Szóval őket is. A művelt japán LRV-nek, "light rail vehicle"-nek nevezné őket: részben alacsonypadlós villamosok a megszokottnál valamivel nagyobb méretekkel. A bal oldali (WLB 400-as sorozat) a bádeni HÉV-en használatos, a másikkal (T1) az U6-os "metróvonalon" találkozhatunk - mindkettőt a Bombardier gyártotta, és ahogy az a képek alapján sejthető, rokonokról van szó. A WLB-s kocsi együtt közlekedik a sima villamosokkal Bécs belterületén, de a szélesebb (2,50 helyett 2,65 m) T1-est tényleg csak az U6-os vonalán lehet utasforgalomban látni.

Bécs a közelmúltban vezette be a Mercedes-Benz Citaro típusú buszait - és egyúttal ejtette az addig használt LPG-t (ha másik fajta gázos hajtásról lenne szó, szóljatok, én úgy értettem, hogy eddig LPG-t használtak), sima dízelre váltva.

Balra: Volvo hibrid busz. Hoppá, milyen városban is dolgoznak még Citarók és Volvo hibridek? Ja, megvan: Budapesten. A még mindig köztünk élő Ikarusok és használt cuccok miatt észre se vettem, hogy ugyanolyan új buszok járnak Pesten, mint Bécsben... És ami jobbra látható, abból is majdnem lett nekünk: a Rampini-Siemens elektromos buszocskák helyett végül nem is tudom hirtelen, mi fog jönni, de valami tenderen győztek. Szerencsére ez az oldal nem Budapestről szól, úgyhogy majd mindenki kiguglizza magának, ha érdekli a téma, én meg folytatom Bécsben ;)

Bent a csarnokban: ULF részletek - balra egy tengelycsonkról leszedett kerék és abroncs, jobbra az áramszedő.

A modern villamosok a villamosberendezéseiket a tetőn hordozzák. Balra szerintem egy hajtáskonténert (vontatási áramirányító, szép combos hűtéssel) látunk, jobbra pedig egy klímát.

Bécs "mukijai" az LH típusú kéttengelyesek, melyek jellegzetes sárga festésük miatt a "postaláda" gúnynevet viselik. Négy példány a helyi "pride" - a Regenbogenparade - kapcsán nemrég szivárványos festést kapott, közülük látunk itt kettőt.

Mindkettő metró forgóvázakat tolt: balra egy hajtott, jobbra pedig egy hajtás nélküli látható.

És ha már metró, akkor itt egy "Ezüstnyíl" megemelve. Érdekes ez az emelő - de őszintén szólva nem szívesen dolgoznék alatta :)

Bécs a C1+c1 sorozattal lépett be a DÜWAG jellegű villamosok felhasználói közé, ezeket csuklósok - E, E1, E2 és E6 - követték. Közben volt azonban egy négytengelyes egyke is, mely a C3 jelzést kapta. Nekem nagyon tetszik, pirosan meg kimondottan aranyos lehetett.

A telepnek csak egy része volt megnyitva, de a "próbáld ki a buszvezetést" akcióknál lehetett utasként potyázni, és az ablakból megnézni a félreesőbb sarkokat. Balra egy kétéltű Unimog, jobbra pedig a kicsit elárvultnak tűnő autógáz-töltőállomás.

Nálunk a hóseprőkre esküsznek, Bécsben hótoló lapos "postaládák" (balra) vannak, sószóró pótkocsival (jobbra) - persze nyilván nem sót szórnak, hanem valami környezetbarátabb síkosságmentesítő dolgot. Életemben egyszer sikerült ilyen szerelvényt bevetésen elcsípni, érdekes volt.

Balra: itthon ha fel kell emelni, vagy éppen lesüllyeszteni a hóseprő kefét, akkor meg kell állni, és kézzel kurblizni - itt kicsit jobban megbecsülik a munkaerő egészségét (és a munka hatásfokát). Jobbra: még egy metró, csak mert páratlanra jött ki a képek száma, és kellett ide valami.

Két gumikerekű: naaaagy segélykocsi és pici hótoló, gondolom járdákhoz.

Zárjuk le a látogatást egy E1-essel, illetve az ULF egyik kísérleti kocsijának végmoduljával...

Folytatás: az új főpályaudvar, sárga villamos, régi buszok, és még egy kis bádeni


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez