Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
vasút
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Bécs a kora tavaszi napfényben

Bár még csak február vége volt, már harmadszorra töltöttem néhány órát az osztrák fővárosban - ennek ellenére csak most volt lehetőségem villamosokat is fotózni. Határozott elképzeléseim voltak arról, hogy mit szerettem volna látni...

... például jól "megvilágított" ULF-ot a D-n.

Ez a járgány, a 4048-as pályaszámú E2-es motorkocsi mégis sokkal jobban lázba hozott. Hogy miért? Nézzünk csak rá!

Bizony, ez a tuja a magyar trikolor színeit viselte! Az EU jelenlegi soros elnöke épp Ausztria, ennek örömére minden tagállam kapott egy "saját" villamost a D vonalon.

A belül levő feliratok  az adott ország nyelvén  is ki lettek matricázva. Nekem irtózatosan tetszett az anyanyelvemen olvasni...

... a mindenféle figyelmeztetéseket...

... és az olyan lényeges információkat, hogy hányan férnek fel a kocsira :)

Miután a magyar kocsit sikerült elkapnom, vonatoztam egy sort az új Talent motorkocsikkal (amilyeneket lehet, hogy a MÁV is fog szerezni a közeljövőben)...

... vissza a Franz-Josefs-Bahnhof-ra. Ez a pályaudvar az egyik legkevésbé feltűnő a városban, mivel egy 1978-ban épült, kicsit pláza-szerű épületben van elrejtve. A belseje SZVSZ valami elvetemülten barátságtalan.

A pályaudvar előtt láttam ezt az utasokat nem szállító E1-est...

... az Augasse-i fordulóhurokban pedig ezt a rövidített számot járó (tehát nem a teljes Südbahnhof-Nussdorf vonalon közlekedő) D-t. Jól látható, hogy ő is EU-tagok zászlaiba van öltöztetve.

A Friedensbrücke a Duna-csatorna...

... és persze a csatorna oldalában haladó U4 metró fölött húzódik.

A J viszonylaton (figyelem: nem "jot"-nak mondják, ahogy hochdeutschul kellene, hanem "jé"-nek!) az utóbbi időkben állandóan ULF-okat láttam, úgyhogy megörültem ennek a régivágású szerelvénynek (az is igaz persze, hogy nem túl gyakran járok erre). Ráadásul pont egy olyan megállóban láttam (a Rathaus mögött), ahol a megemelt úttest szolgál megállóperonul a villamos utazóknak.

Kellemes napfényben kanyargó...

... 5-ös villamosok. Az rejtély maradt számomra, hogy az első szerelvény után egy perccel miért jött egy töküres is, de sebaj, legalább felszállhattam valamire a hidegben.

Egyébként mivel a régi villamosoknak nincs zárt vezetőfülkéje, ilyen függönyszerűséggel védik a járművezetőket attól, hogy megfázzanak nyitott ajtó mellett.

A Westbahnhof előtt hatalmas tobzódás volt E1-esekből és pótkocsikból.

Mi több, még a 6-oson is elég sok ilyen szerelvény közlekedett. Ez csak azért volt jópofa, mert úgy másfél éve büszkén újságolták, hogy erről a vonalról eltűntek a legrégebbi kocsik, csak ULF-ok és E2-esek vannak helyettük. De aztán egyrészt néhány ULF-ot le kellett állítani repedések miatt javítások okán, másrészt a politikusok szétdobálták őket a különböző vonalakon, hogy mindenhova jusson alacsonypadló. Emiatt aztán most újra van klasszikus összeállítású 6-os.

Bár nem igazán lehetett tökéletes nézőpontot találni, azért az 58-as...

... és az 52-es hurokvégállomását is lefotóztam. Hátul éppen egy 5-ös halad el.

E2+c5 érkezik az Urban-Loritz-Platz felől.

Na, ez megint érdekes volt: ez a 6-osra táblázott ULF az 5-ös villamos végállomásán keresztül érkezett, aztán átment a tér másik végébe, ahol az ott levő, menetrendszerűen nem használt hurokban visszafordult (ha az 5-ös háztömböt megkerülő hurokfordulóját nem számoljuk, akkor is három hurokvágány van a téren: a 9-esé, az 52/58-asé, és ez!) az Urban-Loritz-Platz felé. Az előtérben érdemes megfigyelni az elhúzott kitérőt is!

Na, még őt szerettem volna nagyon elkapni: a "GüterBim"-et, azaz tehervillamost. Ez a helyi környezetvédők egyik kísérleti projektje, mellyel azt próbálják felmérni, mennyire használható városon belüli teherfuvarokra a villamos. A szerelvény egyelőre egy "postaláda" motorkocsiból és egy négytengelyes teherkocsiból áll. Sajnos a Südbahnhof-nál csak hátulról sikerült elcsípnem, azt is csak erős zoom-mal :(

A 6-os vonal a délután folyamán alaposan kitett magáért: az egyik irányba elment négy szerelvény, mire a másikból jött egy.

Ez a 6-os nem is ment el teljesen a végállomásáig, hanem már hamarabb beállt a remizbe.

A szürkület miatt a Gudrunstrasse Südbahn alatti aluljárójában készítettem az aznapi utolsó fotókat...

... jobban mondva annak rámpáján. Aztán szépen irány Budapest.


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra