Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
vasút
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Tour de Trams IV.
Ismét Zürichben

Előző oldal

Zürich

Hófedte tájakon robogtunk Zürich felé, és hamar meg is érkeztünk a jellegzetes, az utca felé nyitott vágány- és csarnokrengetegbe, amit zürichi főpályaudvarnak hívnak. Mielőtt elraktároztuk volna a cuccainkat a kétemeletes aluljárórendszerben elrejtett csomagmegőrzőbe...

... fotóztunk egy ilyen új...

... és egy ilyen régi villanymozdonyt. Normál esetben ritkán teszek ilyet, mert a magyar vasút iránti - gyermekkori ártalomként megmaradt -  szeretetemen túl nem igazán izgatnak fel a "nagyvasutak" (se az osztrák, se a cseh, se az angol, se a német), de Svájc kivétel ez alól. Ebben nagy része van valószínűleg annak, hogy elég sok régivágású mozdonyuk van, nem csak egyforma piros szappantartóik, mint mondjuk a német államvasútnak :)

Először nem villamosozni indultunk, hanem lementünk a pályaudvar alá, ahonnan két S-Bahn vonal indul, melyek tulajdonképpen önálló vasútüzemek, betagozódva a közös hálózatba. Ezért aztán meg is vannak a maguk furcsaságai: a képen látható Ütlibergbahn felsővezetéke például nem középen, hanem a vonat szélének vonalában húzódik. A főpályaudvar alatti végállomás egyik vágánya fölött  normál és ilyen szélre kihúzott madzag is lóg, ami különösen Intersziti fantáziáját izgatta. Az enyémet nem, hisz képen már láttam hasonlót: annak idején a budafoki HÉV ment így a mai Bartók Béla úton :)

És ez megint egy városi kisvasút: a Forchbahn a stadelhofeni pályaudvartól indul, egy darabig a villamosvágányokat használva.

Egy újabb, alacsonypadlós Forchbahn-szerelvény. Az Esslingen, mely célállomásként van feltüntetve rajta, természetesen nem a Stuttgart környéki Esslingen :)

Az előbbi jármű belülről. Látszik, hogy inkább HÉV-szerű használatra van kialakítva. Itt jegyzem meg, hogy az imént látott Ütlibergbahn is HÉV-szerű, ehhez képest akkora tolongás volt rajta, amekkora a nagykörúti 4/6-oson is csak csúcsidőben van. Púposodott kifele az oldala rendesen!

És akkor lássunk végre villamosokat is! A típusokat most nem mutatnám be, akit érdekel, nézze meg a két évvel ezelőtti oldalamat! A képen a közelmúltban felújított Bellevue csomópont és környéke látható...

... mely nem kicsit van tele vágányokkal. Ezek egy része használatban van, más részük csak úgy hever az aszfaltban.

A Mirage becenevű típus egy régi pótkocsival.

És őmiatta jöttünk tulajdonképpen, mivel a múltkor nem találkoztunk vele: ez a "CobraTram", alias Be 5/6.

Elvileg a "Cobra" a város büszkesége, gyakorlatilag inkább egy elég nyögvenyelős sztori: 95 körül tervezték maguknak a svájciak, aztán hol a járművel voltak gondok (hangos volt, később meg repedni kezdett, mint a Combino), hol pedig a gyártóval (mely ma már a Bombardier konszern része). Az első sorozatot mindenesetre most kezdik gyártani.

A kocsi belseje. Nem akarok rosszat mondani rá, de pont olyan, mint bármelyik 100%-os alacsonypadlós tuja: kicsit keményen fut, zörög, és a kerekek fölött szűk az utastér. Ráadásul egy idősebb hölgy végig hangosan kiabált útközben, ami engem az éjszakai 78-assal való 1995 körüli utazásaimra emlékeztetett: ott volt rendszeres utas egy hajléktalan néni, akiből folyamatosan ömlöttek a szitkok, ahogy fel-alá utazott a járattal. Egyébként még egy furcsa tapasztalatról számolnék be: a nyugdíjasok Svájcban is pont olyanok, mint Pesten! Ugyanúgy átgázolnak az ember lábán, ha ülőhelyet látnak, ugyanúgy rögtön elkezdenek felszállni ajtónyitás után, anélkül, hogy a leszállókat leengednék, stb. Tudom, csúnya dolog általánosítani, de biztos mindenki találkozott már ilyen nénikkel-bácsikkal, akik gyorsabban felugranak a járműre, mint a fiatalok...

Tiefenbrunnen vasútállomás, a 2-es és 4-es vonalak végállomása. Érdemes megnézni, hogy a villamosról azonos peronon lehet átszállni a vonatra, és vice versa. Nincs aluljáró, nincs hosszú rágyaloglás: a járdaszigetre egyik oldalon le, a másikon fel. Ezt a forgalmi megoldást is igazán eltanulhatnák a magyar tervezők!

Kérdés: mi a furcsa ezen a képen?

És ezen?

Igen: a tuják a rossz (helytelen) oldalon mennek. Van ugyanis egy rövid földalatti szakasza a 7-es és 9-es vonalaknak...

... ahol középperonos megállók vannak. Mivel az itteni villamosok egyirányúak, csak egyik oldalukon van ajtó, ezért kénytelenek az alagút elején és végén "oldalt cserélni", hogy azok jó oldalon legyenek. A földalatti megállók egyébként észveszejtően barátságtalanok, ahogy az talán erről a képről is sejthető. Talán ennek feloldására szolgál, hogy a hangosbemondóból zene szól?

Alacsonypadlós középrésszel, azaz "Sänfte"-vel ellátott csuklós villamos. Huszonpár ilyet építettek át maguknak.

A belső tér az átlagos utólag beépített alacsonypadlós középrészeknél jobban sikerült, de azért sikerült tanúja lenni annak, hogy két, pláne három babakocsi esetén már nincs benne elég hely.

Sajnos a téli utazás azzal jár, hogy korán sötétedik, ezért nem tudtunk annyit fotózni, amennyit szerettünk volna; tovább is indultunk Basel felé.

Következő oldal: Basel


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra