Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Tour de Trams IV.
Ismét Zürichben

Előző oldal

Zürich

Hófedte tájakon robogtunk Zürich felé, és hamar meg is érkeztünk a jellegzetes, az utca felé nyitott vágány- és csarnokrengetegbe, amit zürichi főpályaudvarnak hívnak. Mielőtt elraktároztuk volna a cuccainkat a kétemeletes aluljárórendszerben elrejtett csomagmegőrzőbe...

... fotóztunk egy ilyen új...

... és egy ilyen régi villanymozdonyt. Normál esetben ritkán teszek ilyet, mert a magyar vasút iránti - gyermekkori ártalomként megmaradt -  szeretetemen túl nem igazán izgatnak fel a "nagyvasutak" (se az osztrák, se a cseh, se az angol, se a német), de Svájc kivétel ez alól. Ebben nagy része van valószínűleg annak, hogy elég sok régivágású mozdonyuk van, nem csak egyforma piros szappantartóik, mint mondjuk a német államvasútnak :)

Először nem villamosozni indultunk, hanem lementünk a pályaudvar alá, ahonnan két S-Bahn vonal indul, melyek tulajdonképpen önálló vasútüzemek, betagozódva a közös hálózatba. Ezért aztán meg is vannak a maguk furcsaságai: a képen látható Ütlibergbahn felsővezetéke például nem középen, hanem a vonat szélének vonalában húzódik. A főpályaudvar alatti végállomás egyik vágánya fölött  normál és ilyen szélre kihúzott madzag is lóg, ami különösen Intersziti fantáziáját izgatta. Az enyémet nem, hisz képen már láttam hasonlót: annak idején a budafoki HÉV ment így a mai Bartók Béla úton :)

És ez megint egy városi kisvasút: a Forchbahn a stadelhofeni pályaudvartól indul, egy darabig a villamosvágányokat használva.

Egy újabb, alacsonypadlós Forchbahn-szerelvény. Az Esslingen, mely célállomásként van feltüntetve rajta, természetesen nem a Stuttgart környéki Esslingen :)

Az előbbi jármű belülről. Látszik, hogy inkább HÉV-szerű használatra van kialakítva. Itt jegyzem meg, hogy az imént látott Ütlibergbahn is HÉV-szerű, ehhez képest akkora tolongás volt rajta, amekkora a nagykörúti 4/6-oson is csak csúcsidőben van. Púposodott kifele az oldala rendesen!

És akkor lássunk végre villamosokat is! A típusokat most nem mutatnám be, akit érdekel, nézze meg a két évvel ezelőtti oldalamat! A képen a közelmúltban felújított Bellevue csomópont és környéke látható...

... mely nem kicsit van tele vágányokkal. Ezek egy része használatban van, más részük csak úgy hever az aszfaltban.

A Mirage becenevű típus egy régi pótkocsival.

És őmiatta jöttünk tulajdonképpen, mivel a múltkor nem találkoztunk vele: ez a "CobraTram", alias Be 5/6.

Elvileg a "Cobra" a város büszkesége, gyakorlatilag inkább egy elég nyögvenyelős sztori: 95 körül tervezték maguknak a svájciak, aztán hol a járművel voltak gondok (hangos volt, később meg repedni kezdett, mint a Combino), hol pedig a gyártóval (mely ma már a Bombardier konszern része). Az első sorozatot mindenesetre most kezdik gyártani.

A kocsi belseje. Nem akarok rosszat mondani rá, de pont olyan, mint bármelyik 100%-os alacsonypadlós tuja: kicsit keményen fut, zörög, és a kerekek fölött szűk az utastér. Ráadásul egy idősebb hölgy végig hangosan kiabált útközben, ami engem az éjszakai 78-assal való 1995 körüli utazásaimra emlékeztetett: ott volt rendszeres utas egy hajléktalan néni, akiből folyamatosan ömlöttek a szitkok, ahogy fel-alá utazott a járattal. Egyébként még egy furcsa tapasztalatról számolnék be: a nyugdíjasok Svájcban is pont olyanok, mint Pesten! Ugyanúgy átgázolnak az ember lábán, ha ülőhelyet látnak, ugyanúgy rögtön elkezdenek felszállni ajtónyitás után, anélkül, hogy a leszállókat leengednék, stb. Tudom, csúnya dolog általánosítani, de biztos mindenki találkozott már ilyen nénikkel-bácsikkal, akik gyorsabban felugranak a járműre, mint a fiatalok...

Tiefenbrunnen vasútállomás, a 2-es és 4-es vonalak végállomása. Érdemes megnézni, hogy a villamosról azonos peronon lehet átszállni a vonatra, és vice versa. Nincs aluljáró, nincs hosszú rágyaloglás: a járdaszigetre egyik oldalon le, a másikon fel. Ezt a forgalmi megoldást is igazán eltanulhatnák a magyar tervezők!

Kérdés: mi a furcsa ezen a képen?

És ezen?

Igen: a tuják a rossz (helytelen) oldalon mennek. Van ugyanis egy rövid földalatti szakasza a 7-es és 9-es vonalaknak...

... ahol középperonos megállók vannak. Mivel az itteni villamosok egyirányúak, csak egyik oldalukon van ajtó, ezért kénytelenek az alagút elején és végén "oldalt cserélni", hogy azok jó oldalon legyenek. A földalatti megállók egyébként észveszejtően barátságtalanok, ahogy az talán erről a képről is sejthető. Talán ennek feloldására szolgál, hogy a hangosbemondóból zene szól?

Alacsonypadlós középrésszel, azaz "Sänfte"-vel ellátott csuklós villamos. Huszonpár ilyet építettek át maguknak.

A belső tér az átlagos utólag beépített alacsonypadlós középrészeknél jobban sikerült, de azért sikerült tanúja lenni annak, hogy két, pláne három babakocsi esetén már nincs benne elég hely.

Sajnos a téli utazás azzal jár, hogy korán sötétedik, ezért nem tudtunk annyit fotózni, amennyit szerettünk volna; tovább is indultunk Basel felé.

Következő oldal: Basel


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra