Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
vasút
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Tour de Trams IV.
A szűk ívek és hosszú szerelvények városa

Előző oldal

Basel már két éve is nagy hatással volt rám, lévén, hogy egy igazán helyes történelmi nagyváros, valami olyan villamoskavalkáddal, amit elég nehéz szavakkal leírni. Aki a Móricz Zsigmond körtér környékén nőtt fel, annál igen magas az ingerküszöbe, ha tömegközlekedésről van szó, de itt azért még az ilyen ember is láthat csodákat. A típusjelöléseket és technikai leírásokat ezúttal is mellőzni fogom a beszámolóból, ha valaki mégis kíváncsi adatokra, évszámokra, akkor nézze meg az imént belinkelt, két évvel ezelőtti oldalt!

Basel

A szállás minősége szinte csak kifogásolnivalót hagyott maga után, ami kicsit letörte jókedvünket, de amint leraktuk a cuccainkat a csomagmegőrzőben, és rászabadultunk a városra, elfelejtettük a fűtetlen szobát és az előző esti sorbanállást a recepciónál.

A svájci vasút főpályaudvara (Bahnhof SBB - ezt azért kell külön kihangsúlyozni, mert a német vasútnak is van pályaudvara Baselben: a Badischer Bahnhof) előtt  kezdtük tehát az élvezkedést. Az árnyékok hosszúak és "kemények" voltak, de egy ilyen szép DÜWAG szerelvényt az ember akkor sem hagyhat fotózatlanul!

És lássunk gyorsan egy Combino-t is! Amikor múltkor itt jártunk, épp' az összes le volt állítva a vázszerkezeten keletkezett repedések miatt, de azóta ismét üzembe állították őket. Szépen sorban alapos átépítést fognak kapni Németországban, addig ideiglenes jelleggel megerősítették őket.

Továbbra is azt kell mondjam, hogy messze nem a Combino Basic és Advanced (ezek az eredeti típusok - Budapest egy olyan gyártmányt fog kapni (Combino Supra), melynek szinte csak a nevében van köze a típuscsaládhoz) a legrosszabb belső terű alacsonypadlós villamos! Ráadásul az egybefüggő, végig átjárható utastér nagyon dögösen néz ki, pedig ez "csak"  42 méter hosszú - a miénk 53 méteres lesz.

Mielőtt azonban továbbmegyünk, vessünk egy pillantást a pályaudvar előtti térre: a gyalogosok nincsenek szintben elkülönítve a mindenfelé kanyargó villamosoktól és buszoktól, és ez olyan pszichológiai helyzethez vezetett, hogy a gyalogosok nem érezték biztonságban magukat. Bár a statisztikák szerint nem lett több baleset  a tér ilyetén módon való átalakítása óta, a vágányok közét színesített érdes burkolattal látták el, hogy mindenki első blikkre láthassa, hol kell villamosra számítania, és hol nem. Itt lehet látni a "sínszínezés" előtti állapotot.

Basel anno viszonylag kiterjedt trolihálózattal rendelkezett, ebből mára csak egy vonal maradt üzemben. Bár nem sikerült pontosan utánanéznem, de baseli ismerősöm állítása szerint azért van akkora vezetőfülke ezeken a járgányokon, mert a sofőr mellett egy lendkereket is elhelyeztek ott. Ez tárolni tudja a fékezéskor keletkező energiát, és egy ideig el tud közlekedni vele áram nélkül is.

A B és C tengelyek amolyan franciás módon le vannak takarva, amitől szerintem még gilisztaszerűbb lett a jármű kinézete. Az utolsó megmaradt vonal egyébként sokáig úgy nézett ki, hogy szintén meg fog szűnni, mivel az üzemeltető BVB-nek túl drága volt három párhuzamos buszüzemet (dízel-, gáz- és troli-) vinnie, de a dolgok jelenlegi állása szerint népszavazás lesz az ügyből, mivel a városlakók egy része ragaszkodik a "csáposbuszhoz".

Egy újabb Combino, olyan pályán, amit nálunk valószínűleg a jól hangzó "gyorsvillamos" szóval illetnének: hosszú szakaszon zárt pálya, túlemelt ívek - valami eszement tempóban bírnak rajta menni a meglehetősen gyorsulékony alacsonypadlóssal! A 6-os vonal további részén aztán van kisvárosi belterületi szakasz is, majd közvetlenül a német határ előtt ér véget.

Itt a múltkor is viszonylag sokat fotóztunk: Mittlere Brücke, azaz a "Középső híd". A képen egy motor+pót+pót szerelvényt láthatunk, de láttunk pár motor+pót+motort is.

Combino ugyanitt.

Ő itt egy fura szerzet: amikor a Combinókat le kellett állítani, gyorsan kölcsönkértek néhány csuklóst Bernből. Ezek közül kettő most is közlekedett, a többi ritkábban látható.

Egy kedves svájci ismerősöm, Guido Studer elintézte, hogy meglátogathassuk a Wiesenplatz-i remizt, melynek szép régi csarnoképülete előtt még egy passzoló nosztalgiatuját is sikerült elkapnunk! Ezt a kocsiszínt egyébként a közeljövőben valószínűleg felújítják, és bizonyos jelek arra mutatnak, hogy a felújítás után már nem lesz egyszerű ilyen látványt fotózni, mivel a régi csarnokok előterét átépítenék.

Az iménti nosztalgiatuja egyébként bérelt kört ment, fizetős utasokkal. Így néz ki belülről; megfigyelhető, hogy kifejezetten különmenetekre van átalakítva.

A Tramclub Basel több más régi járművet is gondoz és üzemeltet - nekünk speciel a nyálunk csöpögött, olyan jó állapotú nosztalgia villamosparkjuk van...

... többek közt egy oldalpallós nyitott nyári kocsi (itt éppen el van függönyözve), illetve a mögötte látható "fürdőkád", azaz tető nélküli városnéző pótkocsi is. A nyári kocsi felénk eső végén a tetőn látható valami az elektromos csatlás: egy rugós pálca, melyet beakasztanak a következő kocsi tetején levő kampós szerkezetbe, így vezetve át a fázist.

Igen, Baselben is vannak "teljesreklámos" tuják, még ha nem is túl sok (a számuk hivatalosan maximalizálva van).

És ez itt a teljesreklámosok parádéja. Igaz, a középső járgány...

... a berni 713-as még "előző életében" kapta a fehér színt. Mi több, két éve Bernben le is fotóztam, még a hirdetés felirataival együtt.

A gyönyörűség kertje: sok-sok szép DÜWAG-csuklós. Ők egyébként azért álltak kint a szabadban, mert a többi járműnél jobban bírják a hideget :) A kép bal szélén látható helyen állt az a csarnok, melyet tavaly tűz pusztított el, kishíján megsemmisítvén számos régi járművet.

Barfüsserplatz, a belváros egyik leghangulatosabb terecskéje egy másik berni csuklóssal. Két éve őt is sikerült eredeti élőhelyén megörökítenem.

Combino kanyarodik a Theaterstrasse-ból az imént látott tér felé.

Egészen idáig csak az egyik társaság, a BVB villamosait láttuk, ezért most gyorsan beteszek egy képet a másikról, a BLT-ről. Ezek a cégek meglehetős békében használják együtt a város vágányait azokon a viszonylatokon, melyekre koncessziót szereztek, és néha keverednek is. Két éve még egy-egy szerelvényen belül is keveredtek a társaságok kocsijai, a Combino-leállítás miatt, most már ilyet nem láttunk. A fotón egyébként több jellegzetesség is megfigyelhető: az egyik a különböző korú és típusú járművek egy szerelvényben való közlekedtetése (ez itt például egy alacsonypadlós középrésszel ellátott háromrészes csuklós, melyhez egy hattengelyes DÜWAG-ot csatoltak), a másik a légfék tömlője, a harmadik pedig az, hogy nem csinálnak gondot abból, ha egy-egy villamos túllóg a megállóperonon.

Ez is egy érdekes vonat: alacsonypadlós középrésszel ellátott háromrészes csuklós egy régi, négytengelyes motorkocsival csatolva.

És a fotózást ezúttal is a Bahnhof SBB-vel párhuzamosan kiépített villamos-viadukton fejeztük be. Már megint rengeteg dologra nem volt időnk: nem próbáltuk ki a Svájcból Svájcba egy darabon francia területen át közlekedő 10-es villamost, illetve az új Regio-S-Bahn-t sem, mely ahhoz hasonló Stadler FLIRT motorkocsikkal közlekedik, amelyeket (elvileg) a MÁV is vásárol majd a közeljövőben. Na mindegy, ide még vissza kell jönnünk jópárszor ahhoz, hogy úgy érezzem, eleget láttam :)

Következő oldal: Genf


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra