A 2022-es túra egyik fő célja részemről az volt, hogy elmondhassam: az összes lengyel villamosüzemben jártam már. Ez a 2010-es évek közepéig a következő strigulákat jelentette: Bydgoszcz, Częstochowa, Elbl±g, Gdańsk, Gorzów Wielkopolski, Grudzi±dz, Felső-Szilézia (pontosabban a Tramwaje ¦l±skie hálózata), Krakkó, ŁódĽ, Poznań, Szczecin, Toruń, Varsó és Wrocław. 2015-ben viszont új üzem nyílt, az északkelet-lengyelországi Olsztyn (ejtsd) városában! Az "új" jelző persze relatív, hiszen ez már a második villamosüzem, mely itt működött: az első 1907 és 1965 közt létezett, ennek (megszűnt) vonalai az alábbi térképen zölddel vannak jelölve:
Autorstwa Jkan997 - Praca własna, oparta o: http://sharemap.org/public/Olsztyn%20tramway%20network#!svg
Geo data source:
Open Street Map Data (CC-SA-BY)
1909 Topographical map (http://igrek.amzp.pl/8796), CC BY-SA 3.0, Link
A lila vonalak értelemszerűen az új hálózat részei. A bezárás előtt a régi villamos két járatot jelentett kb. 6 kilométeren, az új villamos viszont nem a régi visszaállítása volt: új helyeket tár fel összesen 11 kilométeres hosszon, ami igazából egy fő gerincjáratot jelent, két (részben) egyvágányos szárnyvonallal. Külön érdekesség, hogy a pályát kétirányú járművekhez alakították ki, tehát nincs hurokvágányokra szükség. És a hálózatfejlesztésnek még nincs vége, már elkezdtek építeni egy délkelet felé kiágazó vonalat.
A nyári túrákkal az a baj, hogy jellemzően mindenütt ekkorra ütemezik a felújításokat, vágányzárakat. Ez esetünkben azt jelentette, hogy csak a 2-es viszonylat közlekedett, az 1-es és a 3-as nem - pedig megnéztem volna az egyvágányos részeket! A kocsit a főpályaudvar, azaz a Dworzec Główny közelében raktuk le, itt van a hálózat északi vége. A képen egy Durmazlar Panorama DRP5H05 típusú török alacsonypadlóst láthatunk a végállomás egyik forduló/tárolóvágányán. A típusból 2020 után 12 példányt vásároltak. Mivel a jelenlegi pályák építésekor nem kellett a régi adottságokat figyelembe venni, az összes jármű 2,5 méter széles.
Éppen valamiféle kocsicsere volt odaérkezésünkkor: ez a Durmazlar a kocsiszín felé vezető vágányra kanyarodott, ...
... eközben jött egy sima forgalmi kocsi fordulni, ...
... a kocsiszín felől pedig beállt a tárolóvágányokra a csere. A kocsiszín felé vezető részt nem aprózták el: egy egykilométeres, kétvágányú vonalat kell elképzelni, melyen nincs személyforgalom. Valószínűleg valami hosszabbításnak ágyaztak meg ezzel a kiépítéssel, de a jelenlegi hálózathoz képest nagyon nagyvonalú megoldás :)
Filharmonia megállónál a megemelt úttest alkotja a peronokat. Itt egy Solaris Tramino S111o-t láthatunk a 15-ből, amit az üzem megnyitásakor vásároltak. A két évvel korábban Poznańban látott multicsuklós Traminókkal ellentétben ez rövidcsuklós, tehát járműtechnikailag eléggé más jármű; a Jénának és Braunschweignak eladott változatok ilyenek még.
Ez itt pedig egy Durmazlar ugyanott. Szálljunk is fel rá!
Így néz ki a 2,5 méter széles (tehát a pesti CAF-oknál és Combinóknál valamivel szélesebb) járgány utastere. Érdekes színkombináció!
Ez egy széles látószögű kép, tehát torzítja (nagyobbnak mutatja) a tér-élményt, az viszont látszik, hogy a futóművek fölött jókora dobogók vannak.
Kanta végállomás, a hálózat déli vége. Meglehetősen furcsa a (normál esetben) két viszonylatot kiszolgáló négyvágányos végállomás elrendezése, del inkább légifotót mutatok, hogy látni lehessen, mire gondolok. A vonal egyébként nagyrészt egy gyorsforgalmi jellegű, elválasztott pályás út mellett halad, amiről az jut eszembe, hogy Lengyelországban (de például Csehszlovákiában is) általában komoly ráhordó úthálózatot építettek ki már régen is a városszéli lakótelepekhez, Budapesten meg nagyrészt 2x1 sávos utakon lehet mondjuk Rákoskeresztúrt, Újpalotát vagy a Havannát megközelíteni, villamosnak pedig soha nem is terveztek helyet. Még Miskolcon és Szegeden is gyakrabban építettek széles városi utakat a panelekhez... Na mindegy.
Skwer Wakara (ez tök jó név lenne egy Star Wars szereplőnek:) megálló közelében nagy építkezés folyt, mely kúszóváltós egyvágányozással járt.
Alapvetően (nekünk) itt balkéz felé ágazik ki az óvárosi vonal, de a jövőben itt jobbra fog kiágazni egy kb. 6 kilométeres új vonal is, komoly villamosos csomóponttá változtatva a kereszteződést.
A kúszóváltózás nagyjából úgy zajlik, mint bárhol másutt, pontosabban mintha lassabban mentek volna a szerkezeten, mint nálunk (bár Pesten inkább ideiglenes végállomásként szokták alkalmazni).
Itt egy másik irányba haladó Durmazlar. Így utólag azt gondolom, inkább videóznom kellett volna, de irtó lassúnak tűnt az áthaladás, unalmas lett volna...
És itt van még egy török tuja. Érdekesen minimalista a formaterv, mintha semmit se akartak volna rátenni, aminek nincs köze az utasteret határoló síkokhoz. Ez számomra azért furcsa, mert eközben más lengyel üzemek elég extrém kinézetű járműveket állítanak forgalomba, lásd itt vagy itt.
Lássunk egy buszt is, természetesen Solarist: egy negyedik generációs Urbino 18-ast!
Következő úticélunk felé tartva elmentünk a kocsiszín mellett, mely a buszgarázs része. Nagy csodákra nem számítottunk, hiszen ennek az új üzemnek nincsenek régi járművei, melyeket véletlenül megpillanthattunk volna :)
És a következő úticél: Varsó, három teljes oldalon át!