Tour de Trams 2020: lengyelországi túra a pandémia szünetében

Előző oldal: Toruń

Grudzi±dz

Ez volt az a település, melynek a nevét helyesen kimondani nem tudtam (a kiejtés körülbelül "grudzsonsz"), csak azt, hogy el akarok jönni ide, mint a legkisebb lengyel villamosüzem helyszínére. A 95 ezres városban, mely akkoriban még a Német Birodalom része volt, 1896-ban indult el a lóvasút, 1899-től pedig már villamos járt.

Schemat sieci
Autorstwa Jkan997 - http://sharemap.org/public/Grudziadz%20tramway%20network, CC BY-SA 3.0, Link

A fentebbi térképen a mai, 9 kilométeres hálózat látható; a zölddel jelölt felhagyott vonalak kis számából felismerhető, hogy ez sose volt egy óriási üzem. Különösen érdekesnek tartom a mniszeki vonalat, amit 1978-ban adtak át, majd egy évvel később be is zártak, állítólag azért, mert a pályát társadalmi munkában mindenféle gyárak dolgozói építették, nem szakmunkások, és hát sajnos olyan is lett. A hálózat legújabb része az 1996-ban átadott, és azóta kétvágányúsított rz±dzi hosszabbítás. A másik fontos, de sokkal szomorúbb közelmúltbeli esemény a kocsiszín leégése volt 1993-ban, amikor a kocsiállomány egyharmada elpusztult. Egy ekkora csapás után a legtöbb helyen egy ilyen méretű üzemet valószínűleg bezártak volna, de ők nem adták fel, és újraindultak! Először varsói eredetű kocsikat szereztek be, majd 1997/98-ban előbb mannheimi, később pedig würzburgi hattengelyes DÜWAG-okat. Utóbbiakat 2010-ben Krefeldből érkezett nyolctengelyes DÜWAG-ok váltották, melyek szintén nem mai csirkék, hiszen a hatvanas-hetvenes években építették őket. Ezen felül felújítottak egy sor Konstal 805-öst is, ezek 805Na-MM (vezető motorkocsi), illetve 805Na-MMD (vontatott motorkocsi, avagy hajtott pótkocsi) névre hallgatnak, plusz van még pár sima 805Na-juk és 805Nb-jük is (utóbbi egy eredetileg Varsónak épült változat, ami ott nem vált be, ezért átépítették méteres nyomtávúra). Akinek esetleg nem lenne világos a típusjelzésekből, ez azt jelenti, hogy egyátalán nincs - akár még csak részben is - alacsonypadlós villamosuk, ami 2020-ben már ritkaságszámba megy Lengyelországban.

Tarpno, azaz az északi végállomás mellett parkoltunk le, ami egy buszokkal közös létesítmény. Mivel DÜWAG-rajongó vagyok (szerintem a "gömbölyű" csuklósaiknál senki se csinált jobban és halkabban futó hagyományos villamost), egy ex-krefeldi GT8-as itt készült képével kezdem, illetve egy utasteres fotóval a típusról. Ahogy az a korábban berakott térképen látható, elvileg három vonal van: az egyik Tarpnótól végigmegy Rz±dzig, egy másik Tarpnótól a pályaudvarig (dworzec kolejowy) halad, egy harmadik pedig a főpályaudvartól Rz±dzig. Ottjártunkkor ezek közül csak az első közlekedett, ezen sorok írásakor (2021 júliusa) viszont pont hogy az az egy nem jár.

Sok választásunk nem lévén elrobogtunk Rz±dz végállomásra, ami egy lakótelep szélén fekszik, nem kiemelkedően fotogén környezetben. Azért persze egy DÜWAG GT8-as bárhol jól néz ki :)

Az előbb az utasteres képnél nem is meséltem: minden második ülőhelyre ki volt ragasztva, hogy a távolságtartás miatt ne ülj oda! Érdekes, hogy nem vörös színnel és felkiáltójelekkel próbáltak hatni az emberekre, hanem ilyen udvariasan tájékoztató papírokkal (igaz, hogy csak lengyel nyelven).

Ami igazán megdobogtatja a villamosmániás szívét, az a szinuszcsomó... meg az, ahogy az óvároson átvezették a vonalat. Néhány évvel ezelőttig ez a szakasz egyszerűen egyvágányos volt, kitérővel a piactérnél (Rynek), aztán egy nagy rekonstrukció keretében fonódó vágányt fektettek, lásd jobbra.

És ideje látnunk a másik típust, amit a szünidei menetrend szerinti - nem túl sűrű - közlekedésben láttunk: ez balra itt egy 805Na-MM+805Na-MMD (haladó olvasóink oldják meg ezt az egyenletet!) szerelvény az ul.Szkolnánál levő fonódós S-kanyarban. Jobbra: egy GT8 a másik irányból jövet. Eredetileg egy ennél jobb fotót is csináltam volna itt, csak belegyalogoltak a képbe :)

És két kép a fonódó szakasz másik végéről, az ul. Starából. Ezekben a krefeldi kocsikban nagyon tetszik, hogy kimondottan szélesek az átlagos DÜWAG-okhoz képest, melyek történelmi okokból kifolyólag elég keskenyek (ti. el kellett férniük a 2,1-2,2 méter széles kéttengelyesekre épített pályákon). További lényegtelen infó, hogy a krefeldiek nem GT8-asnak, hanem 8GTW-nek hívták a típust.

Balra: Plac Miło¶ników Astronomii - ha jól értem, ez a név "a Csillagászat Barátainak tere" jelentésű? :O Jobbra: azon ritka pillanatok egyike, amikor se autó nem jött rögtön a villamos előtt/mellett, se a nap nem ment el a kétvágányos szakasz mentén :)

És ez itt a korábban már említett Rynek, azaz piactér. Ide még csak részben ért el a homlokzatfelújítási hullám, ami a régebbi Google Street View képek alapján eléggé előrehaladott állapotban van az óvárosban - a neten látható utcaképekhez képest feltűnően sok volt a frissen vakolt/festett ház!

Elvileg innen már mentünk is volna vissza a kocsihoz, aztán valahogy elindult egy "á, igyunk egy kávét, addig fotózok egy villamost" időhurok, úgyhogy végül ebben a kitérőben készítettem a legtöbb képet. Szerintem ide vissza kell jönni, egyrészt megnézni, milyen lesz az óváros, ha mindent felújítanak, másrészt a pályaudvarhoz vezető vonal is érdekelne, mert annak is van egyvágányos szakasza, a végállomáson pedig hurok helyett deltavágány van.

Na meg azért is vissza kell jönni, mert valamiért az összes mostani képem életlen/mosott/hóka lett. Az egész túra csodálatos volt, de a készült fotóim valahogy nem olyanok, mint szerettem volna. Pedig ez még azelőtt volt, hogy egy vasúti peronon megbotlottam, és odacsaptam a gépet a betonhoz :)

Folytatás: Bydgoszcz


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez