életképek
vasút itthon
közelről
|
||||||||||
Temesvár villamosai 2007 márciusában (1) Míg Arad tömegközlekedésével körülbelül tisztában voltam, Temesvártól - KZsociékhoz hasonlóan - én se tudtam, mit várjak, lévén itt még nem jártam. Sebaj, NZA jó útikalauzunk volt, ... ... még remizlátogatást is intézett nekünk! A két remiz közül a régebbit néztük meg. Igazából ez rögtön két telep: az út egyik oldalán az aktív üzemről szól minden, a másikon pedig ez a régi csarnok áll, mely előtt több különleges jármű is pihent. Például ez a Frankfurt am Main-i, nyolctengelyes DÜWAG, mely még eredeti festését viselte. Mögötte a bécsiek ajándéka, az 524-es pályaszámú L kocsi. Az amögött álló Timis turistavillamos se volt semmi a hátsó falra akasztott légkondival! Ezeket a villamosokat Temesvárott gyártották, és bár utasforgalomban már egyel sem találkoztunk, azért még találnak neki alkalmazást. Ez a példány például egyfajta "pick-up" kialakítású, nyitott hátsó platóval. Platós villamos van itt több is: egy bécsi acélvázas, ... ... és egy szintén bécsi, de még favázas. Ez a Timis elég jó állapotúnak tűnt. A mindenféle kocsik közé egy - valószínűleg utánépített - lóvasúti kocsi, ... ... és a Timis 1-es, azaz az első Timis villamos is odakerült. A múzeumi tárlathoz tartozik ez a csiszolókocsi, no meg... ... egy helyi "Muki" (tehermozdony/önjáró teherkocsi) is. Természetesen az út túloldalán levő remizt sem hagyhattuk ki, átgyaloglás közben pedig fotóztam egy Ikarus-Ganz (GVM) trolit is. Később utaztunk is a csáposbuszokkal, és meg kell mondjam, kiakasztónak találtam őket: a merev rendszerű felsővezeték (nálunk szerencsére nem ilyet használnak) miatt alig-alig mernek 20-nál többel menni! És így is sok a kiugrás - mi több, amikor megérkeztünk, pont egy olyan dugóba kerültünk, amit felsővezeték-szakítás okozott. Szóval nézzük a túloldali telepet: a csarnok viszonylag üres volt, így főleg ezeket a színes táblákat fotóztam. A villamosüzem számtalan, külföldről szerzett használt járműve között karlsruhei eredetű csuklósok is vannak. A képen látható azt hiszem nem DÜWAG, hanem DWM gyártmányú. Egy időben ugyanis az NSZK úgy támogatta Nyugat-Berlint, hogy bizonyos termékeket ottani üzeketől, például a DWM-től rendelt meg. Ez itt egy brémai "kurzgelenk"-pótkocsi, melyből még fogunk látni; sokkal meglepőbb az, ami mögötte állt... ... egy négytengelyes DÜWAG-pótkocsi Düsseldorf-ból. Ilyen ugyanis nem közlekedik Temesváron, ez is egyfajta ajándék volt. A mosópor-reklám az oldalán szinte _a_ klasszikus düsseldorfi villamos-megjelenéshez tartozik, mint a wehmingeni múzeumban levő hattengelyes DÜWAG motorkocsin (amely típushoz ezek a pótkocsik készültek) levő. Szintén megdöbbentő volt, hogy a Timis villamosokat... ... sorban aprították szét a telep egyik sarkában. A jelek szerint a koruk ellenére jobb minőségű, használt német kocsik feleslegessé tették őket! Azért itt is láttunk munkakocsiként egyet fel-alá járkálni. Lassan elindultunk a belváros, jobban mondva az egykori Temesvár-Gyárváros felé. Itt egy kis időre a nap is szépen sütött, ezért tudtam egy viszonylag reprezentatív fotót készíteni egy müncheni eredetű P+p szerelvényről. Az egyik tűzfalon egy szecessziós betűkkel felírt "gyógyszertár" felirat nyomai látszottak. Épp számolgatni kezdtem volna, hogy mennyi ideje vesztette értelmét a hirdetés, ha még magyar nyelven van, amikor észrevettem, hogy a földszinten továbbra is működik egy gyógyszertár, a név alapján magyar család tulajdonában. De vissza a villamosokhoz! Gyárváros központja a Piata Traian, az egykori Kossuth tér, melyet a közelmúltban elkezdtek rendbehozni. A vágányok se voltak rossz állapotban! Még egy ex-müncheni szerelvény. Hopp, az ott pedig egy brémai! Nem is akármilyen: bár a régebbi ex-brémai szériából sokat láttunk, a második generációs, Wegmann gyártású kocsikból csak ez az egy jött szembe. Az viszont gyakran :) Az azért jópofa volt, hogy míg a pótkocsi már megkapta a helyi színeket, a motorkocsi még brémai festésben közlekedett. Khm. Namármost, ez egy düsseldorfi DÜWAG GT6-os, de ez a szín... szóval nem állt neki valami jól. Márpedig a buszokat, és ezeket a villamosokat mostanában ilyenre festik, lévén ez az új színterv. A GT6-os belseje. Mentünk vele egy kicsit, és olyan láttunk, amit alig hittünk el: az elől menő villamos bement egy vonal melletti hurokba, de nem fordult vissza, csak azt várta meg, hogy az eredetileg mögötte jövő villamos elmenjen a hurok mellett. Aztán már vissza is állt, immár az őt így megelőző villamos mögé. Ügyes! GT6-os Baltaverde városrészben, mely a mi számunkra már elég egzotikus volt az egyvágányú villamosvonallal. És micsoda fotótéma is egyúttal!
© Varga
Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon
található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!
Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra |
||||||||||