Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 

Temesvár villamosai 2007 márciusában (1)

Míg Arad tömegközlekedésével körülbelül tisztában voltam, Temesvártól - KZsociékhoz hasonlóan - én se tudtam, mit várjak, lévén itt még nem jártam. Sebaj, NZA jó útikalauzunk volt, ...

... még remizlátogatást is intézett nekünk! A két remiz közül a régebbit néztük meg. Igazából ez rögtön két telep: az út egyik oldalán az aktív üzemről szól minden, a másikon pedig ez a régi csarnok áll, mely előtt több különleges jármű is pihent. Például ez a Frankfurt am Main-i, nyolctengelyes DÜWAG, mely még eredeti festését viselte.

Mögötte a bécsiek ajándéka, az 524-es pályaszámú L kocsi.

Az amögött álló Timis turistavillamos se volt semmi a hátsó falra akasztott légkondival!

Ezeket a villamosokat Temesvárott gyártották, és bár utasforgalomban már egyel sem találkoztunk, azért még találnak neki alkalmazást. Ez a példány például egyfajta "pick-up" kialakítású, nyitott hátsó platóval.

Platós villamos van itt több is: egy bécsi acélvázas, ...

... és egy szintén bécsi, de még favázas.

Ez a Timis elég jó állapotúnak tűnt.

A mindenféle kocsik közé egy - valószínűleg utánépített - lóvasúti kocsi, ...

... és a Timis 1-es, azaz az első Timis villamos is odakerült.

A múzeumi tárlathoz tartozik ez a csiszolókocsi, no meg...

... egy helyi "Muki" (tehermozdony/önjáró teherkocsi) is.

Természetesen az út túloldalán levő remizt sem hagyhattuk ki, átgyaloglás közben pedig fotóztam egy Ikarus-Ganz (GVM) trolit is. Később utaztunk is a csáposbuszokkal, és meg kell mondjam, kiakasztónak találtam őket: a merev rendszerű felsővezeték (nálunk szerencsére nem ilyet használnak) miatt alig-alig mernek 20-nál többel menni! És így is sok a kiugrás - mi több, amikor megérkeztünk, pont egy olyan dugóba kerültünk, amit felsővezeték-szakítás okozott.

Szóval nézzük a túloldali telepet: a csarnok viszonylag üres volt, így főleg ezeket a színes táblákat fotóztam.

A villamosüzem számtalan, külföldről szerzett használt járműve között karlsruhei eredetű csuklósok is vannak. A képen látható azt hiszem nem DÜWAG, hanem DWM gyártmányú. Egy időben ugyanis az NSZK úgy támogatta Nyugat-Berlint, hogy bizonyos termékeket ottani üzeketől, például a DWM-től rendelt meg.

Ez itt egy brémai "kurzgelenk"-pótkocsi, melyből még fogunk látni; sokkal meglepőbb az, ami mögötte állt...

... egy négytengelyes DÜWAG-pótkocsi Düsseldorf-ból. Ilyen ugyanis nem közlekedik Temesváron, ez is egyfajta ajándék volt. A mosópor-reklám az oldalán szinte _a_ klasszikus düsseldorfi villamos-megjelenéshez tartozik, mint a wehmingeni múzeumban levő hattengelyes DÜWAG motorkocsin (amely típushoz ezek a pótkocsik készültek) levő.

Szintén megdöbbentő volt, hogy a Timis villamosokat...

... sorban aprították szét a telep egyik sarkában. A jelek szerint a koruk ellenére jobb minőségű, használt német kocsik feleslegessé tették őket!

Azért itt is láttunk munkakocsiként egyet fel-alá járkálni.

Lassan elindultunk a belváros, jobban mondva az egykori Temesvár-Gyárváros felé. Itt egy kis időre a nap is szépen sütött, ezért tudtam egy viszonylag reprezentatív fotót készíteni egy müncheni eredetű P+p szerelvényről.

Az egyik tűzfalon egy szecessziós betűkkel felírt "gyógyszertár" felirat nyomai látszottak. Épp számolgatni kezdtem volna, hogy mennyi ideje vesztette értelmét a hirdetés, ha még magyar nyelven van, amikor észrevettem, hogy a földszinten továbbra is működik egy gyógyszertár, a név alapján magyar család tulajdonában.

De vissza a villamosokhoz! Gyárváros központja a Piata Traian, az egykori Kossuth tér, melyet a közelmúltban elkezdtek rendbehozni. A vágányok se voltak rossz állapotban!

Még egy ex-müncheni szerelvény.

Hopp, az ott pedig egy brémai! Nem is akármilyen: bár a régebbi ex-brémai szériából sokat láttunk, a második generációs, Wegmann gyártású kocsikból csak ez az egy jött szembe. Az viszont gyakran :)

Az azért jópofa volt, hogy míg a pótkocsi már megkapta a helyi színeket, a motorkocsi még brémai festésben közlekedett.

Khm. Namármost, ez egy düsseldorfi DÜWAG GT6-os, de ez a szín... szóval nem állt neki valami jól. Márpedig a buszokat, és ezeket a villamosokat mostanában ilyenre festik, lévén ez az új színterv.

A GT6-os belseje. Mentünk vele egy kicsit, és olyan láttunk, amit alig hittünk el: az elől menő villamos bement egy vonal melletti hurokba, de nem fordult vissza, csak azt várta meg, hogy az eredetileg mögötte jövő villamos elmenjen a hurok mellett. Aztán már vissza is állt, immár az őt így megelőző villamos mögé. Ügyes!

GT6-os Baltaverde városrészben, mely a mi számunkra már elég egzotikus volt az egyvágányú villamosvonallal.

És micsoda fotótéma is egyúttal!

Folytatás: következő oldal


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra