Idén valószínűleg nem lesz lehetőségem olyan sokállomásos "Tour de Trams" kirándulás-sorozaton résztvenni, mint tavaly vagy tavalyelőtt, ezért inkább kisebb portyázásokra indultam Ícével. Tavasszal megvolt Potsdam és Berlin, nyárra pedig megcéloztuk a wehmingeni villamosmúzeumot, és ha már egyszer arra járunk, akkor Hannovert és Brémát. NZA meg velünk tartott. Vagy én velük? Vagy Ícé velünk? Na mindegy :)
Néhány "száraz adat" az elején, aztán csapjunk a lovak közé. Az 540 ezer lakosú Hansa-város közlekedési vállalata a BSAG (Bremer Strassenbahnen AG), mely 8+3 villamosvonalat üzemeltet, 121 kocsival. Ezen felül persze még van 210 buszuk is, de ezt most hagyjuk...
Fogalmam sem volt, mit várjak ettől a várostól, hiszen korábban nem sokat hallottam róla (a "brémai muzsikosokon" kívül, persze:). Kellemes meglepetés volt minden szempontból - ezeken az oldalakon persze jobbára a közlekedési témájúakkal fogok foglalkozni. A főpályaudvar előtt például rögtön egy hatvágányos (!) villamos- és buszmegálló fogadja a villamosmániásokat, akik persze rögtön le is ragadnak itt. Van itt minden: ívek, ...
... felüljáró alatt átbújó kvázi-sétálóutcás villamos, ...
... de még ez az öreg, vélhetően Hansa-kocsiból átalakított síncsiszoló is erre járt éppen! A járműről első látásra meg lehet mondani, hogy rokona a müncheni Rathgeber-eknek.
A város uralkodó típusa azonban már nem a Hansa "rövidcsuklós" villamosa, hanem az AEG GT8N, mely más müncheni típusokkal, az R2.2-vel és R3.3-mal van rokonságban. 1993 és 95 közt 78 darabot szereztek be belőle. Ezen a képen egy brémai jellegzetesség is látható: a vonalakat (vonalcsoportokat) élénk színek jelölik, a villamosok orra pedig ezekben színben díszeleg (nem mindig szinkronban az éppen járt vonallal - pedig milyen poén lenne).
Itt egy "kékfejű" 6-os a belváros közepén levő Domsheide csomópontnál. A háttérben a másik villamostípus, a kasseli Wegmann által gyártott GT4+GB4 szerelvényből látható kettő is (egy "pirosfejű" 3-assal).
Ez a típus a helybeli, de akkoriban épp megszűnt Hansa által gyártott "rövidcsuklósok" (a kétrészes, a Jacobs-forgóvázas és egyéb típusoktól eltérően csak két forgóvázzal épített típusokat nevezik így) továbbfejlesztésének tekinthető. 1973 és 78 között vásárolta őket a város, de a hidraulikus csuklóbeállító szerkezetük nem vált be, ezért 82-től kezdve a MAN által kifejlesztett torziós rugózást használó megoldásra építették át őket. Ugyanennek a mechanizmusnak egy változatát használják a GT8N-ek is. A képen baloldalt látható toronyban egyébként valamiféle forgalomirányítás üzemelt, amire szükség is lehet...
... hiszen ez a csomópont igazából egy elnyújtott "grand union", meglehetősen komoly forgalommal (majdnem minden viszonylat áthalad rajta). Kár, hogy a szegedi Annakútnál nincs ilyenre hely, pedig forgalomszervezésileg milyen nyerő lenne egy ilyen "bárhonnan bárhova" elágazás :)
Bréma belvárosa gyönyörű - hangulatilag és építészetileg is lenyűgöző. Még villamosok nélkül is az lenne...
... de így, a technika és hagyományok keveredése még érdekesebbé teszi a tujákat.
Magyarországon ilyen pályavezetésre tuti
nem adnának engedélyt, még modern házak esetén se, márpedig ezek az épületek
itt kétoldalt minimum kétszáz évesek (a baloldali konkrétan 1405
és 1410 közt épült)!
(Igaz, rendesebben megépítették őket,
mint egynémely pesterzsébeti lakóházat.)
Szóval van mit fotózni. Ez a beállítás engem valamiért Zürichre emlékeztetett.
Kép egy - legalábbis első és második látásra
- élhető városból: régi és új házak, alacsonypadlós villamos a sétálóutcában.
(Most képzeljük el, hogy ugyanez a
villamos a Wenckheim-palota melett bukkan ki a Baross utcából a Kálvin
térre! Ehelyett a "látvány" helyett.)
Még egy andráskeresztes kereszteződést
is láthattunk a város közepén.
(Húha, sok lesz ez már így, a magyar
várostervezők ennyi "szentségtörés" láttán el se hiszik majd, hogy ez nem
montázs!)
Nézzünk hát valami modernebbet, amihez
hasonlót nálunk is látni.
(Ja nem, itt meg az emelt tömegközlekedési
(villamos+busz) sáv nem stimmel, jobban mondva az, hogy kő süvegsor és
rendőri felügyelet nélkül is tiszteletben tartják az autósok.)
Lapozzunk! Baloldalt egy olyan teljes járműszekrényre
kiterjedő hirdetés látható, ami nem néz ki borzasztó hülyén, mert a járgány
eleje és háta is le lett ragasztva.
(Na, nálunk ilyen sincs: a villamosok
két végének sárgának kell maradnia, mert különben az autósok nem vennék
észre, hogy az ott egy villamos. Végülis tényleg elég sok hirdetőoszlop
közlekedik a budapesti síneken, áramszedővel felszerelve...)
Na persze mi nem szeretjük a tarka-barka festéseket, hisz az egységes flotta-színterv az igazi. Hoppá, ez viszont itt nem stimmel :-)
Sétálóutca villamossal. A vágányzóna két szélén levő csík mutatja, hogy hova nem érdemes beállni. Az emberek úgyis a kirakatok felé tendálnak, így a - nem 5 km/h-val haladó - villamos sem üt el senkit.
Folytatás: további brémai életképek