A bajor fővárosban pesti ésszel felfoghatatlan tendenciák érvényesülnek: metrók épülnek, villamosvonalak szűnnek meg, de közlekedni egyre gyorsabban és kényelmesebben lehet. Nálunk ebből annyi valósult meg, hogy metrót terveznek, villamosokat megszüntetnek, közlekedni pedig néha lehet. Náluk csupa olyan dolog működik, amire nálunk az ún. szakértők (ez nálam egy gyűjtőfogalom, nem kimondottan pozitív hangzású) már megmondták, hogy nem működik: végig alacsonypadlós villamos (lásd: "a világban még sehol nem közlekednek tisztán alacsonypadlós villamosok, ezek túl drágák és kiforratlanok"), fonódó viszonylatok (Budapest: "a villamosok metróra ráhordó szerepet látnak el"), hurokvégállomások (Budapest: "hurokvágány rossz, fejvégállomás jó"), S-Bahn (HÉV-szerű gyorsvasút) hol közös pályán a nagyvasúttal, hol a föld alatt (Budapest: "A HÉV nem metró és nem nagyvasút, ezt be kell látni"), a belvárosban párhuzamosan közlekedve, hogy aztán kijjebb ágazzanak el mindenfelé (Budapest: "a párhuzamosságokat fel kell számolni")...
Kezdjük a szomorúbb résszel, ha valaki vidámabbra vágyik, kattintson ide! A képen egy megszűntetett vonal külső szakasza látható, érdekes, hogy bár a vágányok helyenként hiányoznak, másutt pedig rábetonoztak, a felsővezeték még megvan!
Kicsit beljebb a síneket már felszedték...
Még beljebb újra felbukkanak...
... és bekanyarodnak egy csoport kuka alá...
... aztán újra ott vannak!
Az egykor zártpályás részen már újfent eltávolították a síneket, fű nő helyettük...
... aztán ismét láthatók, kockaköves burkolattal.
Erre a térre három irányból érkeznek a halott sínek, a metró lejárója körül egykor körforgalomban közlekedtek a villamosok...
... ma már csak a buszok mennek a vágányokon...
Nem tömegközlekedés, de kellően érdekes ahhoz, hogy idetegyem: néhányan ilyen bicikli-utánfutóval fuvarozzák kisgyereküket. Szerintem ez elég felelőtlen dolog, legalábbis az autók közt, hiszen így a kicsi egyrészt ki van téve annak, hogy ráfusson egy autó, másrészt kipufogófüstből is többet szív. Nemrégiben egy anya a motorbiciklije után kötötte az ilyen utánfutóját, a gyerek megfulladt a kipufogótól...
A 2217-es pályaszámú, R3.3 típusú, alacsonypadlós, aszinkron motoros hiperszuper villamos. Ami számomra meglepő: az üléseik az egykor az iskolában látott, rétegelt farostlemezből készült székekhez hasonlóak első blikkre :)
Egy újabb dolog, ami Magyarországon állítólag nem megoldható: a sétálóutcában közlekedő villamos. Persze Miskolcon és Debrecenben is van ilyen, de utóbbi helyen nevetségesen lassan szabad csak haladni a kocsiknak.
Ez a P3.16 típusú, a mi Bengálinkra meglepő mértékben hasonlító villamos a "Rollende Christkindlmarkt", melyről később még lesz szó (és kép).
A 2220-as csoda hátsó része. Az itteni villamosok mind egyirányúak és egyoldali ajtósak.
A Stacchus-tól (Karlsplatz) a Sendlinger Tor-ig kétszer két vágányos a villamos, hogy a mindenfelől érkező viszonylatok elférjenek egymás mellett. A peronok mellett kijelzők mutatják, hogy melyik viszonylat hova megy, és hány perc múlva érkezik a megállóba. A fentebbi kép a Sendlinger Tor-nál készült, ahol egy hurokvégállomás is található, mely nem csak hurok, hanem átjárható is az egyenes vágányokról.
Ez megint a már látott 2006-os tuja, a "Guruló karácsonyi vásár". Természetesen nem csak kívülről van feldíszítve...
... hanem belülről is. Igen, ami a kép közepétől jobbra látható, az egy bárpult, itt forralt bort lehet vásárolni, amit aztán villamosos bögréből ihatunk meg.
Ja, el ne felejtsem: a karácsonyi villamos ajándék a közlekedési vállalattól, a húszperces körutazás a városban ingyenes!
Én a pótkocsi bal első ülésére vetettem le magam, közvetlenül az orrom előtt egy plüssmaci és egy karácsonyfa, erről a vadászlesről figyeltem a helyi villamosközlekedést. Itt éppen két korszerű, új, de már nem a legújabb (az R3 későbbi) villamos látható.
A villamosok helyenként olyan szűk utcákban mennek, hogy a sínek mellett rögtön az út szélén parkoló autók állnak. A pályacsengőt gyakran használják a vezérek, de fennakadás nincsen, mert akire rácsörögnek, az nem visszamutogat és hőzöng, hanem észbekap, és arrébmegy...
Ezen a téren (Marstallplatz) érdekes a vágányok elrendezése: két vágány egyenesen átmegy középen, a rá merőleges utcából jövő, és oda menő vágányok viszont kőrönd jelleggel körbefutnak a téren, és több ponton is kapcsolódnak az egyenes sínekhez.
A villamosok közlekedését a kép közepén látható, engem leginkább karácsonyfára vagy fényreklámra emlékeztető jelzőlámpa irányítja. Ezt a helyet persze már előző alkalommal is lekaptam...
Ő az a bizonyos plüssmaci, akit az előbb említettem, elég szigorú, de azért helyes :)
Ők pedig kisebb macik, akik a karácsonyfát díszítették. A járat egyébként félóránként (menetrend szerint) közlekedik, és főként felnőttek utaztak vele, akik átfáztak a bevásárlás során. Ja, és ennyi villamost fotózó embert én csak a VEKE kiránduláson láttam, minden megállóban állt legalább 2-3 érdeklődő, aki lekapta a kedves járművet!
A Karlsplatz-nál szálltunk le a karácsonyi villamosról, ezzel be is fejeződött a villamosozás aznapra, búcsúzóul álljon itt egy kép a szerelvény csuklós pótkocsijáról.