A Márnemmoszkva tér átépítése (1)

A 2010-es évek közepén a Fonódó építésével párhuzamosan - logikailag annak részeként, elszámolásilag külön - átépült végre Buda legforgalmasabb városi térsége is. A változás nem akkora, mint amekkoráról évekkel korábban álmodoztam*: ugyanúgy középen van a metró legyezője, melyet ugyanúgy villamosvágányok vesznek körbe, de legalább újra kiépítették az elmúlt évtizedekben megszüntetett vágánykapcsolatokat, és le lettek cserélve a "kopó részek". Ennél többre nem futotta a fővárosnak - és ez is hány éve húzódott már! Hogy ez jól van-e így, azt mindenki beszélje meg saját magával**, én csupán az építkezés másfél évének pár pillanatát szeretném felvillantani képek, videók, és néha linkek segítségével.

Átépítés előtt
2015 januárja: a bontás kezdete

2015 februárja: a gyalogoshíd bontása

A régi vágányok és járdák elbontása

Az "alagút" eltömése, a leendő szervizépület alapjainak kiásása

2015 májusa: a bontás után már építenek is

A 4/6-os megint a régi helyén
Ismét napvilágot lát az alagút
Az "alagút" teljes kibontása, vágányok építése a Vérmező utcával párhuzamosan
A Várfok utca szélesítése, további vágányépítések
2015 decembere: ismét átjárható a tér
Alakul, alakul...
Éjszakai próbák a 4/6-os végállomásán
Az utolsó próbák
A tér részleges átadása a forgalomnak
És a végeredmény...

*A komoly felújítás említése kapcsán olyan dolgokat vizionáltam, mint a Krisztina körút közúti forgalmának föld alatt egyenesen átvezetése (a tér körüli kurfli helyett), a szintbeli kereszteződések minimalizálása, a Retek utca és a tér közti - szerintem lehangolóan kisvárosias - házak lebontásával a terület kinyitása, több fa. Hogy ezek mennyire voltak reálisak, az más kérdés.
**Az oldal nyomokban magánvéleményt tartalmazhat. A szerző és az olvasó véleményének esetleges különbözőségéért felelősséget nem vállalok.

Átépítés előtt

Hogy észrevegyük, mi változott, érdemes pillantást vetni a tér előző állapotára:

A negyvenes évek elején kialakított csomópontba ezer helyen belebarmoltak az évek folyamán. Például a tér három oldalából kettőn eredetileg minden villamos egy irányba ment. Ezt '90 körül megváltoztatták, állítólag azért, mert túl drága volt a váltók és átszelések karbantartása. Igaz, utána se lett nagyságrendileg kevesebb hegesztenivaló, de legalább ezentúl a város egyik legforgalmasabb átkelőhelyének (lásd balra) mindkét vágányán két irányból jöttek a villamosok (ez egyébként az átépítés után is így maradt). Jobbra: esztétikailag se volt egy nagy csoda a "Moszkvás". A közepét ráadásul '83 óta teljesen feleslegesen foglalta az 56-os hurokvágánya, hiszen a járaton már csak és kizárólag kétirányú villamosok jártak. Tudom, a hurokvágány jó (?), mert szép (?), de ha csak arra használják, hogy a közepén hajléktalanok lakjanak, a szélén pedig Tatrák csikorogjanak, akkor talán mégse olyan hasznos :-/

A gyalogosfolyosók szintén úgy "működtek", hogy mindenki arra ment, amerre tudott, közben pedig megpróbálta nem elgázoltatni magát a villamossal. Ez persze csak a technikai keret volt, amit szépen kiegészített a térre jellemző bűz és kosz, illetve az azt okozó fura alakok. Ha feltételezzük, hogy volt, aki szívesen ücsörgött itt órákon át, akkor azt kell mondjam, nem vagyunk egyformák. Persze ezen a problémán a felújítás se segít, mert karbantartani, takarítani, neadjisten őrizni is kellene a köztulajdont...

2015 januárja: a bontás kezdete

2015 januárjában dél felől elvágták a tér bejáratát: a három itt forduló járatnak (18, 59, 61) egyetlen csonkavágányon kellett osztozkodnia.

A Vérmező utcával párhuzamos rész egy ideig még maradt, mert itt fordult a 4/6-os - innen csak a fasor felé tartó kiágazást szedték ki, lásd a távolban az építőgépeket.

A felüljárónak is búcsút inthettünk. Őszintén szólva - bár villamosfotózásra praktikus volt - ez volt a Beszkárt-féle elrendezés leggyengébb láncszeme. Keskeny volt, a lépcsői meredekek voltak, ráadásul porladt szét az egész. A kilencvenes évek elejétől kezdve többször le kellett zárni/szűkíteni, hogy ne lehessenek rajta túl sokan egyszerre. Ráadásul mindig olyan húgyszag volt a feljáró alatt, hogy rá lehetett könyökölni, szóval öröm volt használni :-/

Jobbra: a metró legyezőépületének teraszát is lebontották - ennek ideje volt, mert a sarka már elkezdett magától lejönni :) Jobbra: a hetvenes évek második felében épült gombaszerű tetőket se fogom hiányolni.

A bontás kezdetén a körúti járatok a Széna téren fordultak, kúszóváltó segítségével (balra), aztán visszatértek a Vérmező utca alatti részre (jobbra).

A fotózás mellett videóztam is, aminek utólag duplán örülök, pedig ott helyben elég gügye érzés volt a mindennapi őskáoszra felvételt nyomni :)

2015 februárja: a gyalogoshíd bontása

2015. február 7-én teljesen véletlenül tanúja lettem a gyalogoshíd bontásának. Pontosabban véletlenül jártam arra, aztán már direkt maradtam ott.

Érdekes módon az építményt nem robbantással rogyasztották maga alá, hanem egy gépesített T-rex cincálta szét. Nem volt egyszerű dolga, annak idején nem spóroltak a betonvassal!

Nem semmi látvány volt, ahogy az említett betonvasakon néha szikrákat vetett a harapógép!

Végül aztán csak maga alá roskadt a meggyengített szerkezet...

A régi vágányok és járdák elbontása

Ekkor már csak a 4/6-os járt be a térre fordulni, ellenkező irányba használva a 18-as/59-es/61-es egykori hózentrógerét.

Közben mindenütt másutt ezerrel folyt a vágányok felszedése, vagy éppen gyalogúttá átlényegítése.

A déli ideiglenes végállomást már mutattam, de egy képet a 61-es északi végállomása is megér a Fasor és a Retek utca elágazásánál. Sajnos ezt nem sikerült normális megvilágításban elkapnom, viszont cserébe szépen látszik a Parlament kupolája :)

Folytatás: az "alagút" eltömése, rámpa a tér szélén, majd a bontás után már építkeznek is


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez