Életképek 51: Negyedik oldal
A Kalef amúgy nem lett forradalmian más, mint régen volt, de kicsit európaibb kinézetet kapott.
Most jöjjön egy Tatrás videó, hátha valaki pont ilyesmire vágyik!
Ekkoriban jelentek meg a várbeli járatokon a török Karsan "ATAK" nevű midibuszai. Kinézetre az S91-es ugyan jobban tetszett, de ha ez tényleg ennyivel olcsóbb, könnyebb, kevesebbet fogyaszt, plusz nem csak ígéretként lebeg a lelki szemek előtt, hanem tényleg ott vár a végállomáson a Széll Kálmán tér szélén, akkor jöjjön, és szorítsa ki teljesen a vállalhatatlan 405-ösöket! A busz neve persze kicsit vicces a helyszín vonatkozásban - pláne, hogy az építkezések miatt nem a szokásos Várfokon mentünk felfelé, hanem az Ostrom utcában :)
Na, mi szokott a képek után jönni? Úgy van: videó :)
Kicsit később jelentek meg a Modulo villanybuszai, melyek arról híresültek el, hogy nagy tengelytávjuk miatt nem tudtak megfordulni a Széll Kálmán téri buszfordulóban.
Balra: egyre kevesebb 415-öst látni, de sajnos nem tudom siratni őket. Mindenesetre fura, hogy elvesztették a zöld ajtókereteket, öregebbnek tűnnek ettől. Jobbra: Combino, csak úgy.
Mozgókép arról, ami épp szembejött: teherkocsikat vontató Muki, csatolt Ganz csuklós az 1-esen, meg hasonló dolgok.
2015. április 25. és május 20. közt a Teleki László téren a pályát és az útburkolatot javítgatták, ezalatt az itt járó villamosok egyvágányoztak. Ezt azért írom explicit le, mert a képeken sajnos nem nagyon látszik a helytelen irányba haladás :)
Most kicsit ugrunk: 2016 novemberétől a BKV HÉV üzemága a MÁV-hoz került. Pontosabban előbb egy BHÉV Zrt. nevű cégbe, majd onnan a MÁV HÉV Zrt.-be. Mindenesetre a jobb oldali - BKV logós - tábla érvénytelenné vált :)
2016 kora őszén az alacsonypadlós tujákhoz igazították a Villányi úti és Alkotás utcai peronokat. Ennek keretében sikerült az a bravúr, hogy a Délinél a megállót nem lehetett szabályosan megközelíteni, mert zebra nem volt, és mindkét aluljáró-lépcsőt elkerítették. Kicsivel később felfestettek egy zebrát az út nyugati oldalához, de az ekkor még nem létezett.
A jövőben Budafok kocsiszín lesz a CAF villamosok budai bázisa, amihez teljesen át kell építeni az épületeket és a vágányhálózatot. 2016. május 6-ra a kocsiszínt teljesen kiürítették - a villamosokat Kelenföld, Ferencváros és Baross kocsiszínekbe helyezték át -, és a bontással megkezdődött az átalakítás. Aki nosztalgiázni akar, annak ajánlom egy 2001-es oldalamat, mely egy estét és egy fél éjszakát örökít meg: lemegy a nap, egyre több kocsi áll be, a betontetejű csarnokban gyorsan átnézik őket, jönnek a takarítók... volt egyfajta hangulata!
A vasútállomás jellegű épületecske jópofán nézett ki, de az utasoknak nem sok hasznuk volt belőle.
A betontetejű csarnok már üresen, bezárva.
Körülbelül az utolsó előtti pillanatban örökítettem meg a bontás előtti pillanatokat...
Balra az üres udvar, jobbra a betontetejű csarnok hűlt helye. A ferde fatetős csarnok mögötti apró csarnokocska megmarad -méltó hely nosztalgia kocsik őrzésére.
Nem csak a csarnokok voltak kicsit ómódúak, de a vágányzatra is ráfér az újratervezés - végre nem csak össze-vissza cikázva lehet kijutni vonalra!
Bontás közben.
Kicsit ijesztő madzag nélkül látni a villamosvágányokat, de szerencsére nem végleges volt az állapot!
És 2016 őszén már javában épültek az új csarnokok, ráadásul az új vágánykapcsolatok is látszottak.
Balra tárolócsarnok, jobbra aknás vágányok, még tető nélkül. A jobb oldali képen az egykori áramfejlesztő telepre vezető vágány látszik.
A deltavágány tulajdonképpen megmarad, csak a jövőben beállásra is használható lesz. A téglaépület szintén marad, mert az nem a BKV tulajdona.
Albertfalva kitérő harmadik vágányának a 18-as meghosszabbítása óta nem sok értelme volt. Most viszont, hogy az 56-os átjár délre, újra lehetne, mert a Körtéren egymás útját állják el a csúcson kívül visszaforduló 56A-k és 61-esek az átmenő viszonylatokkal - erre elbontották. Persze tudom, hogy nem szabad "túlkínálatot" nyújtani, de Fehérvári úti lakosként hétköznap nem nagyon látok vészes túlkínálatra lehetőséget, másrészt meg az, hogy néha percekig tart az Újbuda-központtól a Móriczig átérnie a villamosnak, szintén elég szánalmas. Arról nem is beszélve, hogy Kitérő megálló messzebb került régi helyétől, és egy plusz lámpa is került elé északon, a Csurgói út/Temesvár utca kereszteződésébe, ami az esetek nagy részében a következő (lassú) áthaladást eredményezi:
1. Villamos megáll a Csurgóinál, mert pirosat kap, bár néha senki sem megy keresztbe. Régen itt volt a peron, de most nem lehet a várakozás közben utast cserélni, mert a peron délebbre került.
2. Villamos elhalad a megállóig, ott megáll, utast cserél egy dél felé utazni akaró utasjelölt átszalad a piroson, hogy elérje, hisz messzebb van a felszállás.
3. A megállóból kihaladás után a villamos megáll az út szélére kihaladást "védő"
lámpánál is, mert az pirosat mutat. Eddig itt fedezőjelző volt, ami csak a villamos közeledtére tiltotta le a közutat, most valami fix jellegű programban állnak meg az autók is, meg a villamos is. Persze biztos van villamosvezető, aki igyekszik elkapni a lámpák ritmusát, de nem egyszerű, én este tízkor is láttam villamost, ami úgy tette meg ezt a pár száz métert 3 perc alatt, hogy közben egy fél autó se jött. (Tessék szólni, ha azóta kikapcsolják esténként a lámpákat, mert szilveszter óta nem jártam arra!) Összességében: drága lett, de legalább mindenkinek rossz...
Az Andor utca felé a pályához is hozzányúltak, egy darabon ráadásul nagypanel épült, őszinte megdöbbenésemre. Jobbra egy vágánytörés nyomait láthatjuk, ami vélhetően eltűnt a felújításkor (bevallom, nem ellenőriztem:).
Következő oldal: feltúrt Bartók Béla út, lezárt Szabadság híd, nosztalgia ősz