Életképek - a jubileumi, 50. fejezet (6)
A második adag (vége)

Előző oldal

Az "SZTK Rendezőpályaudvar" bővítése

Az újbudai SZTK előtt megint építkeztek: a harmadik vágányt 2002-ben olyan remekül tervezték meg, hogy csak dél felől lehetett közvetlenül elérni. Igaz, akik ilyenre tervezték, azt akarták, hogy a 41-es  végződjön ott, mindenki más úgyis a négyes metróval megy tovább. Igaz, akkor még tizenkét évvel arrébb volt a négyes metró megnyitása, úgyhogy végül nem nyírták ki a 41-est a semmiben végződéssel, hanem inkább a Batthyány térig hosszabbították, a VEKE kezdeményezésére. Viszont a béna kialakítás megmaradt: ha volt valami a Fehérvári út délebbi részén, a Bartók felől jövő villamosok csak cikk-cakkban tudtak megfordulni: lementek a Bocskai úti megállóba, ott a vezető átment a kocsi másik végére, és így behajtott a középső vágányra.

Mostantól a Körtérről egyenesen be tudnak menni erre a középső vágányra, ami azért praktikus, mert a budai fonódó hálózatban elképzelhető, hogy lesz olyan betétjárat, ami csak idáig jön. Szerintem mondjuk már most is lejöhetne a 61-es idáig, legalább hétvégén (hétközben lehet, hogy torlódást okozna a sok keresztező), hogy ne lámpákkal lassított cikk-cakk túra legyen az átszállás, csak egy le- és egy fellépés a körtéri megállóban - mégiscsak furcsa, hogy Újbuda-központ villamosmegálló, ahová villamossal és metróval is át lehet jutni, csak pár tíz méterrel van távolabb, mint a 61-es végállomási felszállóhelye, ahova csak gyalog lehet menni ;)

Mivel a felújítási időszakba (szeptember 21-28) eső hétvégén nem csak magát a rendezőt, hanem a tőle délre eső szakaszt is piszkálgatták, a 18-as, 41-es és 47-es eredeti útvonalán buszok jártak, sőt, a 17-es villamospótlót is meghosszabbították délre, egyfajta elő-Fonódót létrehozva. Mindeközben a déli végállomásaik felől induló villamosok a Hengermalom útra kanyarodva 1-esként folytatták útjukat:

Az egyszerűség kedvéért nem ugyanazok a járművezetők mentek végig a teljes útvonalon, hanem a Hengermalomnál váltottak, azaz voltak "1-es pilóták" és "Fehérvári úti pilóták". Érdekes volt már csak azért is, mert három helyett kétkocsis volt így az 1-es, igaz, gyakrabban is jött. Biztos voltak fennakadások a két nap folyamán, de amikor én néztem, elég jól pörögtek.

Annak idején nagy örömömre szolgált, amikor láttam, hogy az 1-es új végállomásán mindkét vágányt bekötötték a Fehérvári útba - jó volt, hogy ezt a lehetőséget ki is használták!

Ugyanez mozgásban.

Ezeken a képeken a vágányzat már elkészült, de még hiányoztak a kapcsolódó jelzők. Amennyire láttam, azóta azok is odakerültek.

Éles sarok: éles különbség a régihez képest

Remélem, hogy nem unjátok a 3-as villamost, mert megint az jön :)

Az érdekes elrendezésű kőbányai csomópontra nem kicsit ráfért már a felújítás, egyszerűen borzasztó állapotban volt a sínek környéke. Igaz, ezt a budapesti villamoshálózat felére bármikor rá lehet mondani :-/

Az új felállásra gond nélkül rá lehet engedni a buszokat is.

Őszi napfényben világító Banánok.

Vegyesfelvágott 3.

A sok felújított szakasz mellett szégyenletes állapotba jutott viszont a Magdolna utca/Fiumei út/Salgótarjáni utca kereszteződés. Az egykori 29Y ívét meg is bontották, persze Halottak napja előtt, hogy ne lehessen normálisan a Keletiből az Új köztemetőig menő viszonylatot indítani. Jobbra: a háttérben látható fák törzsét filmforgatás miatt festették fehérre, de ezen felül egy ideig a kereszteződést is német és cseh nyelvű táblák díszítették.

Ezen a videón az előbb említett táblákat is láthatjuk.

Most már hirtelen nem is emlékszem, hogy miért, de ősszel is volt némi 4/6-os villamospótlózás.

Balra: amióta átadták az 1-es déli hosszabbítását, a ferencvárosi próbajáratok rendszeresen átjárnak Budára, és a szállítások is erre zajlanak, nem a Petőfi hídon. Jobbra: ez már megint az Éles sarok, de már késő ősszel - és ezzel vissza is térünk a 3-as vonalra:

A 3-as északi vége

A szűk Erzsébet királyné utcában a Laky Adolf utcánál eddig elég keskeny peron volt, ezt ilyen "negatív öblökre" cserélték, zöld sávval középen.

Balra: a kisföldalatti telepre vezető vágány megmaradt a Mexikói úton, de az előtte levő egyszerű vágánykapcsolatot kiszedték. Jobbra: a végállomás az 1-esen látottakhoz hasonló tetőt kapott.

Balra: meglepően nagyvonalúnak tűnik ez a tető itt! Jobbra: "központi tartalék". Jó tudni, hogy ilyen is van :)

UV-k a forradalom emlékére

Az 1956-os forradalom tiszteletére két hétvégén is 1956-os jelzésű emlékjárat közlekedett: egy hármas (motor+pót+motor) szerelvény a 6-oson, egy iker (motor+motor) a 2-esen.

Csak most esett le, hogy milyen régen nem utaztam UV-val, és fotózni is szinte csak fénybe burkolózva fotóztam. Pótkocsit meg végképp évekkel ezelőtt láttam utoljára belülről!

Mivel a hétvégi korán kelés sose ment jól, mindig csak a délutáni lapos fényekben tudtam fotózni - de így is jó volt!

A második hétvégén a 2-esen közlekedő szerelvényre is ránéztem.

Meg persze utaztam itt is. Őszintén szólva szerintem nagyon ráférne egy kis rendberakás a kocsikra, mert ennyire azért nem zörögtek annak idején :-/

Míg az első hétvégén még volt rendes "1956" tetőtábla, a másodikon már ilyen fura tipográfiájú számok kerültek felülre. Ettől persze még jól nézett ki a felújított Kossuth Lajos téren átkígyózó oldtimer!

A táblaválság a 6-oson közlekedő szerelvényt is elérte.

És az ötvenedik életképes oldal(sorozato)t egy kritikai jellegű videóval zárnám, azt demonstrálandó, hogy a pótkocsi se volt épp tökéletes állapotban. Amit még csattogni hallhatunk, azok érzésem szerint a Petőfi híd dilattációi. Mi van ezzel a szerencsétlen híddal is..?

De nem morgunk, örülünk. És ha örülünk, akkor lesz majd 51. rész is :)


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez