Életképek - a jubileumi, 50. fejezet (1)
Tizenöt év, ötven rész!

Időszak:2014/15

Az ilyen tematikájú oldalak elején az utóbbi időben mindig siránkozni szoktam, hogy nem volt időm fotózni, meg sokáig tart a képeket feldolgozni, jajajajj, bla bla bla. Na, ezt most kihagyom, mert idén volt időm fotózni. Sőt, kedvem is - és ha lassan is, de csak feldolgoztam a készített felvételeket! Tessék most velem együtt örülni annak, hogy ez már az ötvenedik életképes oldal - legalábbis azok közül, melyeknek ezt a nevet adtam, mert igazából sokkal több van belőlük :)

Fényvillamos- és troli
Hideg esték a városban
Vegyesfelvágott
Csavargás a felújított 1-es mentén
Vágányfelújítás a Szent István körúton
Tovább az 1-es mentén
Átalakul az Osztyapenkó
Változások a budai rakparton
Tovább alakul az Osztyapenkó
Egyvágányozás a Viadukton
Özönvíz augusztus 17-én is
A Fővám téri lyuk - és következményei
Csavargás a (szintén felújított) 3-as mentén
Megtalált sínek: Kápolna utca
Vegyesfelvágott 2.
Vörös szőnyeg a sztároknak, zöld a villamosoknak!
Az "SZTK Rendezőpályaudvar" bővítése
Éles sarok: éles különbség a régihez képest
Vegyesfelvágott 3.
A 3-as északi vége
UV-k a forradalom emlékére

Hogy ne legyen túl monoton a műsor, bizonyos témákat több darabra szabdaltam és szétszórtam az oldalakon. Tudom, lesz, akit ez zavarni fog, mondván "miért nincs egyben az összes Osztapenkós kép", de ez van - ez itt Hamster weboldala, nem a kívánságműsor :)

Fényvillamos- és troli

Annak idején leírtam, hogy 2013-14 során szinte teljesen leszoktam a rendszeres fotósétákról, de még a külön- és nosztalgiajáratok megnézéséről is. Érdekes módon akkor szoktam vissza rájuk, amikor pont érthető lett volna, ha inkább otthon maradok: a leghidegebb téli hetekben!

A Fényvillamos meglehetősen kiszámítható téma: ki lehet előre nézni a fotóhelyeket, és ha nem sikerül az eltervezett kép, egy körrel később újra lehet próbálkozni. És eközben persze sok minden mást is lehet csinálni: a házakat nézni, az esti fényeket, az óriáskereket, az autók és emberek özönét fotózni! Ugyan az ekkor készült videófelvételek nagy részét még mindig nem dolgoztam fel, a végére tulajdonképpen csak kis mellékes volt, amikor a díszkivilágított UV-t is lefotóztam :)

Előző évben még csak próbálgatták, a 2014/15-ös télen már forgalomba is adták a Fénytuja kistesóját, a Fénytrolit!

Kicsit utaztam is vele, de bevallom, ez a rázkódás nekem még nem elég régi élmény ahhoz, hogy élvezni tudjam.

A 927-es kocsi belső tere (balra) az utolsó üzemi állapotot idézi, a Tatra ajtók (jobbra) pedig furcsák, de ha nem tudom, hogy azok, lehet, hogy fel se tűnnek :)

Balra: ezért a képért fél órát fagyoskodtam, és akkor is majdnem beleállt egy autó... Jobbra: ezt viszont könnyű volt fotózni a Közvágóhídnál... csak hát minek ;)

Természetesen a Fényvillamost is videóztam bőszen, csak az új kamerám másként viselkedett, mint a régi: konkrétan a fókuszát teljesen behülyítette a sok pici égő. Kézzel meg nehéz menüből állítgatni, pláne, ha nincs is mire :-/ De azért próbálkozik az ember!

Hideg esték a városban

Itt az egyik első eredménye annak a "city lights ihletettségnek", amiről az előbb írtam: elvileg a Fényvillamos miatt mentem be meló után a városba, aztán mégis hol a Várban, a Várbazárban, vagy épp a Citadellánál kötöttem ki. Persze ha már egyszer jó erős zoom van a kamerában, az eredeti célpontot is megpróbáltam megörökíteni...

... meg - ha már arra jártam - az 1-es akkor már csak ideig-óráig végállomását a Közvágóhídnál. Jobbra egy nappali kép, ha valaki esetleg nem ismerné fel.

Ekkor a hosszabbítás már a befejezéséhez közelített, érdekes volt látni, ahogy napról-napra egyre több helyen kerül fel a felsővezeték. Jobboldalt alul a nosztalgia festésű HÉV kisegység is látható.

Budapest gyönyörű tud lenni esténként; annyira elvarázsolt, hogy néha még az általam nem annyira kedvelt trolikat is videóztam. (Na jó, igazából csak a Fénytrolira vártam.)

Vegyesfelvágott

Balra: elkezdték felszerelni a Combinókat a Futár fedélzeti berendezésével (na meg kamerákkal); a szerelés alatt álló kocsikat - és az egyéb kihullásokat (balesetes vagy vizsgás) - pótlandó ismét felbukkantak csatolt "iparik" a 4-esen. Jobbra: ez viszont nem menetrend szerinti csatolt volt - az egyik Ganz bontásra vitte a másikat.

Ez a videó az előbbi roncsmenettel indul, majd láthatunk Mukit, hóseprőt, hallhatunk csikorgó 1-es villamost, és láthatunk pár egyéb gikszert.

Random fotóséták eredménye: Kossuth Lajos tér, ...

... Szabadság híd, Kiskörút. Nem tudom eldönteni, hogy újabban tisztábbak kívülről a villamosok, vagy csak a napfény szépít meg mindent...

Ez is egy random fotó-pár, csak másként: egyszer így álltak be a pótlóbuszok, a megállóhoz, egyszer úgy. A kettő közt csak pár perc telt el, tájékoztatás meg nem volt, hogy most akkor megint jár a villamos, vagy sem, hova álljon, aki utazni akar, stb :(

A Rudas fürdőnél új villamosmegállót építettek, ezért a 18-as és a 41-es az Alkotás utcán át - a 61-essel összekötve - a Széll Kálmán térre járt.

Jó néha használatban látni a Villányi úti átkötést!

Őszintén szólva egy ideje nem követem, hogy melyik kocsi T5C5K2, azaz a T5C5K felújítása, és melyik "T5C5K3" (vagy "T5CK2M"), ami újonnan lett modernizálva... de érzésem szerint a fentebbi két kép utóbbit ábrázolhat. Mielőtt valaki megkérdezi: nem az üléshuzat cseréje a modernizálás lényege, tényleg hozzányúltak a belsejéhez is.

Ha valaki esetleg egy szatyorban él, vagy egy sárga tengeralattjárón: a 2014/15-ös tél gyakorlatilag elmaradt, cserébe az ún. nyár a sivatagi forróság és a monszun periodikus váltakozásából állt. Legalábbis a június 8-i vihar olyan heves volt, mint amilyen korábban tízévente egyszer jött. És amit ekkor még nem tudtunk: két hónappal később volt még egy hasonló :-/ Mondjuk szerencsére engem csak a vihar széle kapott el, némi jégesővel, ami nem volt tragikus, mert pont fenn ültem a villamoson...

Az ilyesmit persze a felsővezetékes üzemek szokták leginkább megsínyleni, ennek megfelelően másnap még mindig nem járt minden troli- és villamosvonal.

Folytatás: csavargás a felújított 1-es mentén, pótlás a Nagykörúton


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez