Életképek - a jubileumi, 50. fejezet (4)
A második adag (eleje)
Legutóbb láthattuk, ahogy a gyalogoshidat arrébb tették, néhány nappal később pedig már az is látszott, hogy miért volt erre szükség.
Kellett a hely a csomópont alá építendő egyik íves (patkó alakú) aluljáró építéséhez. Eleinte még a helyükön maradtak a híd eredeti lépcsői, ...
... ami valahol elég vicces látvány volt :) Nem lettem volna az autósok helyében: amikor 1987-ben felújították a Budaörsi utat, a reggeli dugók vége Budaörsnél volt - igaz, azóta felépült az M0 és az Egérút, és már nem a Petőfi híd a legközelebbi Pestre jutási lehetőség.
A belváros felé menő buszok ezek a sikánon haladtak át, amit a korábban itt levő telken (ahol egy időben haditechnikai múzeum is működött) vezettek át. Sajnos a kiszabályozott sáv keskenyre sikerült, így járdának nem volt hely...
... de sebaj, kitáblázták, hogy a gyalogosok menjenek körbe a környező utcákban! Íróasztal mellett biztos jó ötletnek tűnt, de a valóságban azért korántsem vicces 150 méter helyett 450-et gyalogolni - és nem is sokan tették meg.
Balra: a környéken nőttem fel, de ebben az utcában eddig szerintem talán kétszer jártam :) Jobbra: gondolom, magánterületen átvágás ellen lett elkerítve ilyen barátságosan ez a sarok. Nem tudom, egy több milliárdos építkezésbe nem fért volna-e bele a kisajátítás, hogy ne legyen ilyen fogolytábor-hangulata... aztán meg beparkosíthatták volna. Persze lehet, hogy megpróbálták, csak nem volt rá lehetőség, de ezzel együtt kapjon már a fejéhez az, aki 2015-ben ekkora és ilyen minőségű kerengésekre küldi a gyalogosokat. Ide eleve nem nordic walkozni jön az ember, hanem a dolgára sietne, és akkor még Mad Max-hangulatot is kap?
Balra: valaki nyugtasson meg, hogy legalább megpróbáltak megegyezni a bezárt szálloda tulajdonosával, és nem csak simán meg se próbálták összehozni ezt a levágást! Csak mert - ahogy látható - ez majdnem a legegyszerűbb út lett volna: akkor csak kétszer lett volna hosszabb a kerülő a normál útnál. A vicc ebben az, hogy régen, amikor még működött a szálló, simán át lehetett sétálni ezen a parkolón. Jobbra: ennyi lett volna az a táv, aminek a keskenysége miatt 450 métert kellett kerülni. Az íves alak azért volt, mert a kerítés mögött balra az egyik épülő aluljáró-ág zsaluzása folyt, emiatt ott tényleg nem volt hely. A másik oldalon pár méteren át egy telek volt, házzal, aztán ránézésre semmi. A dolgok teljes ismerete nélkül nem merném megmondani, mi lett volna a jó megoldás, csak azt tudom, hogy ez a körbeterelgetés nem volt az. Csak azért "működött" (szigorúan idézőjelben), mert az emberek egy része elkerülte a helyet, másik része pedig egyszerűen szabálytalanul átvágott ott, ahol elvileg nem lett volna szabad.
A Kelenföldi pályaudvar nyugati oldalára jövő, illetve az onnan távozó buszok az építkezésnek ebben a stációjában (2015 áprilisában) valahol az egykori FIAT szervíz és a régi AGIP kút helye közt keveredtek az őrmezői forgalommal. Ezt a részt vajon annak idején az olasz ipar annektálta, hogy a szocializmus kellős közepén tőkés cégek kirendeltségei működtek egy rakáson? :)
Talán volt értelme, talán nem, de amikor erre jártam, mindig videóztam kicsit az össze-vissza tekergő forgalmat.
Ezek a képek már júniusban készültek: az előbb említett íves aluljárónak már a födémjét szigetelték. A másik irányba átforgató patkónak ekkor úgy a 2/3-a készült el, a hiányzó részen ment át a Budaörsi út/autópálya-bevezető teljes forgalma. Jobbra a pályaudvarhoz vezető rámpát láthatjuk, amit kiszélesítettek az egykori Mechwart kollégium/szakközép felé. Érdekes (tipikus?), hogy ez utóbbi épületkomplexumról 2008-ban azt írták, hogy lebontják, de 2015-ben még állt.
Július végén aztán már a következő állapotot fotózhattam: az elkészült "félpatkó" tetejére terelték a forgalmi sávokat, és a másik oldalon építkeztek. A csomópont túlsó végén is épült egy hasonló patkó; úgy sejtem, ott is hasonlóan jártak el, csak ott nem volt gyalogoshíd, amiről meg lehetett volna figyelni :)
Egy kicsit ezt a felállást is videóznom kellett.
És akkor villamosozzunk egy sort: a budai oldali építkezésekről már volt szó, viszont Pesten is történt ez-az.
Július elejétől közel egy hónapon át a 2-es kettévágva közlekedett. Az ok a lánchídi aluljáró felújítása volt. Hogy pontosan mi mindent csináltak, azt nem tudom; a képeken az látszik, hogy bebetonozott talpfás vágányzat készül a déli oldali ívben. Eddig mintha nem ilyen lett volna - vajon ez azt jelenti, hogy az a technológia nem vált be?
Az építkezésnél is érdekesebb volt az, ahogy a villamosok fordultak: a Március 15 téren felállított kúszóváltón háromból egy villamos visszafordult, a másik kettő pedig együtt elment az Eötvös térig a keleti oldali vágányon, majd ugyanazon vissza is ment.
Balra: a helytelen oldalon mozgó villamosok valahogy mindig érdekesek. Vagy csak én jártam túl keveset Angliában :) Jobbra: az említett kúszóváltó.
Ez a tuja már nagyon menne északnak, de meg kell várnia, míg a már bent levő kettő visszaér. Ideiglenesen elmegy ez a megoldás, de persze az igazi az lenne, ha a "viadukt" Eötvös téri végére be lehetne egy állandó vágánykapcsolatot építeni.
Már volt szó a július 8-ai viharról, de az augusztus 17-ei rávert egy-két kört.
Természetesen nem sajnálom, de én ebből is nagyjából teljesen kimaradtam, és mivel most se volt kedvem katasztrófaturistáskodni, nem sok képet tudok mutatni róla.
A Futár mobilalkalmazáson elég jól látszódott, hogy komoly problémák voltak. Mielőtt valaki félreérti: egy ekkora viharban sajnos teljesen természetes, hogy a kötöttpálya haldoklik, mert pont az ilyen üzemek nem tudnak felsővezeték nélkül meglenni, illetve sínhez kötve nehéz kikerülni az akadályokat is.