Életképek - a jubileumi, 50. fejezet (3)
Tizenöt év, ötven rész!
Rögtön az elején szögezzük le: Osztyapenkó nem egy ember neve (mert őt Osztapenko-nak hívták), hanem egy helyé a XI. kerületben. Mivel itt nőttem fel, és huszonpár éves koromig minden nap legalább egyszer átmentem rajta, reprezentatívnak érzem ama sejtelmemet, miszerint soha senkitől nem hallottam t-vel kimondva ezt a nevet. Na jó, ez nem igaz, mert a rádióban és a kábeltévében néha megpróbálták átnevelni a népet, de mi rendületlenül ty-vel mondtuk. És úgy mondtuk azután is, hogy a szobrot elvitték. Lehetne persze Sasadi útnak is hívni, de az igazából egy innen induló utca, ami több kilométer hosszan nyúlik fel a hegyre. Ugyancsak marhaság lenne Budaörsi útnak vagy Kelenföldi pályaudvarnak hívni. Esetleg lehetne Kelenföld felső, amíg nem kap valami rendes nevet? :)
A négyes metró végállomásánál kialakított buszpályaudvar, és az ahhoz kapcsolódó P+R parkoló bekötése miatt nekiálltak átalakítani végre ezt a csomópontot is. Mit mondjak, ráfért, mert elég lepra egy környék volt! (Továbbra is környékbeliként írom ezt - aki nálam XI. kerületibb, az maga a Móricz Zsigmond körtér:)
A leendő csomópontnál a visszaforduláshoz már nem kell majd Őrmezőig vagy a kelenföldi buszgarázsig elmenni, lesz rá két aluljáró. Hogy ezeket megépíthessék, már jó előre elkezdtek kerülőutakat építeni, közműveket kiváltani.
Balra: a gyalogosfelüljáró itt még eredeti helyén volt; márciusban pár méterrel északabbra helyezték. Jobbra: a buszvégállomásra vezető út is kiszélesedik a jövőben.
Olyan ritkán fotózok buszokat, hogy talán még elmegy két ilyen kép. Igazából elég 1980-nak néz ki ez a hely, bár tudom, hogy ide hatalmas beruházások vannak álmodva, és akkor majd talán a végállomás se így fog kinézni...
A felüljáró arrébbdaruzása izgalmas volt, itt egy videó róla. Bővebb leírás a blogomban.
Január végétől április elejéig az oda vezető alagút támfalának megcsúszása miatt a vonatok nem mentek be a Délibe. A metró megnyitásakor vasútállomásnak átkeresztelt Kelenföldi pályaudvar alapvetően nem volt felkészítve személyvonatok gyors fordítására, de tárolására se. Végül a szélső sínpárokat használták lerakatnak, és egy idő után már a Flirt-ök vákuumos vécéjének ürítését is meg tudták oldani. Ja, jobboldalt még egy fontos változás látszik: az újonnan érkező Flirt-ök alapszíne már nem piros, hanem kék. Mondjuk jobban néznek ki, az tény - tiszta Hollandia! :)
Csak a hangulat megörökítése végett: egy panoráma az üres Déliről. Nem volt kellemes látvány! Nem mondom, hogy nem lehetne a Délin javítani, de nem is a kiürítése az, amire a város közlekedésének szüksége lenne, még ha az ideiglenes bezárás miatt sokan el is kezdték pedzegetni. E jelenség kapcsán egyébként az jut eszembe, hogy ha eltörik egy nyomócső, és két napig nincs víz az utcában, az vajon azt jelenti, hogy nincs is szükség rá többet, jó a marmonkanna is? Vagy csak nem gondolnak bele, hogy azért "működött" a vasút így is, mert vonatokat mondtak le, plusz ki tudja, mennyi pénzbe és munkába került az, hogy így is vizsgálva, takarítva legyenek a kocsik. És csak erre jött rá a plusz utazás annak, akinek pont nem volt jó a négyes metró a továbbutazáshoz.
És még kicsit vissza az Osztyapenkóhoz: egy videó az építkezés kezdetéről. (Folyt. köv.)
Ahogy korábban már említettem, a Rudas fürdőnél új megállót építettek.
Erre azért volt szükség, mert a Várbazár miatt mind a 18-as, mint a 19/41-es Döbrentei téri megállóit közelebb vitték oda - azaz távolabb innen. Valami pedig kellett ide is, mert túl nagy lett a távolság a Gellért térig.
Plusz "szolgáltatás", hogy itt kényelmesebben át lehet szállni a 7-es, 107-es és 233-as buszra.
Ide, a Fogas utcához került át a 19-es és a 41-es megállója. A panoráma nem rossz!
Ja igen: mivel a Budai Fonódó részeként elkezdődött a Lánchíd budai hídfőjében levő villamosaluljáró szélesítése (igazából újraépítése), az említett két viszonylatot visszavágták a Clark Ádám térig. Ezen felül a Ganz csuklósokat is Tatrákra cserélték! Jobbra azt látni, ahogy a 19-esként érkező villamos 41-esként fog visszaindulni: a végállomás már frissült, a viszonylatszám még nem. Persze mire ténylegesen elindult, már az is 41-es lett :)
Ugyancsak északabbra, a Szarvas térhez került a 18-as megállója.
A 19-es cseréje nem annyira mozgatta meg a fantáziámat, de a 41-esen nosztalgikus látvány volt a csehszlovák csoda, hiszen itt 1984-ben ezek váltották le az ezreseket. Az is igaz, hogy a vonal akkor csak Budafok kocsiszínig tartott.
A kamaraerdei végállomásnak még mindig jópofa hangulata van!
Videó is van, pont erről ne lenne?
És még kicsit vissza a budai rakpartra: ugyancsak a Fonódó miatt meg kellett erősíteni a HÉV alagútját is. Amíg a munkálatok folytak, a Margit híd és a Batthyány tér közt pótlóbuszok jártak.
Balra: az ideiglenes végállomásként üzemelő földalatti megállóhely. Jobbra: a Szentlélek téri "állomásépület" hátát jópofán kidekorálták. Tetszik. Igazából képen nincs bajom ezekkel az NDK járgányokkal, csak utazni ne kelljen velük...
Folytatás: tovább alakul az Osztyapenkó, helytelenben jár a 2-es, újra szétázik Budapest