Az UV pótkocsik végnapjai, 2001.
Baracsy Ákos fotóin és saját képeken

Annyit foglalkoztam az UV villamosokkal, hogy közben szinte elfeledkeztem a pótkocsikról, melyek vélhetően pedig biztosan hamarabb el fognak tűnni a budapesti utcákról, mint a motorkocsik; ezt a hiányosságomat szeretném most jóvátenni ezzel a kis összeállítással! Előre kell bocsájtsam, hogy az a valami, amit ma (2001-ben) "UV pótkocsiként" ismerünk, igazából 15 év alatt különböző helyeken épített, különféle kocsikat jelent, melyek rengeteg átalakításon estek át. Ráadásul eredetileg egyátalán nem az UV-hez készültek, mivel mindegyik régebbi annál; sokáig párhuzamosan több típussal is közlekedtek, más-más felszereltséggel (fék, ajtók)!

Az 5800-asok

Ez az igazi "oldtimer" sorozat, hiszen bár a gyártási évként megjelölhető 1939 is elég régen van, de a kéttengelyes, motor nélküli járművek egy eredetileg 1916-ban készített kocsi (R4; 4700-4709) tervei alapján készültek a győri Magyar Waggon- és Gépgyárban. A berendezésük meglepő módon korántsem volt olyan "fapados" (a szó átvitt és valós értelmében), mint manapság: a jelenleg is ismert kettős teleszkópajtók helyett kétszer két szimpla szélességű, nyáron lecsapható kertajtóval, télen behajtható ajtótáblákkal ellátott, az utastértől ajtóval elzárt peronú járművekről volt szó, melyekben 2+1 soros bőrülések voltak, a világítás pedig a tetőbe és oldalfalba süllyesztett volt! Az első 10 kocsi (5800-5809) legalábbis így nézett ki, a továbbiak (5810-5839) már jobban hasonlítottak a mai pótokra, mivel a háborús helyzet okozta nyersanyaghiány közepette az üléseket már falécekből készítették. Az 5840 feletti pályaszámú kocsik kisebb tengelytávval készültek, a háború utániak pedig (5870 felett) másfajta fékrendszerrel (Knorr II. helyett Böcker) és 1+1 soros faülésekkel.

5806: a legrégebbi forgalomban levő pótkocsi, 1939-ig visszanyúló gyökerekkel. Ebből az első sorozatból csak kettő üzemel rajta kívül: az 5807 (Száva kocsiszín), illetve az 5808 (Budafok, akárcsak az 5806). 1999-ben ezen a kocsin matrica is hírdette, hogy már hatvan éve van szolgálatban!

NZA gyűjteményéből

Így nézett ki az 5800 eredetileg, 1939-ben...

... és így nézett ki az 5806 2000 tavaszán.

Az 5800-as sorozat következő garnitúrája (5824, 5832, 5833, 5842, 5845) már 1942-ben készült, a rákövetkező (5892, 5894, 5895) már '49-es. A kakukktojás 5869-es, mely eredetileg az 5874 pályaszámot viselte, már '51-ben készült, amikor az 5900-es sorozat tagjainak egy része is.

5800-as pótkocsi képek

Az 5900-asok

Az 5900-asok az 5800 folytatásaképpen készültek, a sorozat egy részét már teljes egészében az FVV Füzesi főműhelyében építették, ahol korábban csak az alváz, a kocsiszekrény, és az egyéb berendezések készre összeszerelését végezték. Az első pár 5900-as (most konkrétan csak a 2001-ben is meglevőkről beszélek: 5916, 5918, 5920, 5931, 5932, 5934, 5935; de a hiányzó számok is "kortársaik" természetesen) még 1949-ben készült, a többi (5940-5988 közöttiek) 1951-51-ben.

Az 5987 a Móricz Zsigmond körtéri 41-es hurokban.

Baracsy Ákos felvétele

Ez pedig egy Szávás 5900-as belseje...

Baracsy Ákos felvétele

... sajnos ezen a környéken a vandálok nem kímélik a járműveket, némelyik borzasztó állapotban van: az ablakok kitörve vagy összekarcolva, az ablakletekerő karok ellopva, a hangszórók dobozai letépve, a helyük csak egy műanyaglappal lefedve... És akkor még meg se említettem a graffitiket és a koszt!

Baracsy Ákos felvétele

Az ajtónyitó pneumatikájának csapját rejtő doboz, mellette a világítás kapcsolói. A pótkocsik világítása főáramköri, azaz a motorkocsi erősáramú köréről kapják az áramot; mellesleg bizonyos logika szerint sorba is vannak kapcsolva, azaz ha az utastérben kiég/tönkremegy/eltűnik egy körte, akkor a kocsinak azon az oldalán levő sor sem ég:

                            peron    utastér    peron 
                              X   X--X--X--X--X   X 
   zárlámpa---->  X---|                            |- -X  <---zárlámpa 
                               X   X--X--X--X--X   X 
                           |___________________| 

(A zárlámpa átkapcsolható: csak az egyik oldalon ég!)

Baracsy Ákos felvétele

A hajtűkapaszkodó a peronon.

5900-as pótkocsi képek

A 6000-esek

A 6000-es sorozat (FP) összes kocsija a Dunakeszi Vagongyárban készült 1953-54-ben, itt bukkant fel a kettős teleszkópajtó, melyet később felszereltek a többire is. Az első M+P+M UV szerelvény az 3252+6024+3253 volt 1957-ben, ez annyira bevált, hogy 1961-től elkezdték az 5800-5900-as kocsikat is "UV-síteni" (vezérlési csatlás+szolenoid fék beszerelése; A teleszkópos ajtók csak fokozatosan kerütlek beépítésre, ezért a hetvenes évek elejéig közlekedtek olyan hármas UV szerelvények, amelyeknél a pótkocsi ajtajai kézzel nyithatók voltak (vagy éppenséggel be se csukták:)).

A korábbi járművekhez hasonlóan eredetileg a 6000-es sorozatú pótkocsik is rendelkeztek az oldalablakok fölötti kis szellőzőablakocskákkal, ezeket folyamatosan szüntették meg. A munka nem folytonos mivolta miatt az átalakítások különböző kivitelben zajlottak le, ez magyarázza a fenti és lenti képen látható pótkocsik ablakméretének különbségét...

... ugye, hogy a 6044-esen mennyivel magasabbak az ablakok?

Baracsy Ákos felvétele

A "kerek" 6000-es kocsi belseje egy májusi estén, a 47-es vonalon, töküresen, de legalább épségben! A hátsó ablak mögött jól látszanak a motorkocsihoz vezető szolenoid és erősáramú csatlások.

Baracsy Ákos felvétele

Azok a bizonyos "fapados" ülések. Érdekes, hogy ezektől mindenki ódzkodik, míg én imádok rajtuk ülni. Egyébként a pótkocsik futása is élmény: helyenként ugyan majd' leugranak a sínekről, máskor meg félhangosan surrogva szaladnak, motorhang nélkül, amit én nagyon szeretek!

Baracsy Ákos felvétele

A peront és az utasteret elválasztó kis paravánfal.

Baracsy Ákos felvétele

A forgattyús kézifék karja becsukott állapotban.

Baracsy Ákos felvétele

Egy másik tekerentyű: az ablakemelőé. Sajnos a kar és a kocsi fala közti takaróelemet itt is ellopták már...

Baracsy Ákos felvétele

Az ablakok sarkain levő régies "kerekítő elem". Ezt is sokszor letörik a huligánok, csak tudnám mi a jó ebben nekik :(

Baracsy Ákos felvétele

... egy további ablaksarok.

Baracsy Ákos felvétele

A paravánfalnál levő ülések alatt egy ilyen furcsa támasztóelem (?) van, valaki megsúghatja, hogy ennek konkrétan az oldalfal rögzítéséhez van köze, vagy csak dísz...

Baracsy Ákos felvétele

Az ajtómozgató pneumatika csapjainak zárható doboza, és az ajtózárást jelző berregő.

Baracsy Ákos felvétele

... és az a bizonyos "pótkocsi" feeling (egy UV motorkocsiból nézve), ami nekem nagyon fog hiányozni, ha kiveszik őket a forgalomból! Az egytáblás hátsó ablak egyébként már BKV-találmány, mivel eredetileg háromtáblás volt (valamint a zárjelző lámpa is az ablak fölött, a tető szélén volt).

6000-es pótkocsi képek

Folytatás: UV pótkocsi részletfotók
Bónusz: UV-pót hangok WAV formátumban!


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez