Budapesti tömegközlekedési életképek, 46. rész (1)

Időszak: 2011/12

Megint hónapok teltek el a legutóbbi életképes oldal óta, és bár mostanában jóval kevesebb időm volt fotózgatni menni, mint máskor, azért így is összegyűlt egy rakás kép. Meg videó, mert - főleg azért, mert télen a korai sötétedés miatt fotózni nehéz - elég sok videót csináltam.

9-es villamos emléknap
A Salgótarjáni utca felújítása
100 éves a gödöllői HÉV
Ez+az
Mikulás- és karácsonyi villamos
Ez+az 2.
Tél
Egy picike kis köd
"Utótél"
Retrófestésű szerelvény a csepeli HÉV-en

Jó szórakozást... vagy mit is kell ilyenkor mondani :)

9-es villamos emléknap

A Batthyány tér és az akkor Varga Jenő tér névre hallgató budafoki Városház tér közt közlekedő 9-es villamos 1986. november elsejével szűnt meg. 2001-ben egyszer "megünnepelték" ezt az évfordulót, tíz évvel később pedig újra: november 6-án egy két motorkocsis UV szerelvény tette meg néhányszor az útvonalat.

A szerelvény jól nézett ki a napsütésben, pár a pótkocsi hiányzott az eredetiség illúziójához - a hiányzás oka az volt, hogy a BKV által megőrzött két UV pókocsinak nem volt érvényes papírja ahhoz, hogy utasokat szállítson. Mielőtt még valaki a BKV-sokra lenne mérges: itt elsősorban pénzhiányról van szó, az akarat megvolt. A jobboldalt látható hóseprő villamos csak véletlenül került a lencse elé: valószínűleg oktatás céljából rohangásztak vele, én meg elkaptam itt, miközben mindenki az UV után szaladgált.

A laposan sütő őszi nap hosszú árnyékokat vetett, de azért az ember próbált viszonylag normális képeket csinálni :)

Bartók Béla út, Fehérvári út - még mindig kicsit furcsák ezek a helyek az öreg tuják nélkül.

Természetesen videón is megpróbáltam megörökíteni a meneteket, hiszen HD felbontásban még nincs túl sok UV-s videóm.

Dél felé haladva a fények gyakorlatilag tökéletesek voltak.

Leányka utca, Városház tér, végállomás.

A Salgótarjáni utca felújítása

A Kolozsvári utca felújítása után végre a 37-esnek ahhoz a részéhez is hozzányúltak, ami a kocsiszíni menetek (Combinók a Nagykörútról a Hungária kocsiszín felé és vissza, 1-esek a Hungária körútról Baross kocsiszínbe és vissza, plusz kocsimosós menetek Ferencváros kocsiszín és Baross közt) miatt sokkal fontosabb az előzőnél: a Salgótarjáni utcához.

Mivel Hungáriából a Combinók csak városnéző túra keretében juthattak a remizbe, Baross kocsiszínbe települt néhány csatolt ICS, hogy beugorjanak az alacsonypadlósok helyett (balra). Jobbra: a 37-es belső szakaszát csúcsidőben a Blaha Lujza tér és a Kőbányai út 21. közt járó 28C jelzésű járat pótolta. Nem is tudom hirtelen, mikor volt legutóbb "C" jelzésű villamos betétjárat...

Egy videó az Őrház és az Éles sarok közt egyvágányozó 37-esről, csatolt Ganzokról a Nagykörúton, a kicsit kacskaringós kocsiszíni menetről, az elején pár képkockával arról, hogy miért is volt már nagyon esedékes a vágányzár.

Nem kis meglepetésemre az új pálya nem burkolt, hanem betonaljas, magasvágányos kivitelben készült. Ez nem is baj, itt úgyse volt nagy kocsiforgalom. A képek készítésekor még nem volt teljesen vége az építkezésnek, de engem csak az érdekelt, hogy megint járnak a tuják. Még a tanuló ICS is épp arrajárt (jobbra) - bár ez nem nagy meglepetés, mert ha munkanap reggel ide kiállok, 70% esélye van, hogy vagy Muki, vagy tanulójárat jön.

Még két kép a bejáratós sínekről. Az egész aztán meglehetősen hirtelen véget ér a Fiumei út előtt, ahol maradtak a régi vágányok.

Itt is videóztam - meglepődtetek, mi? :)

100 éves a gödöllői HÉV

Nyáron egész rákaptam a HÉV-ezésre, így magától értetődőnek tűnt, hogy november 26-án kimenjek a cinkotai HÉV kocsiszínben rendezett nyílt napra. Az ünneplés oka a gödöllői vonal századik szülinapja volt, ami a Kerepes és Gödöllő közti szakasz megnyitására, és a teljes vonal villamosítására vonatkozott: a Keleti pályaudvar és Cinkota közt, gőzvontatással 1888-ban indult meg a forgalom, ezt a vonalat aztán 1900-ra Csömörön át Kerepesig hosszabbították. Az 1911-es villamosításkor építették meg a Cinkota és Kistarcsa közti mai nyomvonalat is - a régi útvonal egy része a csömöri szárnyvonal.

A nem túl modern kocsiszín udvarán járműkiállítás volt: balról jobbra egy LHs B típusú hóseprő, egy L VII-es motormozdony (becenevén "Tigris"), egy DL XVI-os dízel-villamos mozdony (ami megegyezik a MÁV M44-es típusával, azaz a "Bobó"-val), és az Aradi és Csanádi Egyesített Vasutaktól vásárolt, a BHÉV által acélvázasított DM XII + P XXIII nosztalgiaszerelvény (neki is van beceneve: Boros Béni). A jobboldali képen ugyanez a sor a másik oldalról (a "Boros Béni" itt nem látszik).

Volt némi duplázás, mert egy további Tigris és egy további Bobó is a helyszínen tartozkodott. Őket talán egy kicsit könnyebben lehetett fotózni, de csak egy kicsit, mert rájuk is fel-felmásztak az emberek :)

A csarnokokba is be lehetett menni, ott jobbára a mindennapi forgalomban használt MXA szerelvények voltak, meg pár régi teherkocsi, amit nem sikerült rendesen megörökítenem.

Balra: a tárolóudvar. Jobbra: HÉV forgóvázkeretek fejjel lefelé egymásra pakolva.

Balra egy normális szerelvény, ahogy Cinkotánál átmegy a helyes vágányra, ami a gödöllői vonaton a közúti logika szerint a helytelen (balra hajts van), jobbra pedig a nap sztárja, a hatvanas évek egyik festésmintájának egyik verziójára (többé-kevésbé) átfestett MIXA szerelvény. Ez nem az én napom volt, mert csupa rossz videót és fotót sikerült csak csinálnom róla...

Ez+az

Köd a Szabadság hídon.

Végre befejeződött a Margit híd felújításának az a(z évekig tartó) része, amikor nem lehetett rendesen használni: újra vannak járdák, villamos, úttest, szigeti bejáró!

Vágánykarbantartás (főleg a Blaha Lujza téri váltó renoválása) miatt egy hideg novemberi estén a 4-es és 6-os villamosok egy része a normális kocsiszíni útvonal helyett a 2-esen át ment haza. A tizenkét kocsi 2-4 perces időközönként zubogott végig a vonalon, a menetrend szerinti forgalom közepette. Egyébként valaki nem tudja, milyen sugarúak a Kossuth Lajos tér körüli ívek? Mondjuk szerintem akárhány méteresek is, nem kellene így csikorognia bennük a villamosoknak - amíg a Combinókra vártam, a Szalay utcánál végighallgattam egy sor KCSV-t áthaladni rajtuk, és majd kihullottak a tömések a fogamból, úgy sivítottak. Pedig azok a hosszuk folytán csak fele olyan hosszú ideig csikorognak egy-egy áthaladás alatt...

Aki régóta nem járt Kőbánya-Kispesten BKV-val, talán rá se ismer: ilyen volt régen, utána ilyen volt bontás és átépítés címszóval (érzésre éveken át), végül pedig olyan lett, mint a képeken láthatjuk. Ez itt a buszvégállomás, ami hétvégén nem volt annyira tele.

A kivitelezés kicsit költséghatékonynak tűnik, mozgólépcsőből pedig jóval többet is beépíthettek volna, de azért pár nagyságrenddel így is jobb, mint a régi. A metróvégállomást is átépítették, külön peront kapott a fel- és leszállás, a fő ki- és bejárat pedig a peronok közepére került. A vasúti részhez viszont nem nyúltak, a MÁV kimaradt a projektből.

Nem is olyan nagyon rég egy tengelytörés miatt kisiklott fogaskerekű szerelvény mentését örökítettem meg, most csak egy sima hétvégi délután forgalmát örökítettem meg. Sajnos a Fogas is rossz bőrben van: a pálya elhasználódott, a kocsikkal utazni negatív élmény, ahova felvisz, az is le van épülve, és maga a vonal se egy turistamágnes. A Széchenyi-hegy kirándulóhelyi státuszának helyreállítása már csak azért is fontos lenne, mert közlekedési eszközként is csak mérsékelten versenyképes, szerintem mximum a közvetlenül a vonal mentén lakók használják hivatásforgalomban.

A négyes metró építésétől sújtott Kálvin téren végre már nem csak egy sávon lehet a Fővám tér felől átjutni, lásd balra. Persze ettől a tér még nem lett barátságosabb hely, lásd jobbra. :)

Mikulás- és karácsonyi villamos

Idén a szokásos Karácsonyi Villamos mellett néhány napig (december 4-től 9-ig) Mikulásvillamos is járt.

Bár a sötétben nem sok látszott belőle, tulajdonképpen ennél közelebb még sose járt budapesti villamos ahhoz, hogy úgy nézzen ki, mint egy bécsi villamos :)

Videó a szerelvényről, ami egyébként nem ugyanaz volt, mint világítós karácsonyi, amit 9-én a Széll Kálmán moszkvatéren mutattak be a sajtónak:

A rengeteg járókelő miatt nem sok képet sikerült a kék órában csinálnom róla, mindig volt valaki, aki odaállt fotóztatta magát előtte. Aztán meg besötétedett :)

Tavaly a 2-es (balra) mellett a 19-esen járt a világító UV szerelvény, idén a 61-es Körtér és Kalef közti részére esett a választás (jobboldalt a Tas vezér utcánál vagyunk).

Mivel a tavalyi videókat nem éreztem igazán jónak, idén újra próbálkoztam. Ezt se érzem tökéletesnek, de már nem zavar annyira :)

Tatrákat elkergető UV a Kalefen...

... és a Körtéren.

A 61-es először jó ötletnek tűnt, de elég kevés látványos helye van, és a nagy forgalom miatt a fotósoknak-videósoknak megállás vagy lassítás se volt annyira jellemző. Ráadásul pont a kinézett fotóhelyek közepén volt mindig szakaszszigetelő, ami egy pillanatra elalvásra késztette a fénydíszt.

Folytatás: esti életképek, hó, köd, napsütés, meg még ez+az


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez