Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
A Combinók új otthona
Látogatás az átépítés alatt álló Hungária kocsiszínben

Köszönet a BKV Zrt.-nek a beszámoló elkészítéséhez nyújtott segítségért!

A jelek szerint nem titkoltam elég jól, hogy mennyire izgat az új budapesti villamosok érkezése. Nem mintha titkolni akartam volna; ráadásul nehezen is ment volna, hiszen rendesen be vagyok sózva, egész éjszakákat töltök például azzal, hogy a próbafutásokat fotózgatom, illetve hogy ilyen vagy ilyen weboldalakat készítsek róla... Mindenesetre az UV villamosok ötvenedik születésnapjának ünneplése közben Vág Péter úr, a BKV Combinókkal foglalkozó illetékese azzal az ötlettel fordult hozzám, hogy ha érdekel, megoldható a remizlátogatás. Ez körülbelül olyan felvetés volt, mintha egy, az édességbolt kirakata előtt álldogáló kisgyereket megkérdeznének, hogy meg akarja-e nézni a csokigyárat :) Hát persze, hogy érdekelt a látogatás! Némi szervezgetés után Nemecz Gábor kíséretében elzarándokoltam...

... a Sport utcához, ahol ekkor már nem egy, hanem rögtön két alacsonypadlós tuját is lehetett látni a remizhez vezető vágányokon.

Egyikük ráadásul a nem sokkal korábban érkezett, 2003-as pályaszámú volt, mellyel ekkor végezték az első próbákat!

A tárolócsarnokok előtti térség meglepően üres volt. Jobban mondva nem üres, csak tuják helyett jobbára teherautók és építőgépek álltak rajta. A kocsiszín épp átalakulás alatt van, azaz felkészítik a Combinók üzemeltetésére.

Egy része máris készen van: ez az oldalaknás, tetőpódiumos vizsgálórész már nyugat-európai színvonalon van.

Új és régi egymás mellett.

Mintha valami futurisztikus metróállomáson lennénk... És ha már itt vagyunk, lépjünk beljebb a járműbe!

Ez a vezetőfülke még ki se lett teljesen csomagolva! :)

Az utastájékoztató rendszer felprogramozása még nem volt kész, de azért a jelek szerint pár viszonylatot már tartalmazott.

A régebbi járműveken rengeteg berendezés alul lóg. Mivel a Combino alacsonypadlós, így itt alig találunk valamit.

A jármű forgóvázát a kép tetején látható munkahenger, és szemközti, itt éppen nem látható párja állítja irányba; a keret közepén, azaz az itt alul látható fekete kar pedig a kocsiszekrényre való erőátvitelt szolgálja. A kerekeket hajtó motorok a forgóváz kifelé eső részén, a haladási iránnyal párhuzamosan vannak felszerelve. Nem véletlenül írtam kereket, és nem tengelyt: az alacsonyabb padló érdekében a kerekeket nem köti össze tengely.

A passzív hidraulikus rendszer vezetékei. Fölötte rögtön a padlólemez.

És ha alul már jártunk, nézzük meg fentről is! A tetőpódium tágas sétatér benyomását kelti azokhoz képest, amiken eddig jártam.

Mint mondtam, a padló alacsonysága miatt alul nincs hely, így a legtöbb dolog a tetőre került. Elől a vezetőfülke légkondija látható...

... ez pedig az egyik hajtáskonténer.

A kocsinkénti két áramszedő egyike.

A mosóból kivezető kanyar. Ez a rész pár éve még így nézett ki.

A jobboldali ablaksort csak azért nem cserélték még ki, mert meg akarták várni a fűtési szezon végét. Mindenesetre már így is kultúrált benyomást kelt a hely!

A tárolóudvar még érintetlen, a csarnokhoz tartozó helyiségeket már elkezdték korszerűsíteni.

A hátsó kerítés és a tárolócsarnok között megbújó műhelyt is modernizálták és bővítették...

... ide került többek közt az 54 méteres járgányt egyben megemelni képes csoportemelő.

A tárolócsarnok többi részét is feljavítják. A nekünk távolabbi, fal menti vágányra egy padló alatti kerékeszterga fog kerülni.

Ez a régi, őrült módon egymásba fonódó vágánylíra sajnos el fog tűnni. Ez persze csak esztétikailag (szerintem elég vadregényes, így tetszik) jelent gondot, mert a korszerűsítés jót fog tenni! Ez a fotó egyébként szerintem érzékelteti, hogy milyen szép hosszú az Óriáshernyó. Ha lesz rá lehetőségem, pár hónap múlva visszatérek, hogy megnézzem, milyen lett a remiz, és hogy érzik benne magukat a Combik! :)


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra