Időszak: 2011
Az év első felét egy újabb életképes oldallal zárnám le. A "konyhafőnök ajánlata" egyébként az, hogy tessék a szövegben levő linkeket is kattingatni, hiszen a már 11 éve folyamatosan bővülő website egyes oldalai ma már történeti visszatekintésnek minősülnek :)
Combinók
a rossz oldalon
Trolibuszok
"Csak úgy": villamosok
- mert ez mégiscsak villamosos oldal :)
Túrán a 436-os nosztalgiakocsi
Átnevezéktan:
a Moszkva tér és társai
Az 51-es körzet
Károly körút és
Deák Ferenc tér: sárga villamos, zöld fű
Nosztalgia-özön
"Csak úgy" 2.
Night-time is Muki-time
Hannoveri-szállítás
saját lábon
Tengelytörött
fogaskerekű
Ezúttal a korábbinál is több videót csináltam (és szerintem nem is sikerültek rosszul - igazán megtehetnétek, Kedves Olvasó, hogy megnézitek őket, ha már órákat eltöltöttem a létrehozásukkal;), és számomra is meglepő mennyiségű trolit fotóztam. Hiába, amióta nem járnak menetrend szerint az UV-k, ráfanyalódok mindenre :) Jó szórakozást!
Március 11-én egy bomba eltávolításának idejéig a nagykörúti villamosok kettévágva jártak: a pesti oldalon a Nyugatiig bementek (a Jászai Mari téren épült új visszafogót a környék kiürítése miatt nem lehetett használni), a másikon pedig a hídfő és a Moszkva tér között két kocsi ingázott: egy-egy a két vágányon.
Mivel a visszafogó nem közvetlenül a Nyugatinál, hanem az Aradi utca magasságában van, némi spontán egyvágányozásra is szükség volt. Érdekes volt a "rossz oldalon" látni a Combinót!
A budai oldali megoldás még rendhagyóbb volt: ugyanazon a vágányon hol erre, hol arra ment egy-egy kocsi. Mivel nem volt ehhez szükséges felirat az utastájékoztatóban, - a zavarosokon és a bemondásokon kívül - a "különjárat" kiírás figyelmeztette az utasokat arra, hogy alaposabban figyeljenek oda, melyik irányba szállnak fel. Amúgy a megoldás szellemes, és a célnak is megfelelt.
Baloldalt: természetesen minden második "fordulóban" a rendes irányba mentek a Combinók, ahogy ezen a képen is látható. Jobboldalt: a nehezebb kereszteződéseket rendőrök biztosították, hogy az autósok ne menjenek a nem várt irányból jövő óriáskigyó elé.
Napfényes klip, a tavasz összes színével: budai rakpart, Szabadság híd, Nagykörút...
Napfényben a trolibusz is szép :)
Baloldalt: ZIU-9 a Petőfi Csarnok szabadterével a háttérben. Vajon melyik tűnik el hamarabb: a PeCsa vagy az öreg szovjet troli? Jobbra: a 82-es trolinak az Uzsoki úti kórházhoz való hosszabbítását anno megörökítettem (frissen állított oszlopokkal és trolinak táblázott kék busszal), de szerintem a kész produktumot azóta se fotóztam. Most pótoltam ezt.
Mindig érdekes a 70-es vonalról a garázsba tartó trolit látni az Erzsébet királyné útja és a Hermina út kereszteződésében, de különösen, ha csuklós járgányról van szó.
Mivel itt nincs rendes kapcsolat a 70-es vonal és a Hermina úti felsővezetékek közt, csak a szedők kézi átpakolásával lehet áttérni egyik irányból a másikra.
A Kassai téri felüljárón (ahol a Nagy Lajos király útja átmegy az M3-as bevezető szakasza felett, majd nem megy át Rákosrendező felett, pedig hasznos lenne) éppen a buszsávhoz adaptálták a felsővezetéket, úgyhogy a 74/74A pár megállót zsinór nélkül közlekedett.
Trolik mindenütt - de főleg Zuglóban.
Baloldalt: ennek a ZIU-nak állítólag csak a festése más a középvonaltól kezdve, de itt speciel teljesen úgy néz ki, mintha a lemez megtörne, és a jobboldali rész árnyékban lenne. Jobboldalt: ez nem troli, de még mindig érdekes látvány - ex-debreceni busz az 5-ösön.
Baloldalt: a 21-es villamos pótlójáratának végállomása a Ferencvárosi pályaudvar előtt. Csak szerintem néz ki úgy, mintha valami poros cse'szlovák kisváros iparnegyedének szélén járnánk? Jobboldalt: valahol a Stefánia sarkán is bombát találtak egy nap, úgyhogy egy ideig buszok pótolták a trolikat. Egy csuklóst például egy szóló, ahogy a képen láthatjuk...
A tavasz és nyár határán Kamaraerdő környékén néha még lehet olyat fotózni, ahol valóban mintha erdőben lennénk.
Baloldalt: valószínűleg Baross kocsiszín mosójába igyekszik ez a KCSV7 a Stadionoknál - vagy már onnan vissza Ferencvárosba. Jobbra: talán a Népszínház utcai végállomás volt túlságosan tele, talán műszaki hiba miatt állt félre, mindenesetre ez a TW6000-es szokatlanul parkolt a Nagykörútra kanyarodó vágányon.
És itt egy újabb videó: Kiskörút, Nagykörút, hajók és úszó busz, kisföldalatti és "kabrió" Ikarus 630-as.
Külföldi villamosbarátok jártak egyet a 436-os nosztalgiakocsival a városban egy fátyolfelhős napon:
... a belvárosban, ...
... a külvárosban (Gubacsi út), ...
... Pesterzsébet sokvágányos (Határ út) és kevésvágányos (Nagysándor József utca) részein, ...
... kanyarban (Vörösmarty utca) és rég használt vasúti kereszteződésen (Üllői út, Iparvasút), ...
... és a végre ismét járható Hofherr Albert utcában.
A baloldali képet az újonnan (és nagyon helyesen) kikerülő "dohányozni tilos" táblák miatt készítettem. Aztán nem sokkal később a felette levő tábla is érdekessé vált, hiszen a Roosevelt teret - más közterületekkel együtt - átnevezék. Mondjuk szerencsére egy olyan névre, amivel nehéz lenne vitatkozni.
A Moszkva téri új neve a régi lett. Kíváncsi vagyok, vajon ezzel visszatér-e a köznyelvbe a szüleink által még használt "Kalef" becenév, vagy megmarad a "Moszkva" vagy "Moszkvás". Az igazán szomorú persze az, hogy csak a név változott, a kaotikus, szub-balkáni állapotok megmaradtak :(
A sztenderd megállóhelyi táblák cseréje elég gyorsan lezajlott, ...
... ám a hangosbemondások és az elektronikus utastájékoztatás átállítása csak hetekkel később történt meg. A metróban lent pedig még talán ezen sorok írásakor is a régi név van mindenhová kiírva. Mindez nem lenne annyira zavaró, ha ne láttam volna magam is egy turistát, aki zavartan állt a baloldali képen látható "Széll Kálmán tér" tábla alatt, hol arra, hol a kezében tartott útikönyvre pillanatva. Hisz őt a metró vagy villamos a Moszkva térre hozta, erre hirtelen mégis egy másik, hosszabb nevűn találta magát.
Ízelítő a régi és új bemondásokból. Nem tudom, miért kellett eldobni Szalóczy Pál hangját a metróban; szerintem sokkal érthetőbb, ha ő beszél, mint az a női hang, ami leváltotta.
Érdekes, hogy a 18-as tábláira a metrófelújításkor kitalált új M2 logó került, míg másutt a régebbit használják, vagy éppen a transzformers-kinézetű csúnyaságot - az elektronikus kijelzőkön viszont csak egy "M" betűt (mert mást nem tudnak). Turista legyen a talpán, aki értelmezni tudja, hogy ez a sok jelzés mind ugyanarra a piros metróra vonatkozik!
Baloldalt: gondolom ezt a táblát (mozaikot) is le fogják szedni. Jobboldalt: annak örülnék igazán, ha ezek a táblák fogyatkoznának végre! Az ilyen fura ("maximális megengedett sebesség 30 km/h, kivéve hétfőtől péntekig 6:30 és 18:30 közt") lassújeleket általában azért rendelik el, mert valaki leveleket irogat az illetékeseknek, miszerint őt zavarja a villamos zaja, amire reakcióként - vágánykarbantartás helyett - hirtelen lassabb lesz az utazás. Ez itt épp a Szilágyi Erzsébet fasorban van, ahol szerintem az elmúlt öt éven belül volt pályafalújítás. Lehet, hogy inkább rendszerese csiszolni kellene a síneket, nem? Aki pedig leveleket irogat az illetékesnek, attól azt kérdezném, hogy vajon ő régebb óta lakik ott, mint ahogy a villamosvonal épült? Mert ha nem, akkor érthetetlen, miért foglalkoztak a panaszával. Illetve ez a kritika inkább annak szól, aki így "foglalkozott" a panasszal!
Pár évvel a 30-as villamos 21-esre átnevezése után a járatot megint áttáblázták, ezúttal 51-esre.
A váltással egy időben TW6000-esek kerültek a vonalra.
Lassan igazi budapesti típus lesz ez a zöldből besárgult Banán!
És ha már itt tartunk, itt egy videó róluk is :)