Százakárhány kép valahonnan 2008 közepéről I.

Megint eljátszottam a szokásos műsort: nem akartam az előző életkép-összeállítás után túl hamar összerakni egy újabbat, aztán addig húztam-halasztottam, míg el nem telt egy csomó idő - csomó megörökítésre méltó pillanattal.

Tartalom:
Szép új világ
Vissza a mindennapokba...
Múzeumok éjszakája
Naszóval vissza a mindennapokba (megint)
Buszok
MÁV a HÉV-en
Próbáljunk meg ismét visszatérni...
Felújítások, rövidítések

A kezdeti válogatást a fentebbiek miatt újabb válogatás követte: a beválogatottakból válogattam ki, hogy mi az, ami már tényleg sok lenne. Néha persze az esztétikai szempontokat felülírta a "csakazértis beteszem, mert tök sokat vártam, mire elkészítettem"-faktor, de ezt is megszokhattátok :)

A rendezőelv az eddigiekhez képest is rugalmasabb lesz. Eredetileg arra gondoltam, hogy viszonylagos időrendi sorrendben csapongok, hangulatpárokat létrehozva, mint itt fentebb az esti "homály" és a "direkt napfény" egymás mellettisége, de aztán inkább in medias res jelleggel behoztam előre a legaktuálisabb fotókat:

Szép új világ

2008 augusztus 21-én és szeptember 6-án nagyot fordult a budapesti tömegközlekedés. Racionalizálás, vonalösszevonás, spórolás, és közben a viszonylatjelzések átdolgozása. Sajnos utóbbival túl sokat foglalkoztak, szinte mindenhez hozzányúltak valamilyen szinten, és érzésem szerint nem mindig logikusan. Mintha csak az lett volna a lényeg, hogy jó nagyot szóljon a dolog.

A 30-as villamos 21-esre, illetve a 30A 21A-ra való átszámozása például ilyen látványintézkedésnek tűnik, hiszen a járat működése alapjában nem változott (például a 21A sem megy el a Koppány utcai Tesco-ig, hanem a ferencvárosi remiz előtt fordul, mint elődje). Ráadásul nem vagyok benne biztos, hogy megérte-e a viszonylag klasszikusnak számító 21-es busz jelzését elvenni neki (a rendezőelv ugyanis az volt, hogy ugyanaz a szám ne jelöljön egyszerre villamost és buszt/trolibuszt).

A vonalon komoly változás eléréséhez először az kellene, hogy a Gubacsi úton végig legalább 50-nel lehessen menni, ne csak 10-20 km/h-val, mint jelenleg.

Balra: az új megállóhelyi kifüggesztmény nekem alapvetően tetszik, csak az a baj, hogy sok helyütt úgy láttam, megint visszatértek ahhoz a szokáshoz, hogy a megállóban a végállomási indulását írják ki, nem azt, hogy (ehh, hanyadik "hogy" ez már a mondatban?) mikor van az adott megállóban a járat (a fentebbi képen ez nem téma, mert végállomáson készült). Jobbra: egy kép a kora reggeli Népszínház utcából - mert kellett ide még egy függőleges kép az előző mellé ;)

Na, a Népszínházban viszont reggelente tényleg elég látványos a változás: csúcsidőben a 62-es villamos ugyanis nem a Mázsa téren végződik, hanem bejön egészen ide.

Sőt: van egy olyan TW6000-es, ami 62-esről 28-asba szerel át - tehát új típus van a vonalon, illetve a típus új vonalat könyvelhet el a portfóliójában. Ami kiakasztó egy kicsit: az ex-hannoveri kocsik vászonszalagos viszonylatjelzőit nem machinálták át, mivel ez a berendezés elég sokszor hibásodik meg, ráadásul a bővítése és javítása sokba kerül. Az elkövetkező egy évben a vászon helyére elektronikus kijelző kerül, addig "busztáblákat" dobnak a szélvédő mögé.

A szalagokkal való szenvedés kivételesen nem budapesti probléma: Hannoverben is lecserélték őket pár éve, és a többi - jellemzően német nyelvterületi - szalag-használó is ugyanezt teszi: pl. Stuttgartban is régen szalag volt, most már LED. De még Bécs is kísérletezik a cserével. Amivel kapcsolatban fenntartásaim vannak, az az, hogy vajon egy év alatt tényleg beépítik-e az elektronikus kijelzőket minden pesti TW6000-be. Prototípus mindenesetre egy ideje már van az átalakításhoz.

Ja, igen: a 28-ason a nyár idejére visszajöttek a Tátrák (ti. a Ganz csuklósok helyére). Hogy a laza nyári kocsikiadás után vajon fog-e még Tátra jutni a 28-asra, azt nem tudom. Gondolom, majd meglátjuk :)

Gyönyörködjünk még egy kicsit a pesti DÜWAG-okban! Kőbányai út, ...

... Fiumei út, Bosnyák tér.

Az imént egy pillanatra lehetett látni egy 37A-t a Népszínház utcában, most lássuk őt a Sörgyárnál fordulni! Régen ez afféle késő esti "ritkítójárat" volt, most ellenben a nap nagy részében ő közlekedik, és csak csúcsban megy el (37-esként) az Új Köztemetőhöz.

Érdekesebb változás, hogy a 42-es és 52-es full-time TW6000-viszonylat lett, cserébe az 50-esre került át jópár Ganz csuklós.

Igazából napfényben nem is néznek olyan rosszul ki itt ezek a nagy sárga vasak :)

Az 50-es a város legunalmasabb villamosvonala: gyakorlatilag tök egyenesen megy kifelé. Kis változatosságot csak a baloldali képen is sejthető emelkedők jelentenek. Jobbra: a rég megszűnt kispesti remizbe (leánykori nevén: Villanytelep) még mindig vezet(ne) vágány.

Balra: lajosmizsei személyvonat keresztezi az 50-es villamos és az Üllői út forgalmát. Érdekes, hogy a megállót még mindig "Lajosmizsei sorompónak" hívják, miközben a régi szakállas sorompó már rég nincs meg. Igaz, az, hogy "Lajosmizsei fénysorompó" tényleg viccesen hangzana. Jobbra: késő esténként és hétvégén a 80-as troli a korábbi 80-as és 81-es összevonásaként közlekedik.

Érdemes megfigyelni a végállomás kijelzését: "Örs vezér tere M+H". Az "M" a metrót, a "H" a HÉV-et jelöli, és ez tök jó dolog szerintem! Bécsben is így csinálják; ezen sorok írásakor ráadásul már Pesten is láttam jelét, hogy a kijelzőkön nem sima betűkkel, hanem kis logó-szerűségekkel jelölik az átszállási lehetőséget - gondolom ezek megjeleníthetősége az adott kijelzőtől függ.

A buszoknál viszont mintha direkt nem akarták volna, hogy rendesen működjön a járművi utastájékoztatás. A piros 7-est (gyors hetes, 7GY, [7], "GYROS" - ki hogy hívja) például augusztus 21. után elvileg 7E-nek hívták, a baloldali képen látható buszon viszont megmaradt a kijelzés. Akkor ez most elvileg sima 7-es lett volna, de nem az volt, ahogy az a végállomásból is sejthető. Szerencsétlen utas találja ki, mire sikerült felszállnia :-/ Az érdekesség kedvéért a GYROS-ok mellett "sima" buszok is beálltak 7E-nek, lásd jobboldali kép.

És ugyanezt eljátszották pepitában is: baloldalt egy gyors 173-ast, újkori nevén 173E-t látunk, mindenféle E nélkül. Jobboldalt viszont egy sima ("fekete") 173-ast, amilyen pár nappal korábban nem is létezett még - tehát aki erre szállt, talán nem is értette, miért áll meg ez a busz gyakrabban, és az Etele tér helyett miért a Bornemisszára megy...

Vissza a mindennapokba...

... na jó, először a nem annyira mindennapokba :) Szép ez a generációs összejövetel; köszönet annak, aki megszervezte!

Aztán kicsit morgok amiatt, hogy minden képre jut valami zavaró tényező. Például, hogy egy gumikerekű belemegy a képbe (baloldalt), vagy hogy rosszul gondoltam, hogy amikor épp arrajárok, akkor jó irányból fog sütni a nap a 29-es villamos egykori kiágazásánál :)

A "rossz helyen" levő, ráadásul félig kidőlt táblák (balra) is meglehetősen zavaróak, akárcsak az, hogy a XXI. században Budapest belterületén még mindig előfordulhat, hogy faoszlopra szerelt légkábel lóg bele az amúgy hangulatos képkivágásba (jobbra).

Folytatás: Múzeumok Éjszakája, buszok, MÁV a HÉV-en


Vissza az oldal tetejére    Vissza a tartalomjegyzékhez