Egy síntelen-szagtalan városi térség átalakulása: a Baross tér II/1.
Ahol hat évig tartott a négy hónap
Valahol ott hagytam abba a történések megéneklését, hogy megnyílt a kettes metró új feljárója a Keleti mellé, és odakerült a 80-as troli végállomása is. Az ezt követő időszakra a bontás, és még több bontás volt jellemző, csak 2014 elejére kezdett ismét városi tér kinézetet kapni a pályaudvar környéke. A négyes metró elkészültével összhangban aztán át is adták a maga teljességében, és azt kell mondjam, jobb érzés átmenni rajta, mint a régin. És nem csak azért, mert a régin kimondottan rossz volt!
És akkor négy hónapra lezárták a teret
Halálhörgés, siralom?
Újra látványosan építkeznek
2013: alakulgat
És elkészült!
A képek válogatása közben néha magam is meglepődtem, hogy ez vagy az milyen régen volt, és hogy az első fél év után mennyire hozzászoktunk ahhoz, hogy egy teljesen elhanyagolt munkaterületet kerülgetünk, illetve hogy a Thököly út milyen sokáig el volt zárva. Szub-balkáni állapotok jellemezték ezt a korszakot, ami azért durva, mert előtte se volt egy kifejezett Svájc... Őszintén remélem, hogy soha többé nem lesznek ennyire rosszul megszervezett és elhúzódó építkezések Budapest belvárosában, mint amilyenek a négyes metróhoz köthető átalakítások voltak, különös tekintettel a Körtérre és a Barossra. Tudom, hogy Amszterdamban is tizenéve fel van ásva csomó minden az észak-déli vonal építése miatt, de ez 1. nem vigasztal, 2. a négyes metrót azért nem egy lagúna alá építették, sokszáz éves favázas házak közt.
"Használati utasítás": a képek alatt szereplő dátumok nem az ábrázolt munkafolyamat kezdetét jelentik, csupán a képek készítési idejét.
2007-ben az autók (ismét/még mindig) terelve voltak, a gyalogosokat betonidomok közé szorították, de a régi aluljáró még nagyrészt megvolt...
... bár a nyugati végét már lezárták/betömték.
És akkor négy hónapra lezárták a teret...
Nem vicc: 2008 márciusában négy hónapra lezárták a Thököly utat a Baross tér és a Dózsa György út közt:
Halljuk, ugye? Azért kell négy hónapra lezárni, majd később megint kicsit, mert különben másfél évig tartana az építkezés. Szerencsére így csak hat évig tartott.
2008 márciusában elkezdték terelgetni a gyalogosokat, de a forgalom még a Thökölyn ment...
... aztán elkezdődött a végtelennek tűnő "rallizás" a munkagödrök körül.
2008.július és 2008. december: utóbbi képen az útvonal kicsit megváltozott - egy hajtűkanyarral kevesebb lett.
A térre addig kijáró Bethlen Gábor utcai trolik is visszaszorultak a környező utcákba: a végállomásuk helyén a térhez "méltó" parkoló lett, a trolik pedig a Garay utca déli szakaszán át jutottak vissza eredeti útvonalukra, a Rottenbiller utcába.
2008 áprilisa: a Thököly felől érkező síneknek immár vége. Az átmenő forgalomtól megfosztott szakasz (csak a BKV, a taxik, tűzoltók, mentők, no meg a helyiek jöhettek be - elég erősen ellenőrizték is a rendőrök ezt) innentől kezdve körülbelül úgy nézett ki, mint ahol épp most ért véget a háború.
Bontják az aluljárórendszer "kerengőjének" északi részét, és a hozzá tartozó aluljárót (2008. május-június).
Épül a metró végállomása (2009. július). A "cut and cover" jellegű állomási gödör falait látványos vasbeton bordák tartották, az aluljáróét és a kihúzóét vascsövek. És kicsit álljunk is meg: az építkezés előtt az ömlött a médiából, hogy a felszínről épülő állomások előnye, hogy megcsinálják a támfalakat, kiássák az állomások dobozát, majd befedik azt, és odafent már indulhat is az élet, míg odalent dolgoznak. Namármost ez az, ami nem történt meg: megcsinálták a dobozt, aztán maradtak a lezárások. Ez lenne a milánói modell budapesti verziója?
Természetesen tisztában vagyok azzal, hogy a palánk külső oldaláról, pláne releváns mérnöki ismeretek nélkül nem lehet megmondani, mikor és hol folyik munka, de kintről hónapszámra úgy tűnt, hogy semmi sem történik (ekkoriban naponta kétszer utaztam át a téren a hetes busszal). Ráadásul az újságcikkekben is állandóan arról volt szó, hogy leálltak az alagútépítéssel, leálltak az állomásépítéssel (a Szent Gellért téren), meg hogy fociznak a munkások a Baross téri munkaterületen...
Csendéletek 2010 szeptemberéből: a kihúzó tetejét földdel fedték (balra lent), és az aluljáró betonfödémje is elkészült (jobbra lent). Utóbbi képen kicsit távolabb a végállomás falait tartó betonizék is láthatók. Ezek rettentő látványosnak tűntek távolról, és mindenki azt találgatta, vajon ott maradnak-e, ugyanis vagy másfél méterrel magasabbra nyúltak, mint a talajszint. A megoldás tudomásom szerint az volt, hogy a valódi mennyezet megépítése után (?) légkalapáccsal elbontották őket.
Az új metró "doboza" környékén még jó ideig megmaradtak a háborús állapotok...
... a munkagödör konkrétan inkább bombatölcsérnek nézett ki, mint munkagödörnek...
... de végre elkezdték visszaépíteni a Thököly utat - sajnos villamossínek nélkül.
Az új és a régi még nem szervült össze (2010. novembere).
Hopp, elkezdtek megint látványosan építkezni! (2012. augusztusi képek)
Távolabbról nézve még mindig erősen lepra kinézete volt a dolognak...
... de közelről azért látszott a haladás. (2013. február)
Az állomás teteje 2011. augusztus 11-én lebetonozva, 2013. február 27-én földdel fedve,...
... illetve 2013. májusában, már aszfaltozás alatt (jobbra).