Tour de Trams 2022: Krakkó (1)

Előző nap: Varsó

Krakkóba már ezer éve el akartam menni, de inkább városnézős/történelem-iránt-érdeklődős/építészetkedvelős turistaként, nem villamosmániásként. Aztán, mivel már vagy húsz éve nem sikerült útba ejtenem, beterveztem a 2022-es Tour de Tramsba. Legalább a villamosokat kipipálhattam; legközelebb koncentrálhatok csak a turisztikai aspektusra. (Na peeeersze...:)

Schemat sieci
Autorstwa Agnaton - Praca własna, CC BY-SA 4.0, Link

A krakkói közúti vasút története lóvasúttal indult 1882-ben, 900 mm-es nyomtávon, és az 1901-ben elindult villamosok is ezt használták. Az első normál nyomtávú tuják 1913-ban indultak, és egészen 1953-ig együtt üzemeltek a keskeny nyomtávú hálózattal. Ma 95 kilométeren járnak villamosok a városban, de a hálózat egy rövid napnyi utazgatás után nagyobbnak érződik - pedig nem is sikerült az egészet bejárni.

Az utazgatás kezdő- és végpontja Bronowice végállomás volt, ahol ez a markáns, bár szerény véleményem szerint nem kifejezetten szép Stadler Tango "Lajkonik" fogadott bennünket.

Kisvártatva egy ex-düsseldorfi DÜWAG GT8S/C érkezett a Stadler mellé: a krakkóiak 2009 körül vásárolták ezeket a hetvenes évek második felében épült kocsikat, majd alacsonypadlós középrészt építettek beléjük. A pályaszámoknál érdekes, hogy a szám előtti két betűből a második a típust jelzi, az első pedig a honos kocsiszínt (R = Podgórze, H = Nowa Huta) vagy a speciális rendeltetést (O = tanuló, Z = nosztalgia).

Ilyen az alacsonypadlós középrész. Nem sok, de biztos sokan örülnek neki.

A járdasziget nélküli Stradom megállóig csorogtunk be a belvárosba, ...

... ahol egy zöldsávban közlekedő villamos-folyosó keresztezte utunkat. A fotón két Pesa 2014N "Krakowiak"-ot láthatunk, ...

... de aminek igazán örültünk, az ez az ex-bécsi E1+c3 szerelvény volt.

Rendesen ráncfelvarrták ezeket a kocsikat is, sehol sincs már a falécpadlós, Durofol-üléses hangulat!

A krakkói villamoshálózat látványosan két részre oszlik: van a nyugati oldalon a régi város, és van keleten a második világháború után presztizsprojektként épített Nowa Huta és környéke, mely egy nehézipari központ, ahhoz illő külterületekkel. Ez a fotó egy ilyen "külvárosi külvárosban" készült Darwina megállónál, mely előtt az amúgy kétvágányos vonal két egyvágányos felüljárón halad át. Nem kell megijedni, nem csak itt csavarogtunk, tehát aki klasszikus városi villamosos képekre vár, az tekerjen tovább, mindjárt jönnek olyanok is :)

Ez az egyik felüljáró - ahogy látható, igazából nem is egyvágányos, hanem fonódó.

Ez pedig egy befelé tartó villamos ugyanott.

Ez még mindig nem a régi Krakkó, de már sokkal városiasabb látvány: Plac Centralny im. R.Reagana,...

... azaz Nowa Huta monumentálisnak tervezett főtere.

Újabb típus az objektív előtt: egy N8C-NF, mely eredetileg egy MAN által épített DÜWAG N8-as volt Nürnbergben, amit aztán itt ráncfelvarrtak. Viszont az alacsonypadlós középrész már ott megvolt, amikor hattengelyesből nyolctengelyesé alakították.

Még bőven nem láttuk a város összes típusát: ez itt egy NGT8, azaz egy Bombardier Flexity Classic 2013-ból.

Az ajtókról sejthető, hogy itt is valami DÜWAG-leszármazottról van szó, mely komolyabb barkácsolás után jött létre: az EU8N típus bécsi E6 motor- és c6 pótkocsikból lett építve, melyeket az ottani U6-os vonalról ismerhetünk. Érdekes módon az alacsonypadlós középrész beépítésén túl a bal oldali ajtókat is megszüntették. A kép Teatr Słowackiego megállóban készült, ami a főpályaudvar közelében van; itt egy kicsit leragadtunk.


A kép rákattintás után nagyobb méretben fog felugrani

És itt egy Krakowiak ugyanezen megállóból elindulva. A kocsi csak 42 méteres, de valahogy hosszabbnak érződik élőben.

Ilyet is láttunk már: egy Lajkonik a keresztező irányon. A háttérben a főpályaudvar helyett létrejött... valamit sejthetjük, erről még lesz szó később.

Lengyel várost nehéz villanybusz nélkül elképzelni, ez itt például egy Solaris Urbino 12 IV Electric.

Megpróbálok elszakadni a helyszíntől, de előtte itt van még egy EU8N.

Belülről öregebbnek tűnnek ezek a kocsik, mint kívülről. Ha jól tévedek, a jobbra látható hosszpad alatt a kocsi elektromechanikus vezérlése rejtőzik.

A villamosmúzeum felé menet akadtunk bele ebbe az eredeti "arcú" nürnbergi MAN N8S-NF-be 1977-ből (már hogy az alapja '77-es, az alacsonypadlós középrész újabb).

Ez a krómozott fényszórókeret annyira NSZK-s dolog! Valaki egyszer azt mondta nekem, hogy valamilyen Mercedesről származik, de soha nem néztem utána, hogy így van-e.


Kis kitérő: látogatás a villamosmúzeumban!

A Plac Wolnicán az úttest van megemelve megállóperonnak - ezt a részt nemrég építhették át, mert elég jó állapotban volt. Igaz, rettentő rossz pályával nem is találkoztunk.

Folytatás: még több krakkói villamos, néhány busz, és pár vonat!


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez