Tour de Trams 2022: Varsói életképek 2022 augusztusából (2)

Előző oldal

Winnica - a végállomás, amit az oldal készítésekor még zöldterületként látott a Google Map


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

Ezután kirobogtunk Winnica végállomáshoz, egy nemrég meghosszabbított villamosvonalon, mely a Visztula túlpartján levő lakótelepet köti össze a metróval, illetve a villamoshálózat eddig látott részével. A vonal annyira új, hogy nevezett végállomás Google Maps-es műholdfotóján még hobbikerteket lehet a végállomás helyén látni (itt a link, de ezt egyszer majd frissítik, és akkor már nem az lesz látható, amit írtam)! A vonal maga olyan, mintha a hármas metró elmenne Káposztásmegyerre, onnan meg ez a villamos menne tovább Békásra. A fotón egy 120Na DUO-t láthatunk a 2-es vonalon, mely a metrótól jár idáig. Látható, hogy ez kétirányú kocsi, ...

... míg a belvárosból jövő 17-esen egyirányúak járnak, mint ez a 120Na.

A végállomás elég érdekes: a kétirányú kocsik csonkavágányon fordulnak, az egyirányúak meg körbemennek egy hurokban, hogy aztán ugyanahhoz a felszállóhelyhez érkezzenek.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

Összehasonlításként itt van egy csonkán forduló Hyundai. A vezető előtt látható két gülüszem (nevezzük annak) valószínűleg kamera, vagy valami hasonló érzékelő.

Ilyen belülről a Hyundai. Az utastér nagy része tágas egy alacsonypadlóshoz képest, ...

... különösen a futóművek feletti pódiumok közti távolság (balra) tűnt nagynak. Ehhez képest az orr- és hátsó rész forgóváza felett elég szűk minden (jobbra).

Vissza a városba

Útközben leszálltunk. A Google Map légifelvételei itt is kisebb beépítettséget jelöltek, mint amit élőben láttunk, szóval ez egy erősen fejlődő terület; minden bizonnyal egy régebbi lakótelepet bővítenek új, emberi léptékűbb házakkal. A képen egy már látott 128N robog My¶liborska megállónál, elölről...

... és hátulról nézve. Valaki meg tudja mondani, miért írják a pályaszám egyes karaktereit másként, mint a többit? Itt például a 3-as néz ki furcsán, más kocsikon viszont más számok is.

Ezzel az új festésű 120Na-val mentünk tovább, ...

... a belvárosba, egészen a főpályaudvarig (Dworzec Centralny). Maga a járat még ennél is tovább megy, az összmenetideje közel másfél óra. Mintha nálunk Őrmezőről egyetlen járattal át lehetne menni Káposztásmegyerre, a Baross teret is érintve!

A város közepén

A főpályaudvar körüli rész az, amit a modern városos képeken mutatni szoktak Varsóból.


A képre kattintva egy nagyobb verzió fog felugrani

Komolytalanul azt mondanám, hogy azért építenek felhőkarcolókat, hogy kitakarják az 1950-es években a Szovjetuniótól "ajándékba kapott" Kultúra és Tudomány Palotáját, melynek mézeskalács/sztálinbarokk tömbje egy kicsit itt is látszik hátul :)


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

És itt van egy Hyundai ugyanott. Az erős forgalom ránézésre itt is koptatja-repeszti a pálya burkolatát, de maguk a villamosok nem ugrálnak, nem rémlenek extrém rossz szakaszok.

Ez a kereszteződés annyira megtetszett, hogy itt is ragadtunk egy kicsit.

Mondjuk a közúti felüljáró nélkül szerintem azért barátságosabb lenne a hely :) A térség alatt egy nem túl barátságos gyalogos-aluljáró is húzódik, többek közt a főpályaudvar felé is összeköttetést nyújtva. A Centrum metróállomás viszont a tömb másik végén, innen úgy 6-700 méterre található. És egy megjegyzés: az aluljáró ellenére is van zebra (és bicikliút) a felszínen: régebbi street view-n ezek még jól láthatóan nem voltak ott. Végre egy tendencia, ami Budapestről is ismerős!

A város villamosai meglehetősen jó állapotban voltak, és tiszták.

És egy ilyet is sikerült fotózni: Konstal 116Na/1 "guruló lépcsőház" 1999-ből. A kép bal oldalán a villamos mögött a főpályaudvar felszíni fogadóépületét látjuk - a vágányok a föld alatt vannak. A város alatt kelet-nyugati irányban átmenő alagutat eredetileg még 1933-ban adták át, két vágánnyal, de a világháborúban annyira megsérült, hogy csak '67-ben indult újra benne a forgalom, két plusz sínpárral kibővítve. Amikor város alatt átmenő vasútról beszélnek, valamiért állandóan Madrid kerül szóba, vagy hasonló nyugati városok, pedig itt már vagy 90 éve van ilyen! De nem ez az egyetlen vasúti létesítmény itt, mert balra az a hullámzó betontetejű izé egy helyiérdekű vasúthoz vezet. De nem a város alatti alagúton átmenő, SKM nevű HÉV-szerűségé, mert annak hátrébb, innen 500 méterre van egy föld alatti megállója. Igen, ez három vasútállomás (metróval együtt négy) egymástól pár száz méterre! Őszintén szólva nem lepődnék meg, ha egyszer megpróbálnák egy helyre összevonni ezeket, mert így nem valami felhasználóbarát. Ezzel együtt a pofánk leszakadhat, hogy mennyire fejletlen a budapesti vasúti hálózat, pedig körülbelül ugyanannyian laknak itt is, ott is.

És itt van a guruló lépcsőház hátulról.

És lássunk néha buszt is: ez itt egy Solaris Urbino IV 18E 2020-ból - "E" mint "electric". A töltése áramszedővel történik a végállomásokon.

Ez itt pedig egy Autosan M18LF LNG, neve alapján egy gázos jármű. Eléggé meglepődtem a gyártó nevén, gyerekkoromban kicsit bumfordi buszokon olvastam ezt a nevet.

És itt van még egy 18 méteres villany-Urbino IV-es, mert jól nézett ki a háttérrel :)

WKD (Warszawska Kolej Dojazdowa)

Emlékszünk arra a hullámos betonizére pár képpel ezelőttről? Most szépen lemegyünk benne az alóla induló helyiérdekű végállomására!

Wkd schemat.svg
A WKD vonala. By Jurij - Own work, CC BY-SA 3.0, Link

A WKD egy másfél vonalból álló hálózaton közlekedő, az országos vasúttól elkülönülő vicinális. Régen villamos jellegű volt mindkét végén (sőt, maguk a járművek is), aztán a hatvanas években a régimódi részeket elkezdték megszüntetni, illetve le is rövidítették a vonalakat. A hetvenes évek közepén viszont nem megszüntették, mint annyi helyiérdekű vonalat szerte a világban, hanem a nagyvasút mellett bevezették a belvárosba, a mindjárt látható helyre. A hetvenes években gyorsvasúti jellegű vonatokat vásároltak, ezek a 2010-es évekig jártak, 2008-ban láttunk is belőlük párat a nagyvasútból, csak fotózni felejtettem el. Akkoriban kezdtek el részben alacsonypadlós járműveket beszerezni, és ma már csak ilyenek járnak.

A Warszawa ¦ródmie¶cie WKD névre hallgató végállomás elég barátságtalanul néz ki, minimális erőfeszítést sem fejtettek ki a barátságos környezet kialakítása érdekében a hetvenes években. A képen egy Pesa gyártmányú EN97-es iker szerelvényt láthatunk 2011-ből.

Ebből a szögből egy tárolón álló szerelvényt is láthatunk. Mögötte a sötét lyuk a másik fajta elővárosi vonatok (SKM) és az országos nagyvasút alagútja. Az SKM-mel 600 méterrel nyugatra van egy közös megállója a WKD-nek - pontosabban majdnem közös, mert kicsit azért itt is el vannak tolva a peronok egymástól :)

Tényleg kíváncsi vagyok, hogy mennyi időn belül fogják elkezdeni ennek a végállomásnak a felújítását, mert Varsó általános fejlődéséhez képest kicsit furcsa, hogy még mindig így néz ki. Persze hozzá kell tenni, hogy teljesen használható létesítmény, nem voltak hajléktalanok, sem húgyszag vagy ilyesmi.

Ilyen az ikerszerelvény egyik felének belseje az egyik csuklóból a vezetőfülke felé nézve.

És így néz ki a másik irány. A jármű közepe alacsonyan van, a két vége magasabb.

Ez pedig a vezetőállás nélküli vég, ahonnan az iker másik felére lehet rálátni. Nem tudom, kinek tűnt fel, de csak a középrészben vannak rendes ülések, a maradékban lecsapható ülőhelyeket találunk. Hogy ez azért van, hogy jó sok bicikli elférjen, vagy mert csúcsban minél több állóhelyre van szükség, azt nem tudom, de szokatlan.

Csak Opacz megállóig mentünk ki, hogy ne fussunk ki az egyes zónából. Ahogy látható, teljes a HÉV-es hangulat. Már a magasított perontól eltekintve, hogy az alacsonypadlós részre könnyű legyen felszállni... azaz tulajdonképpen mégse HÉV-es a hangulat.

És itt van a vasút legújabb típusa, a Newag gyártmányú EN100. Ha valakit érdekel, hogy a magyarral ellentétben miért létezik lengyel vasúti járműgyártás: hát azért, mert van hova gyártani, és valahogy úgy hozzák ki, hogy meg is tudják venni a potenciális vásárlók. Persze bőven vannak még öreg cuccok a lengyel vasúton, de néhány évente ott járva azt tapasztalalom, hogy egyre kevesebb. És minőségi, modern dolgokat gyártanak: ha esetleg valakinek nem is tetszik a más típusoknál is felbukkanó "transzformersz" dizájn, belülről nagyon kellemesek az új lengyel járművek.

És most ismét az odafigyelést fogom tesztelni: feltűnt valakinek valami? Tudniillik hogy az átjáróban nincs se fény-, se más sorompó! Stoptábla, andráskereszt, józan ész, ennyi. Persze segít, hogy az átjáró mindkét oldalán megálló van, azaz álló helyzetből indulnak a vonatok, de nem tudom hirtelen eldönteni, hogy ez nálunk működne-e. A 2022-ben történt kilencvenvalahány vasúti átjárós balesetet látva nem vagyok teljesen biztos benne.

A megálló a fontosabbik varsói reptér finalje alatt van, így két vonat közt repülőgépeket is lehetett fotózni.

Balra: sajnos a vonatok és a repülők nem voltak hangolva, ez volt a maximum, amit ki tudtam hozni a helyből :) Jobbra: utastájékoztatás.

Visszafelé egy ilyen transzformerrel mentünk.

A másik típussal ellentétben ez szinte luxus kivitelű. Szerintem kibékülnénk egy ilyen utastérrel itthon is.

Útközben elmentünk egy kert mellett, ami tele volt régi villamosokkal, ránézésre varsóiakkal és krakkóiakkal. A google térképén "villamostemetőként" van feltüntetve a hely, mely a villamoshálózattól elég távol esik, tehát nem tudom, mi a tulajdonos terve a kocsikkal.

Következő oldal: a másik "HÉV", villamosok és buszok, plusz egy kis metrózás


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez