Tour de Trams 2022: Varsói életképek 2022 augusztusából (3)

Előző oldal

Egy egészen kicsi SKM (Szybka Kolej Miejska)

Már többször említettem azt a bizonyos város alatt átmenő HÉV-szerűséget. Ez a WKD-nál eggyel komolyabb rendszer, kifutó, illetve a belvárost megkerülő vonalakkal:


Az SKM 2022-es hálózata a www.skm.warszawa.pl oldalról beágyazva. Ha csak egy hibajelző ikont látsz itt, akkor levették a weboldalukról.

A varsói SKM (azért írom így, mert a Gdansk környéki gyorsvasutat is így nevezik) alapjai villamosított elővárosi vonalak voltak magasperonnal. Ezek a kilencvenes évekre nagyon elhasználódtak, ráadásul a forgalmuk is visszaesett, ezért 2002-ben kivették őket az államvasút (PKP) kezeléséből, és egyfajta önálló gyorsvasúti hálózatként támasztották fel, a távolsági forgalomtól nagyrészt elválasztva. A belvároson (és az alatt) átvezető vágányokat az SKM mellett a Koleje Mazowieckie is használja, 2012 óta pedig a reptérre is van járat.

A korábban látott WKD-ról Warszawa Aleje Jerozolimskie megállónál szálltunk át. Mivel a két vasút két külön üzem (természtesen a tarifaszövetség jegyei azért mindkettőre érvényesek), az átszállás úgy zajott, hogy a WKD megállójából felmentünk egy hídra, majd onnan lementünk az SKM megállójába. A képen egy Newag "Impuls" motorvonatot, pontosabban két csatolt 31WE-t látunk.

Balra: a megállón jól látható az SKM S-Bahn jellege. A kép jobb szélén ráadásul sejthető a WKD felsővezetéke is a töltés mögött. Jobbra: ekkora a rés a peron és a motorvonat ajtaja közt.

Sajnos csak néhány megállót utaztunk az Impulssal, de amikor leszálltunk Warszawa Stadion megállónál, levideóztam még pár vonatot - részletesebb információk a feliratozásban ("CC"). Innen az M2-es metróval mentünk tovább, mely előző látogatásomkor még nem is létezett: az első szakaszát 2015-ben nyitották meg. Ezután 2019-ben és 2020-ban meghosszabbították kelet és nyugat felé, majd 2022-ben további megállókat adtak át.

Vissza a város közepébe

A metróval ezután megkíséreltünk lemenni a térképről: Metro Bemowo végállomás másfél kilométerre sincs a városhatártól. Egy jókora lakótelep közepén van, ahonnan a villamosok több irányba is tovább mennek, feltárva a térséget, ahogy az szokás. Az egyik irányba felszállva Tolnán-Baranyán át átszállás nélkül bejuthat az ember a belvárosba, konkrétan az óváros alatt áthaladva, és tovább a Visztula túloldalára. Nekünk még mindig furcsák a Budai Fonódónak köszönhetően kialakult hosszú viszonylatok, mint a 17-es és a 41-es, de itt ez a sztenderd.

Kár, hogy az újabb villamosok kijelzőinek frissítési frekvenciája nem passzolt a fényképezőgép expójához, mert így nem látszik, hogy ez egy 10-es. Az oldal elején látott térkép sajnos nem a 2022 augusztusi állapotot ábrázolja, ezért ott nem látjuk ezt a viszonylatot.

És itt az ellenkező irányú 10-es az elágazás előtti elosztóvágányon. Az oldal eleje felé láttunk egy hasonló szerelvényt hátulról, de az 123N-ekből állt, ez itt pedig 105N2k/2000-ekből. Ahogy a nevéből sejthető, ez egy viszonylag kései 105N jellegű típus; ezek a konkrét kocsik 2001-es gyártásúak.

És megint buszozunk egy kicsit, bár a típust úgy kellett kigugliznom: a képen egy (nagy levegő) MAN A37 Lion's City NL253 Hybridet láthatunk. Ebből a hibridet értem, meg hogy a MAN gyártotta (amúgy 2018-ban), a többi csak zaj :)

És itt balra is egy "Oroszlánvárosa" (MAN Lion's City) várakozik a lámpánál álló sorban: egy gázos Lion's City CNG. Korábban láttunk egy LNG-s, azaz cseppfolyósított földgázos Autosant, ez itt viszont a típusjelzése szerint sűrített földgázos. Nem tudom, hogy mekkora a különbség a két technológia közt, mindenesetre nem aprózzák el: van dízel busz, hibrid busz, elektromos busz, CNG busz, LNG busz, kerek busz, szögletes busz, hosszú busz, rövid busz, gömbölyű busz, lapos busz... :)

Szóval a város szélén felszálltunk a 26-as villamosra, és visszatértünk vele a belvárosba, konkrétan a Metro Ratusz - Arsenał megállóhoz, ahonnan az M1-es metróval mentünk tovább.

De előtte még, ha már itt voltunk, lekaptam ezt a szép 105Na szerelvényt is.

Metróval ki, hogy aztán onnan visszajöhessünk

Csak hogy ilyet is lássunk: Wilanowska megálló egy orosz szerelvénnyel. A pontos típust nem tudom megmondani, talán 81-717.3, a mi egykori "feketefejűink" rokona. Láttuk még az itthon is ismerős Alstom Metropolis helyi verzióját, ami a mieinkkel ellentétben nem átjárható, illetve utaztunk a Siemens-Newag csillagromboló dizájnnal rendelkező csodájával, de ezeket nem fotóztam.


A képre kattintva nagyobb méretben fog felugrani

Ez pedig már a felszín Metro Wilanowska állomásnál, egy Konstal 105Ni szerelvénnyel. A típusjelzés nem elírás: ezeket a kocsikat 1991-ben gyártották 105Na-ként, majd 2004-ben és 2013-ban modernizálták őket.

123N szerelvény, ...

... Pesával a nyomában.

Utóbbi kilógott a megállóból, de ez nem zavarta az utascserében. És még mielőtt valaki megjegyzést tesz erre: ez nem "kelet-európai káosz", mert Svájcban is simán csinálnak (csináltak? rég jártam ott!) ilyet.

A metrótól visszavillamosoztunk Rakowiecka megállóig, ahol a napot kezdtük, és még kattintottunk párat, például erre a 123N szerelvényre.

Az internetes szakoldalak szerint az állandó összeállítású szerelvények mellett állandó szóló kocsik is vannak, mint például ez a 105Ni. És hogy még érdekesebb legyen a konkrét kocsi sztorija: 1997-ben eredetileg 105Nz-ként épült, a 2028-assal együtt, az országban elsőként aszinkron hajtással. Hogy más, mint a többi 105Ni, az abból is látszik, hogy a néhány képpel korábban látott 105Ni-hez képest neki szimpla középső ajtaja van, nem dupla. Mókás, hogy az elsőre egyformának látszó kocsik hány altípusba tartoznak - és még az is lehet, hogy párat nem vettem észre az oldal készítése közben.

105Ne szerelvény, szép csíkos "hókotróval".

Egyfajta ajándékként a végén még egy öreg (mondjuk a mi Ganz csuklósainkhoz képest még fiatalka) villamos is jött: egy '86-os gyártású 105Na szerelvény, régebbi festésmintával, de már a közlekedési szövetség néhány éve bevezetett "t betű karikában" logójával.

És ezzel el is értünk az oldal végére, remélem, hogy érdekes és/vagy tanulságos volt. A varsói villamosüzemnek még van egy kis régimódi lengyel hangulata, de hatalmas léptekkel fejlődik. Amit pedig a buszokal és nagyobb városi vasutakkal (metró, WKD, SKM) csináltak az elmúlt mondjuk tíz évben, azt csak irigyelni lehet!

Folytatás: Krakkó, a kék alapszín ellenére Lengyelország egyik legszínesebb üzeme

Források: lengyel, angol, német, és kicsit a magyar Wikipedia, www.wtp.waw.pl, warszawa.fandom.com, www.skm.warszawa.pl, tramwar.pl, phototrans.pl


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez