Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
vasút
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
A 24-es villamos Vajda Péter utcai balesete egy szemtanú visszamlékezése alapján

"1991.01.07.     Bp., Vajda Péter u. - Orczy út sk.      :       BKV 1342 psz. (ipari csuklós)
A villamosvezető hibájából kitérőbe haladt és felborult a 24-es jelzésű villamos. Négy személy - köztük egy, a gyógyszertár előtt várakozó járókelő - meghalt. A kocsit Miskolcra szállították traileren és a "B" végét (ez volt az eleje a baleset idején) helyreállították. Először 1993.05.21-én állt forgalomba.
"

A baleset akkoriban elég nagy port vert fel, hiszen emberáldozatok is voltak. Még évekkel később is mindig ez jutott eszembe, amikor a 23-as vagy a 24-es villamossal errefele utaztam. Érdekes, hogy a 1342-es csuklósnak nem ez volt az első balesete errefelé:
"1987.01.21.    Vajda Péter u. - Mező Imre út sk.        :       BKV 1342 psz.  (ipari csuklós)
Hibás váltóállítás miatt kitérőbe haladt (a Vajda Péter u felé) a 24-es villamos és összeütközött az FX-04-86 forgalmi rendszámú IFA tehergépkocsival 13,10-kor. Két súlyos és két könnyű sérült.
"

Aki gyakrabban járt arra, általában úgy vélekedett, hogy a pálya, és egyátalában az egész 23/24-es elágazás sem volt jó állapotban, "adta magát" arra, hogy valami súlyos dolog történjen. Ennek most már vége, hiszen 2000-ben felszámolták a Vajda Péter utcai villamosforgalmat, így ezt a kitérőt is. Ami miatt viszont úgy döntöttem, hogy elkészítem ezt az oldalt, az egy weblátogató e-mailje volt. Az illető nem csak szemtanúja volt a balesetnek, de ő volt az, aki a véletlenül arrajáró rendőrautót, mely a mentőket és a tűzoltókat hívta ezután, megállította. Az elkövetkezőkben az ő visszaemlékezését idézem, a szövegben található vélemények nem az enyéimek (ő sem szakértője a témának)! (Az illető kérte, hogy ne írjam le a nevét)

"[...] a kérdéses napon abban az időben épp a Sárkány utcában parkoltam, mert az L-CO PJT nevű kis elektronikai alkatrészboltba jártam vásárolni. Épp az Orczy u. sarka felé mentem gyalog, a Duna irányába (az üzlettől a Sárkány u. felé), amikor a baleset történt. Jött a 24-es (a megálló a kereszteződés után van, a váltó előtte). A burkolat rossz nagykockakő, a pálya ágyazata kikopva, a váltó piszkos, eltömve hulladékkal (mivel több mint 10 éve minden nap kétszer járok arra kocsival, tudom milyenek az állapotok arra). A 23-as balra kanyarodik a Vajda Péter u. felé, a váltó előtt jelzőberendezés, közlekedési lámpa, váltóállító, stb. Az 24-es szerintem (szemtanú) 40-45 km/h sebességgel jött, azt nem tudom, volt-e sebességkorlátozás a pálya állapota miatt (szerintem kellett volna). [...] a sebesség miatti vibráció felvágta a váltót, vagy a váltó nem is volt jó pozícióban, de a jelző ezt nem mutatta. A villamos (lehet hogy a váltón kezdett fékezni, és ez is hozzájárult) az egyenes helyett ezzel a (kanyarodáshoz) nagy sebességgel befordult balra, és nem egyenesen ment, mint ahogy kellett volna. Láttam a kocsikat a jobb keréksorra állni, majd felborulni. A kereszteződés is kockakő, és a villamos az oldalán csúszva a sarki gyógyszertár bejárata (hátsó kocsivég) és a 23-as megállója (első kocsivég) vonalában a járdára felcsúszott, és a megállóban álló emberek közül 4-et feltrancsírozott. Őket szerencsére nem
láttam. Viszont a gyógyszertár előtt egy fekete ruhás idős nőt elkapott a villamos vége, és vagy 2 m-t repült. A gyógyszertárból nem lehetett kijönni, akik bent voltak, szerintem azt hihették, rájuk dőlt a ház. Persze a borulás és a csúszás, valamint a házfalnak csapódás hangja is emlékezetes maradt. Mindeniki megmerevedett az utcán, csak néztek mint a moziban! Tényleg ez volt az élő horrorfilm! Én is csak álltam a sarkon, és örültem hogy nem a másik oldalon vagyok, ugyanis szándékomban állt átmenni a
túloldalra. Épp a zebránál álltam a Sárkány u. szélén, amikor az Orczy u.-on jött egy rendőrautó, lelassított, de nem állt meg, az ablakai le voltak engedve, a rendőrök csak néztek kifele a nagy birka szemeikkel, teljesen meg voltak döbbenve, azt hiszem azt hitték, valami filmforgatás. Rácsaptam a kocsi tetejére,és beszéltem velük: valami olyasmit hogy hívják gyorsan a mentőket vagy valami ilyesmi, már nem emlékszem. Ekkor megálltak és rádióztak a központba. A villamos eközben teljes terjedelmében elterülve feküdt a fal mellett. Igen nagy csend volt. 4-5 perc múlva jöttek a tűzoltók és a mentők, a környéken csak nőtt a tömeg, de én nem mentem közelebb. Miután egy kicsit magamhoz tértem, kocsiba ültem és nagy kerülővel hazamentem, de igen rosszul éreztem magam, és nagyon óvatosan vezettem. [...] ehhez még csak annyit tennék hozzá, hogy láttam már véres balesetet ezelőtt is, és nem kívántam a látványt (sajnos azóta is láttam kettőt, az egyiket épp csak elkerültem). Azóta igen óvatos vagyok az autóban a villamosok mellett. Ha meg arra járok, mindíg látom a helyszínt, és szomorúan állapítom meg, hogy a pálya karbantartása most is csapnivaló, bár azóta többször láttam már a váltó tisztítását. Lehet hogy azelőtt is tisztogatták, csak én nem figyeltem, és most pedig van mihez kötni magamban a váltótisztogatást.
Tavaly megszűnt a 23-as a Vajda Péter utcában, és az egyik sínt is felszedték. Többször nem lesz ott ilyen baleset. Az okok: úgy tudom, a vezetőt elítélték. Szerintem nem ő volt a fő hibás! Legfeljebb 10%-ban okolható a balesetért. A karbantartás hiánya szerintem a fő ok. [...] A buszok is arra kanyarodnak balra a síneken, és az is okozhatta a váltó felvágását."

Külön köszönetet szeretnék mondani Bárdos Imrének a fényképekért, és a rövid tényismertetésért!


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra