Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
Búcsú az UV-któl a 19-esen I.
Képek és videók típusváltás előtt és után

Igyekszem nem túlreagálni a dolgot, de számomra szomorú változás volt, hogy 2006. november 13-tól a jó öreg UV-k helyett Ganz "ipari csuklósok" közlekednek a 19-es villamosvonalon. Az életnek már csak az a rendje, hogy az öreg járgányok helyét átveszik azok... nos, amelyek előttük ott közlekedtek. Az UV típus ugyanis csak '78-ban vette át a helyet az akkor a Nagykörútra kerülő csuklósoktól! Kicsit pikánsnak találom, hogy most pontosan azért tudnak ide visszatérni az "iparik", mert a Combinók kiszorítják őket onnan.

Mindazonáltal én nem emlékszem az előző szereplésükre, úgyhogy a 19-es számomra mindig UV-vonal volt. Az öreg dizájn nagyon jól nézett ki a Várkert rakpart fái, vagy a Bem rakpart bérházai előtt, és a pótkocsik csikorogása is hozzákapcsolódott az emlékeimben a Lánchíd alatti alagúthoz.

Persze a pótkocsik hosszabb ideig nem közlekedtek itt, míg 2001 decemberétől vissza nem tették őket a szerelvényekbe. 2006 augusztusától azonban ismét kiszedték őket, így a 19-es vonal utolsó UV-s heteiben csak kétkocsis villamosokat lehetett itt fotózni.

KZsocival és mk4047-tel egy csípősen hűvös estén indultunk el minél több hangulati elemet megörökíteni a vonal Duna-parti részén.

Így ősszel a sínre hulló levelek gátolják a villamos-betáp áramkörének záródását (ahol a pozitív pólus a felsővezeték, a negatív pedig a sín), ez pedig ívek létrejöttéhez, egyszerűbben fogalmazva látványos szikrázáshoz vezet. A fentebbi videón egész jól sikerült megörökítenem ezt.

Megjegyzés: mivel a weboldalamhoz tartozó tárhely rohamosan betelőben van, a kis videócskákat megpróbáltam külső helyen (youtube.com) elhelyezni. Emiatt a kezdőképek és a videólejátszó appletek letöltődése lassabb lehet, mint a képeké - kicsit várni kell, ha a helyükön üresség van. HA megjelenik a "play" jel, akkor egy kattintás aktiválja a lejásztót, még egy elindítja a videót. Ugyanitt kérem, hogy senki se írjon olyanokat, hogy "el tudnám-e küldeni ezt vagy azt a videócskát levélben, mert nem tudom lementeni diszkre" - sajnos nincs időm ilyennel foglalkozni.

Tudom, elfogult vagyok, de az UV gyakorilatilag bármilyen háttér előtt jól néz ki :)

Persze meg kellett örökítenem a lánchídi aluljáróba való ki- és behajtást is...

... többféle irányból.

Ha valaki nem érti egyébként, miért ilyen nyakatekert kacskaringóval halad itt át a villamos: nos, mert a híd lehorgonyzó kamráit ki kell kerülnie.

Idén több külföldi villamosbarátot végigkalauzoltam a város villamosos látványosságain, és ezt a helyet mindenki imádta, a bécsiek ugyanúgy, mint az Egyesült Államokból érkezők!

A Clark Ádám téri megálló sötétjében elég nehéz fotózni, és külön zavaró volt a jobboldalon látható taxis, aki várakozás közben sem kapcsolta le fényszóróját.

A Szilágyi Dezső téri templom a Halász utcától és a Battyhány tér felől nézve.

Az utolsó napokban amikor csak tudtam, kimentem UV-élménnyel töltődni a vonalhoz, így napközben is, ami általában korán reggelt jelentett. Ilyenkor a lapos szögben sütő nap fényétől még az átlagosnál is sárgábbak a villamosok :)

Kivéve persze, amikor éppen akkor jön egy felhő, hogy eltakarja a napot, amikor a téma jó helyen van (baloldali kép). Jobboldalt a fák mellett haladó tuja hangulatát akartam megörökíteni, de a távolban egy, a vágányon haladó autó is a képre került. Egyébként az ott töltött húsz perc alatt nem ő volt az egyetlen, aki teljesen lazán ráhajtott a közúti forgalom elől lezárt részre is. A közlekedési morál Budapesten nem rossz, hanem gyakorlatilag nem létezik.

Klisés beállítások, baloldalt kedvenc vaskorlátos erkélyemmel. A jobboldali fotónál már csináltam jobbat (SZVSZ ennek érdekesebb a hatása a köd miatt, ennek szebbek az őszi színei, ennek közelebb áll a szívemhez a témája, ez meg érdekesebb amiatt, hogy 47-est ábrázol:), de a lényeg, hogy "dokument jeszty".

Na, ez az a szakasz, ahol még lapos árnyékok mellett is hálás dolog fotózni, a színek miatt!

Nincs ez másképp kicsit délebbre sem.

Nem bírtam ki, és még egy este elmentem fotózni, aztán még egyen. Helyszín: a Szent Gellért tér és a Kosztolányi Dezső tér.

Bár, ahogy mondtam, ezekben a hetekben kétkocsis szerelvényekkel közlekedett a 19-es, egyetlen háromkocsisat azért sikerült elcsípni (csak a képek nem lettek jók, mert az állandóan begyalogló emberek miatt csak rossz helyen tudtam felállítani az állványomat).

Változások ideje: hideg sötétség és szívmelengedtő naplementei fények.

Az utolsó hétvégén elkezdték átvinni a feleslegessé váló UV-kat más remizekbe Kelenföldről. A 3313+3868 szerelvényt a Vérmezőnél...

... a 3866+3422-est pedig a Dózsa György térnél sikerült elcsípnem átszállítás közben.

Ekkor a vonalon a hétvégi, ritkább menetrend miatt a 49-esről felszabadult háromkocsis szerelvények jártak. És, hopp, ott egy csuklós is! Mi a...?

Szerencsére nem a típusváltást hozták előre, csak a járművezetők gyakoroltak egy kicsit a vonalon, mielőtt élesben kezdenek. Mondjuk azért a 19-es táblát leszedhették volna felülről, így biztos sokakat megtévesztett.

Hármas UV-k a Döbrentei téri elágazásnál...

... illetve a Várkert rakparton.

És ha háromkocsis szerelvény, legalább egy képet a pótkocsiknak kell szentelni. Ők ugyan nem UV-k (jóval korábbiak, mint a motorkocsik), de hozzájuk tartoznak. A 6040-es pályaszámú pótkocsi egyébként az, amiről valószínűleg a legtöbb képem van - nem tudom, miért, de állandóan a lencsém elé kerül. Az érdekesség kedvéért itt egy kép róla az ötvenes évekből, amikor még nem az UV-kkal járt. A kocsi jellegzetes fapados ülőhelyeit egyébként valamiért átfestették fehér-barnára a szokásos színek helyett.

Következő oldal: az UV-k utolsó, és a csuklósok első napja a 19-esen


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra