Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
A bécsi villamosok napja I.
Tramwaytag, 2003. június 14.

Kérés: mivel nem vagyok teljesen kiművelve a bécsi közlekedési történelemben, lehet, hogy téves információk is olvashatók ezeken az oldalakon, ha ilyet látsz, kérlek értesíts, segíts pontosítani!

Bécsi és magyarországi ismerőseim már hetekkel a fentebb olvasható dátum előtt sem hagytak békét nekem abban a kérdésben, hogy vajon mit is fogok akkor csinálni. Mi mást is csináltam volna, elindultam Bécs irányába NZA-val, hiszen a világ egyik "villamosfővárosának" éves ünnepélyéről nem maradhattam le!

A Tramwaytag (igen, Tramway-t mondanak, a bécsi villamosmániások némelyikének őszinte bánatára, ők az "Elektrische" (vö. "villamos") névnek jobban örülnének, de az már kiment a divatból) minden évben megrendezésre kerül a császárvárosban, igaz, néha kicsit rendhagyóan, tavaly például egy buszgarázsban! Idén újra megfelelő helyet találtak az ünnepnek, a Hernals remizben, mely a 43-as vonal mellett fekszik (és ha minden igaz, itt közlekedett a város első lóvasútja is 1865-től). Ez alkalomra rengeteg villamosbarát gyűlik össze, a város televan tujákat fényképező emberekkel, a fentebbi képen is található ilyen :)

Bécs a világ egyik legnagyobb villamosgyűjteményével büszkélkedhet, egyrészt a múzeumban, mely a mi szentendrei kiállításunkhoz hasonlóan kicsit talán túlzottan is statikus (ezt nem én mondom, hanem bécsi ismerőseim!), illetve a különböző egyesületek által üzemeltetett nosztalgiaszerelvények által, ezeket óránként 300 euró körüli díjért lehet bérelni sofőröstől - ami egyébként olcsóbb, mint a BKV nosztalgia-tarifája (!). A fenti képen egy nosztalgiaszerelvény látható egy m3 póttal. Érdemes megfigyelni a tetőn levő kerek valamiket, ezek szellőztetőventillátorok, körülbelül, mint a Robur mikrobuszon.

De nem a kesergés miatt említettem a régi villamosokat, hanem mert a villamosünnep színhelyéül szolgáló kocsiszínbe aznap négy motor+pót nosztalgiaszerelvény szállította az utasokat a Schottentor-tól. Ezek 12 percenként indultak, és ingyenesek voltak - csak a különjegyet kellett kérni a kalauztól; ez a jegy egyébként aznap 18 óráig a város egész tömegközlekedési hálózatára érvényes volt, nem csak a nosztalgiaszerelvényekre! A fentebbi képen amúgy egy KSW-t, azaz Kriegsstrassenbahnwagen-t látunk, ezt a típust a német birodalom egységtípusának szánták a második világháború alatt, a heidelbergi kocsikból Bécsbe is jutott harminc darab. Mivel a kocsiszekrényekből hiányzott az elektromos berendezés, csak '45-ben tudták használatba venni őket.

Ez pedig az M típus, eszmei pozicióját tekintve a "helyi 1000-es". 1927/28-ban 150 darab készült belőlük, ezek különböző időpontokra jellemző állapotban levő példányaiból ma is elég sok van, Bécsben, és külföldi gyűjteményekben is, például Amszterdamban és Párizsban. A négy nosztalgiaszerelvényből hármat ez a típus vontatott. Fölül az egykori Stadtbahn (gőz-, majd 1925-től villanyvontatású városi vasút), a jelenlegi U6 pályája látható, egészen konkrétan az Alser strasse megállóhely.

4149, valószínűleg ez lehetett az egyik utolsó M kocsi, itt éppen a remizbe kanyarodik be.

És már meg is érkezett (... egy másik M kocsi, de ne rontsuk el az oldal dramaturgiáját!): a ráhordó nosztalgiaszerelvények a remiz területén tették le az érdeklődőket, akik rengetegen voltak. Itt a villamos még mindig kultikus jármű, pedig amúgy tíz évvel később kezdték el a hálózatuk kiépítését, mint Budapesten (az 1883-ban megnyitott Mödling-Hinterbrühl villamosvasút nem számítható ide) - csak hát kicsit "ránk vertek" pár kört, és most is megbecsülik, ami van, azaz nem csak akkor lehet nosztalgiavillamost látni, ha a főpolgármester éppen átad valami villamossal kapcsolatos dolgot, mint egyes magyarországi (fő)városokban... :-/

És ha már megérkeztünk, kezdjük rögtön a kiállítás legrégebbi villamosával, a D sorozatba tartozó 244-essel (1899). "Ő"  munkakocsiként maradt fent, néhány éve újították fel Romániában.

A kocsi csapágyfedelein egyébként meglepő felirat olvasható: "Korbuly József szabadalma"...

A korábban már látott "háborús egységkocsi" (KSW) befut az érdeklődőkkel. Érdekes volt utazni vele: bár az utastere szerintem nem valami kényelmes, a futása nagyon puha és halk!

A kocsi műszerfala. Számomra érdekes volt a kontroller: áttételes, azaz a Budapesten használatosakkal ellentétben többször körbe lehet forgatni, ezáltal kisebb erő szükségeltetik a használatához. Légféket senki ne keressen, Bécsben nagyon ritka volt a légfékes villamos (a Stadtbahn egy másik kategória), a villamosfék volt az üzemi fék!

Az érdekes (khm...) kialakítású kocsi oldalról. A dupla szélességű ajtószárnyak kézi mozgatásúak.

Folytatás: a remizcsarnok belsejében...


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra