Potsdam, 2005: a 125 éves villamosüzem mindennapi része
2005. május 22.
A 2004-ben kipattant Combino-botrány akkor az összes ilyen kocsi leállítását eredményezte a városban, aztán a kocsiszekrények megerősítése után szépen sorban visszatértek a forgalomba.
Jónéhány "teljes hirdetést" hordozó kocsit is láttunk.
Potsdam belvárosa szerintem nagyon kedélyes, ebben az utcában pedig kimondottan jól néz ki a villamos!
Ja igen, az egykori NDK-s városban nem csak a kocsiparkot korszerűsítették, hanem például a megállókat is: digitális utastájékoztató rendszer, emelt szintű peronok, melyekről tényleg szintben lehet beszállni az alacsonypadlós villamosokba. Ráadásul még ki is néznek valahogy!
Aztán még: hosszláncos felsővezeték, füvesített zárt pálya. Mennek is a szerelvények rendesen rajtuk!
Amikor tavaly itt jártunk, nem sütött ilyen szépen a nap, de a főpályaudvar akkor is rendkívül modern benyomást keltett. A komplexum közepén megmaradt (újjraépített?) víztorony ellenére - vagy az is része annak, hogy a modernkedő formák ellenére nem kietlen az épület?
Nálunk a plázák se néznek ki így. És nem is áll meg hozzájuk ilyen közel a villamos!
Korábban láttuk a Nauener Tor-t, melyen mindkét irányban áthalad a villamos. Persze két vágány nem fér el a kapun, ...
... így egy rövid szakaszon átlapolva (fonódva) haladnak a vágányok. A forgalmat jelzőlámpa irányítja, és elég jól zajlik. Csak tudnám, ezek az építmények mit tudnak, hogy ilyen közel engedik hozzájuk a forgalmat - a nálunk tapasztalható "minél messzebb a közlekedési eszközökkel mindentől" koncepcióval ellentétben!
A városháza előtti, szigetperon nélküli megálló csatolt Tátrával...
.... és Combinóval.
Szerintem az itteni modernizált Tátrák sokkal jobban néznek ki, mint a berliniek. Igaz, kicsit furcsa, hogy vegyesen vannak szaggatós, és eredeti, akcelerátoros vezérlésűek is.
A városháza előtti megálló másik szögből.
Most pedig búcsúzzunk el szépen a porosz város Tátráitól. Egyikükkel-másikukkal valószínűleg még fogunk Szegeden is találkozni :-)
Az utolsó kép kis ízelítőt ad az elkövetkező, Berlinről szóló beszámolóról: a potsdami főpályaudvaron ugyanis itt a berlini S-Bahn két szerelvényét látjuk. Ez a Németországban szokásostól eltérően egy eléggé elkülönült üzem, metrószerű, harmadik sínes áramszedőjű járművekkel közlekedik. A jobboldali vonat az utóbbi évtizedekben hagyományosnak számító berlini S-Bahn-festést viseli, a baloldali pedig az újabbat.
Azt kell mondjam, megérte elmenni erre az ünnepi rendezvényre. Érdekes járműveket láttunk, mehettünk is velük, ezen felül pedig jó volt ennyi mosolygó embert egy helyen látni. Még egy odakint tanuló magyar ismerősünkkel is találkoztunk! Maga a város pedig - annak ellenére, hogy viseli magán az előző rendszer nyomait - nagyon kellemes hely. És ha valaki ott jár, szerintem ne hagyja ki a császári kastélyokat sem, hiszen nem csak villamosból áll a világ!