Köszönetet szeretnék mondani a BKV Kabinet Igazgatóságának és Kommunikációs Osztályának a látogatás megszervezéséhez nyújtott segítségükért!
Zugló mellett még Ferencváros kocsiszín az, amelyik az átlagnál érdekesebb (pedig hát az átlag is épp eléggé érdekes:) járműveket tud felmutatni. Ez a száz éves telephely az utóbbi években nem sokat változott, úgyhogy sok részletében tetten érhető még a "régi idők dicsősége".
Kezdjük rögtön a Mukikkal! Ezek a szögletes "tehervillamosok" a típus legutolsó átcsoportosításai és selejtezései óta mind itt laknak. A még állományban levő hat kocsi (7033, 7038, 7039, 7040, 7045, 7061) innen indul útjára, amikor szükség van rájuk, és ide tér vissza, ahogy a képen látható 7040-es is teszi...
... a hátsó udvar érdekes egynyelvű váltóin át.
A hátsó csarnok eléggé megviselt állapotban van (bár Hannoverben láttam rosszabb állapotú remizt is, ahol a régi villamosokat szervizelték), bármikor lehetne benne időutazós filmeket forgatni.
Valószínűleg a remizátépítések és az azokhoz kapcsolódó ideiglenes gördülőállomány-átcsoportosítások miatt találkozhatunk itt a 7117-es, acélvázas hóseprővel, mely egyébként Hungária kocsiszínhez tartozik.
Ez a régi felsővezetékszerelő tornyoskocsi se mindennapi látvány!
Az ablakon kitekintve új fektetésű vágányokat láthatunk a vasútvonal felől szomszédos BKV telepen, róluk még lesz szó a későbbiekben.
Most viszont inkább menjünk a másik irányba, a Könyves Kálmán körút felé! A régi csarnok középső, kétvágányos részén felállított ketrecben őrzik a 611-es nosztalgiakocsit. Még van mögötte egy kis hely, szívesen látnék (legalább) egy további régi tuját ott!
További Mukik, mögöttük pedig...
... teherszállító kocsik.
A 8330-as sínszállító kocsi két régi P XII-es HÉV pótkocsi-forgóvázon áll, de nem ez a legrégebbi eredetű jármű itt!
A 8609 első látásra "csak" egy régi pőrekocsi...
... de ha alulról nézzük, az alvázkeret szűkülő alakja arra enged következtetni, hogy ez régen valami személyszállító jármű volt. És így is van: ez a teherkocsi egy BVV A típusú kocsiból épült - a budapesti normál nyomtávú villamosüzem legelső típusából, melyet eredetileg 1888 és 1895 között gyártottak!
A másik csarnok kicsit újabb, mint a hátsó, és jobban felszerelt is. Itt folynak a különféle szerelési munkálatok is.
Az egyik falnál néhány, KCSV-ből kiszedett régi, olasz szaggató pihent (a helyükre Ganz-Transelektro gyártmányúak kerültek).
KCSV és ICS, középen pedig a 3750-as pályaszámú "Hungaroplan Kísérleti Villamos", azaz a "Csufi".
Mielőtt utóbbit alaposabban megnéznénk, egy gyors pillantás az egyik ICS-be: a két ülés közt látható rácsos izé az utastérfűtéshez tartozik, ami kellemes újdonság a mostanában felújításra kerülő csuklósokban.
No, és akkor itt van a legszokatlanabb budapesti villamos, a Csufi.
Már szemből is érdekes látvány ez a járgány...
... ami részben a Wartburg fényszórónak és Zsiguli hátsólámpának köszönhető.
A tervezők/építők kísérleteztek a lehajtódó alsó lépcsőfokkal, mely kényelmesebbé teszi a fel- és leszállást. A tapasztalat szerint néha beragad, de tényleg kényelmesebb, mint az ICS-k meredek lépcsője.
A belső tér az Ikarus 400-as buszokra emlékeztet - érthetően, hiszen a kocsiszekrény sok részletét onnan vették.
Érdekes, hogy bár az oldalfal felső részén van hely a viszonylatszám- és iránytáblának, a villamos általában mégis a hagyományos, zsinóron az ablakba lógatott táblával közlekedett.
A műszerfal a 200-as Ikarus buszokból jött.
Az orr-rész szokatlan vonalvezetésű, bár csak egyenes vonalakat használtak.
A csukló szerintem esztétikailag nem a legtökéletesebb megoldású: egy külső borítólemezt vagy gumiharmónikát megérdemelt volna.
Egy pillantás Csufira egy másik különleges villamosból...
... a 1303-ból. Az ő történetéről itt lehet bővebben olvasni.
Ő meg persze a legelső sorozat-ICS.
Pillantás kifelé a csarnokból: a szemben levő telket korábban eladta a BKV, helyén már toronyház emelkedik. Időről-időre felröppen annak a híre, hogy a remizt is eladják, de egyelőre - szerencsére - még nem került erre sor.
A Hungária kocsiszín alacsonypadlós villamosok fogadására alkalmassá történő átépítése miatt bővíteni kellett ezt a remizt, hiszen ide jönnek át ideiglenesen az ottani csuklósok. A bővítés a szomszédos, szintén BKV telep területén történt...
... ahol jó szorosan több vágányt is fektettek, és bekötötték azokat a kocsiszíni vágányzatba.
Itt még építés közben vannak, de ezen sorok írásakor elvileg már talán használják is ezeket a síneket.
Az új vágányok valahol itt jönnek (itt még: majd) ki...
... hogy aztán becsatlakozzanak a remiz hátsó csarnokához vezető, "csibészvágánynak" nevezett sínpárba.
És ezzel ennek a sétnak is a végére értünk.