Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

vasút itthon
vasút külföldön
keskeny nyomtávon

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
A Bartók Béla út felújítása 3.
Egy laikus környékbeli búcsúja a hepétől és a hupától

Előző oldal

A Fehérvári út fele nyúló vágányrengeteg. Valahol azért látszik, hogy komolyabb forgalomra tervezték!

Ugyanez a másik irányból.

Baloldalt már látszik, ahogy egy plusz vágányt építenek a meglevők mellé, ami a 41-es végállomása lesz, valószínűleg nem csak ideiglenesen.

Itt még csak betonozzák, a kitérő sincs beépítve.

De menjünk vissza a Móriczra, oda, ahol a 18-as és 47-es lekanyarodik!

Látható, hogy a sínek mozgása miatt az azt körbevevő aszfalt jól összetöredezett.

Itt pedig eredeileg a váltókezelő bódéja volt. Az ő feladata annyiból állt, hogy látta, milyen villamos jön, és átállította gombbal a váltót úgy, hogy az a szükséges irányba továbbmehessen. A kis bódénak néha nekimentek autósok, fel is borították... Később a váltót segédvezetékesre alakították át, a bódé eltűnt.

A "gombaépület". A törökbálinti és a tétényi HÉV végállomásának építették eredetileg, 1942 óta szolgált erre a célra. A HÉV-ek, illetve később a 43-as, majd a 41-es villamos körülötte fordultak a hurokvágányon. Ez az abszolút működőképes állapot persze nem jó a lánglelkű tervezőknek, akik szerint egy végállomásnak megtervezett téren nem szabad végállomásnak lenni, és egy végállomásnak épített épületet nem szabad végállomásnak használni.

Persze a gomba jól lerongyolódott, de most még majd funkciója se lesz. El azért nem bontják, mert valamiféle védettség alatt áll, és áramátalakító is van benne. Tehát ott fog torzóként állni, az emberek meg gyalogolhatnak a villamoshoz.

Csak én nem látok ebben semmilyen logikát? Annyi dolog van, ami nem működik, miért nem lehet azokkal foglalkozni ahelyett, hogy működő felállásokat felrúgunk?

Pedig szegény gomba eredetileg még beépített díszvilágítással is rendelkezett! Kár, hogy mostanra egy pisiszagú hajléktalanszállás lett belőle! Persze ha még a maradék funkcióját is elveszik, nem tudom, mi értelme annak, hogy megmarad... Mert szépnek nem szép! Azt hiszem ez a tipikus magyar megoldás: a régit nem használjuk, de meghagyjuk, újat nem csinálunk helyette, csak valami fércmunkát, és az egész még sok pénzbe is kerül...

A közepén levő oszlop nem kevés sodronyt tart, ez már esztétikailag is érdekes!

Annak idején a Villányi úttal is össze voltak kötve a Bartók Béla úti sínek: a sarki közért előtt forduló vágányok helye jól láható volt júliusig.

A másik irányból (a Gellért tér felől) jövő kanyarodó vágányokról is elmondható ugyanez...

Ez itt pedig az, ahol a Fehérvári útról jövő villamosok eredetileg kikanyarodtak a Bartókra a Gellért tér felé. Ez az ív élesebb volt, mint a 2002-ig üzemelt, ráadásul a megálló is ívben volt.

Egy kis csattogás belülről nézve...

Ismét a Csiky utca környéke: "GYROS" (a GYORS félreolvasva) busz...

... UV villamos...

... szegecselt felső- és tápvezetéktartó oszlop...

A Gellért téri megálló előtti járműosztályozó, ahogy már sose fogjuk látni.

Folytatás: a következő oldal


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra