Bevezető Tartalom Újdonságok English version Deutsche Version Budapest elvesztett sínei
 

 

életképek
építkezések
kocsiszínek
különmenetek
bemutatók

belföld
külföld

elvesztett sín
régi képek

közelről
múzeumok
emlékek
vasút
jegyek
hajók
egyéb

youtube

a készítőről
levél írása

énblog

   
 
A hannoveri "banánok" anatómiája

A cím egy kicsit fellengzős: természetesen nem akarom alkatrész szintjéig szétcincálni a főváros új büszkeségeit - nem is tudnám, én is csak látásból "ismerem" a típust! Inkább csak arra gondoltam, hogy annyi képet készítettem róluk kívülről, hogy ideje lenne olyan részleteket is közzétennem, melyeket az utcán nem lehetett volna lefotózni...

Egy villamos megismeréséhez az egyik legcélravezetőbb módszer (a műszaki leírás elolvasásán túl) az, hogy az ember bemászik alá. Menjünk hát le az aknába, de vigyázzuk, be nem verjük a fejünket a Scharfenberg-féle félautomatikus vontatókészülékbe, melyet itt előzékenyen kiforgattak jobbra!

Ez itt a hajtott forgóváz. Monomotoros elrendezésű, tehát egy motor hajtja mindkét tengelyt. A motor középen helyezkedik el, a főtengelye mindkét végén ki van vezetve, az hajtja meg a kép előterében látható áttételen keresztül a tengelyeket, melyek ilyen módon össze vannak kötve, együtt mozognak.

A tengely és a kerék csatlakozása. Baloldalt középen a homokszoró csöve látható.

A sínfék.

A nem hajtott, forgóváz egyik, tárcsafékkel ellátott tengelye. A fékezés szolenoid rendszerrel történik.

A jármű alján a kép felső harmadában láthatóhoz hasonló szerelvénydobozok rejtik az elektromos berendezések jó részét. Mögötte, a kép közepén vízszintesen a nem hajtott forgóváz nem fékezett tengelye látható.

Az egyik szerelvénydoboz kinyitva és megbontva.

A nagy téglatestek kontaktorok (egységkapcsolók), a fűtést, és különböző erősáramú leválasztási feladatokat látnak el. A "kontaktorok" szó említése kapcsán meg kell jegyezni, hogy ezek a kapcsolók itt már nem a motorra jutó áram mennyiségét kapcsolják, mint az UV-n!

Az egyik kontaktortábla...

... és a másik.

Amikor ezt láttam magam előtt, hirtelen úgy éreztem, hogy nem is egy villamos alját látom, hanem egy telefonközpontot...

A doboz a másik irányból. A baloldali kábelrendező őrület csak erősítette a távközléses feelinget...

A TW6000 vezetőfülkéje. Könnyen áttekinthető, a vezetők elmondása szerint kényelmes munkahely.

A bal oldali konzol. A kis kar a kontroller: előre nyomva gyorsul a villamos (menet), hátrahúzva fékeződik (fék). Éberségi funkció is bele van építve: a kar elengedése vészjelzést és fékezést von maga után (álló helyzetben is befog ilyenkor a fék).

Szemközt fent a jármű elektronikájának központi pultja, jobbra lent az DIR (nevezzük talán forgalomirányító rendszernek) konzolja.

A műszerasztal. Műszer mondjuk pont nem nagyon van rajta, annál inkább kezelőszervek: a képen a feliratok elég jól olvashatóak, így nem fűznék különösebb kommentárt hozzá...

A lyukasztókészülék, melyet végülis átalakítottak olyanra, hogy használható legyen a szabványos magyar jeggyel (eredetileg nem így jött).


© Varga Ákos Endre, hacsak nincs másképp jelölve. Figyelem: az oldalakon található szövegek és képek csak szerzőik engedélyével közölhetők újra!

Vissza a tetejére Vissza a kezdőoldalra