A 2013-as nyári árvíz hatása a budapesti tömegközlekedésre

Gyerekkoromból nem nagyon emlékszem kiélezett árvízi helyzetekre Budapesten, de könnyen lehet, hogy csak azért, mert a lakásunk és a suli közti közlekedés megzavarásához a Dunának a megszokottnál jóval magasabbra kellett volna emelkednie. Olyan persze rémlik, hogy a budai alsó rakpart Szabadság híd alatti részén sétálunk nagyival, mert az autókat már nem engedték oda, de a víz még csak pár centit jött fel az úttestre, de ez minden. Azt hiszem, akkor láttam először a lánchídi aluljárót vízszint alatt, amikor már kimondottan a villamosok miatt jártam a várost. Ez 2002 tavaszán volt; ugyanazon év nyarán aztán megint kiöntött a Duna, amit alaposan körbefotóztam. Aztán a 2006-os áradást is. Tőlem igazán elmaradhatott volna az ilyen jellegű "fennforgás", de a folyó úgy döntött, hogy 2013 május-júniusában alaposabban kilép a medréből...

Budai rakpart
Feszült helyzet a Bem rakparton
Margit híd, végállomás...
Itt+ott
Pesti rakpart, Viadukt

Mielőtt továbbmegyünk, köszönetet szeretnék mondani azoknak, akik a gátakon és azok környékén dolgoztak ezekben a hetekben, és megelőzték a komolyabb károkat! Megjegyzés: ez az oldal csak futó benyomásokat örökít meg, akit pontosabban érdekel a kronológia, az errefelé keresgéljen.

Budai rakpart

A Döbrentei tértől északra levő szakaszt hamar beterítette a víz...

... ami lassan a lánchídi aluljárót is elkezdte feltölteni.

A 19-est és 41-est értelemszerűen a 18-as útvonalán...

... a Széll Kálmán térre terelték.

Feszült helyzet a Bem rakparton

A víz szivárgása komolyabb mértéket ölthetett a szentendrei HÉV alagútja mentén, ugyanis előbb csak az ottani forgalmat állították le, majd hétvégén (az ár eleje szerda-csütörtök környékén érte el a várost) a 2-es metró se állt meg a Batthyány téren.

A következő hír, amit (a Komárom-Fehérvár vasútvonalra terelt tehervonatokra várakozás közben) hallottunk, az volt, hogy szombat este használaton kívül álló buszokat vontatnak az alagút tetejére, a födémgerendák megterhelésére, hogy azok ne púposodjanak fel az extra magas Duna okozta plusz oldalnyomástól. És tényleg így történt! Volt itt minden: magaspadlós, alacsonypadlós (az Ikarus 412-esek közül ekkor már több is kerítés üzemmódban létezett), közepespadlós, épnek látszó darab, és már megbontott...

... sőt, troli is. Mivel ekkoriban volt selejtezés a BKV-nál, volt miből válogatni - a ZiU-kat pedig ugye még előző decemberben kivonták a forgalomból. De volt úthenger, kukásautó és reiser is a sorban.

Az azért kicsit ijesztő volt, hogy egyszer még gond nélkül sétálhattunk észak felé a Bem rakparton, és a buszok is ott mentek, egy órával később viszont már csak a Fő utcában jöhettünk visszafelé, mert a Dunához közelebbi útvonalat lezárták. Valahol meg is jelent a rémhír, hogy megmozdult az alagút teteje, de ez szerencsére kacsa volt. Eközben viszont valóban elázott a folyótól elegendő távolságban levő Mammut - felülről.

Margit híd, végállomás...

A felújított Margit híd homokzsákokkal, illetve a HÉV felszíni végállomása.

A kéreg alatti szakasz rámpájára zúzottköves kocsikat állítottak. Csak tippelni tudnék, hogy pontosan miért, azt meg nem akarok, a pontos megfejtés viszont érdekelne!

A felszíni vágányon elég profin zajlott a fordítás, még egy teljesen érthető (hova megy a vonat / mikor) "analóg" kijelző is került az ideiglenes tartózkodó mellé!

Felbugyogó víz, metró+HÉV pótló busz, csonkavágányon forduló HÉV nagyegység, tartálykocsiból a Dunába visszaöntött víz, 41-es a Kalefen, buzgár a Várkert rakparton, Fő utcában "rossz irányba" haladó 86-os - mindez mozgóképen!

Itt+ott

Az észak-déli viszonylatok kimaradása/lassulása miatt a nagykörúti vonalakat Ganzokkal sűrítették. Mivel ezt a típust csak oldalról lehet komolyabban szerelni, ami a körtéri "kígyóveremben" (a 6-os végállomásán) lehetetlen, ezek a 4-esre kerültek.

További történések, közte egy utazás részletei a felső rakpartról Buda belsőbb utcáiba terelt 86-os busszal. Érdekes volt a Fő utcai "szembemenet" is, de a Török utcába áthajtás végleg izgalmassá tette ezt a reggeli utamat.

Pesti rakpart, Viadukt

A 2-es ekkor a Kossuth tér felújítása miatt eleve csak a Széchenyi rakpartig járt, innen kellett a Lánchíd déli oldaláig visszavágni az aluljáró teljes feltöltődése miatt.

A Viaduktra és környékére viszont nem lehetett volna kúszóváltót beépíteni, ezért a járat a Március 15. tér és az Eötvös tér közt egyetlen vágányon ingázott.

Balra: vízállásjelentés az egyik rakparti lépcsőnél. Jobbra: helytelenben érkező KCSV.

A kocsik aztán az Erzsébet hídnál lerakott kúszóváltón tértek vissza a rendes oldalra, és rendesen mentek tovább.

Homokzsákok, helytelenben haladás, rengeteg víz, turisták és kúszóváltó - ezzel a videóval le is zárnám ezt a beszámolót. Egy ideig jó lenne, ha rendes medrében maradna a folyó...


Vissza az oldal tetejére   Vissza a tartalomjegyzékhez